spånfiltrerare?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den har jag titta på men den föll bort också...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:Jag tycker att har man så dålig brännare att den inte tål lite spån
Det är väl inte för brännaren folk är intresserade av spån.
Och varför ska man köra vattenskadad pellets. Kan ju vara grannen som pissat på dem och då kan det bli efterräkningar med hälsovårdsnämnden.

Då jag inte gillar trä som material och inte producerar sågspån tycker jag om att få lite spån att tvätta händerna efter mekning. Bättre än kemikalier. Oljiga delar blir också rena i spån. Det oljiga spånet brukar jag dunka ned i brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Visst har man en dålig brännare, pellx. Driftdosen blir helt fel, när spån blåser ur brännarröret.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Rod02 ..Det inte brännaren det är fel på ...det är matningen som blir fel med mycket spån..Med bra matning och inställningar går den som SJ.. :roll: :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"går den som SJ..."
Aha... försenat och med avlysningar?

Nej, såklart är det knappast ett problem för brännaren med spån och har man läst i forumet ett tag vet man ju att många skruvlösningar har allvarliga problem och visst ska pelletsen inte innehålla för mycket spån men jag vill likaväl fasthålla att ett välfungerande system ska klara av att svälja en hel del spån utan att gå sönder, bränna motorer eller liknande samt att brännaren inte ska klaga allt för mycket.

Att man får vansinniga förbränningsvärden med en intensiv spånandel får vara, jag menar att matningen och brännaren bör vara så stabila att de klarar detta utan att lägga av, vara sig pga. mekaniska fel eller utlöst säkerhetssystem.

Det finns skapliga lösningar för transport av pellets men hanteringen är inte på långa vägar lika enkel som med olja och kan man komma dit ville mycket vara vunnit.

Det är dock inte lätt med tanke på att eldningsolja är en mycket ensartat produkt oavsett vem som säljer det medan pellets är av ganska varierande beskaffenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag tror det är en avsevärd skillnad om skruven är i förrådet eller under förrådet.

Jag har byggt mitt förråd så att det är ett hål i golvet och skruven under. Jag har aldrig städat förrådet utan bara fyllt på och jag har aldrig haft några problem med matningen. ( Byggt 2002 )

Bild

Bild

( Klicka för stora bilder )
Jonas Bylund
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Råkade också ut för kraftigt vattenskadad pellets (mitt eget fel så klart)
Brännaren gick och tuffade som vanligt men matningen blev hyfsat ojämn. Måste hålla koll och finjustera då och då.
Jobbigt :(
Det hände så klart just när jag gick från 6mm till 8mm, då blir man lite fundersam över vad som gör vad.

Inspirerad av Taxens såll så fixade jag så klart ett liknande.

Det är ju inte varje dag man behöver det men lite kul test iaf.

6 säckar resulterade i 3,1 kg spån igår.

2 säckar gav 138 g spån idag.

Liten vanlig kartong som spånsamlare.
[img][img]http://img19.imageshack.us/img19/6103/sll1.jpg[/img][/img]

Hålstorleken är 5 mm (man tar vad man har) Funkar helt super.
[img][img]http://img269.imageshack.us/img269/4489/sll3.jpg[/img][/img]
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag gjorde rent mitt veckoförråd i helgen,efter 3 månaders eldning.Jag har ju ett större bulkförråd ( 4 ton) utanför väggen,så jag stänger bara till spjället där och kör nästan slut där inne.Sållade ur ca 2kg spån. :wink:

Egentligen så skulle man bygga med motor och vevstake,så det blir som en lite minirensmaskin.Då vore det bara att hälla på pelletsen på sållet hela tiden :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar