Spänna / korta kedjan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!

Re: Spänna / korta kedjan?

Inlägg av Becker »

Bussningarna var inte speciellt slitna. Jag bytte dessa när jag byggde om brännaren till den "nya" kedjedriften. Och då böt jag bussningarna mest därför att det var skönt att veta att "allt" är nytt.

Vet inte riktigt vad som har sträckt kedjan :? Många bäckar små?

Men nu med enbart kedjedrift så känns brännaren väldigt stabil... Den verkar bara tuffa på och jag har inte sett någon tendens till att den nya kedjan skulle behövas kortas :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Nu när uppvärmningssäsongen är över kan jag börja summera katastrofåret för min brännare.

1. I smällkalla vintern havererar växeln till motorn. Två dagar utan värme och -10 ute. Jag beställer växeln fort som fan för att få hem den fort och märker när jag skall skruva ihop att det är precis som André säger. Bussningen är helt uppäten och har börjat vandra in i godset på själva brännaren. Något att göra vid i sommar tänker jag då.

2. Igår havererade den nya växeln...

3. Nu sitter jag och skall beställa reservdelar och blir fundersam:
Jag behöver Ny övre skruv (doserskruv??), bussning till skruven, ny kedja (Biltema?) samt en ny växel.

Jag har beställt saker på Löhr Montage tidigare och tycker att de är kunniga. Men blir förvirrad då det tycks vara ganska blandat på hemsidan. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att lura ut vad jag behöver? Jag skulle nog även behöva ett nytt bakstycke till brännaren men det känns som en kostsam pryttel...
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Har du kedjedrift? Alltså enbart kedja inget kaststjärna etc....
Om inte, byt!
Kedjan är inte en cykelkedja så den finns inte på Feltema....
Och bussningarna finns i två storlekar, en stor och en liten.

Bakstycket? Vad menar du då? Plåten som sitter längst ifrån pannan?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det är kedjedrift. Pannan är från 09 så det är ganska tidigt för ett haveri om du frågar mig.

De sälje ju MC-kedjor också på biltema, det var snarae en sådan jag hade i åtanke. Men jag skall kolla på den lokala transmissionsfirman och se vad de har hemma.

Bussningen har jag koll på men är skruven denna?
http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... skruv.html

Bär jag säger bakstycket menar jag plåten som är "luckan" till själva innanmätet på brännaren. Där bussningarna sitter mm. Tror att denna är ok samt att jag skulle kunna övertala en killa jag känner som är lite händig med svetsen att reparera denna istället för att lägga en förmögenhet på att köpa en ny.

Hade en jäkla tur eftersom jag märkte att växeln fortfarande var hel. God bless!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar