Aska i tuberna

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Hur stor effekt klarar brännaren med lågriktare monterad.
Läste att Janfire Flex klarar som mest 13kW med lågriktare.
Kanske samma här. Brännskålen ser likadan ut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för den väckarklockan! Att jag inte tänkte på det själv :oops: Får skylla på att jag är nybörjare...

Jag har frågat TorsbyUgnen och fått svaret att effektsteg 4 (12kW) förmodligen är max vad den klarar med lågriktare. Så det är väldigt lik det du sett om JanFire:n.

Jag har den senaste tiden försökt köra på steg 5 (15 kW), så det kan vara en del av förklaringen till mina bekymmer. Ställer omgående ner effektläget och får hoppas att 12 kW räcker genom vintern...

Re: Tätning: Passerade bygghandeln idag och köpte en patron Sika FireStop, ska försöka få tätt i springan mellan pannan & adapterplåt ikväll.

Tack för alla svar & tips hittills! :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag köpte "Stickat band med dubbelhäftande tejp. För kaminglas som ska packas/tätas på en sida.
art.nr: 87469 10 x 2 mm 69,90" från Biltema.

Detta band monterade jag på pannplåten sedan trycker brännarens plåt mot bandet och jag fick en tät övergång mellan brännaren och pannan.
Denna lösning tillåter demontering utan att tätningen försvinner/förstörs.

Den skarv som du skall täta (M.Lindskog) kanske inte behöver demonteras så då fungerar säkert "Sika-lösningen".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för tipset, kanske köper lite sånt nästa gång jag är på Biltema. Brännaren sitter med två vingmuttrar & tätningen mellan brännare & adapterplåt är just glasfiberband. Kan ju behöva bättras på; ska kolla det ikväll.

"Ett steg in" däremot, dvs adapterplattans infästning mot pannan är just tänkt att vara permanent, ska normalt sett inte behöva demonteras vad jag kan se. Och det är där det glipar. Så FireStop får det bli :)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Då var det tätat sedan någon dag tillbaka & effekten är nerställd. Verkar än så länge som att effekten räcker för att hålla den värme jag vill ha, trots kylan. Och av allt att döma är det tätt nu, åtminstone såvitt jag kan se. Tänk vad man upptäcker när man rotar... montören som satte dit brännaren en gång i tiden hade "missat lite" när han borrade hålen för fästskruvarna, så den glipa jag såg beror bl.a. på att adapterplåten sitter lite "snålt" relativt kanten på hålet i pannan... men det tycks FireStop lösa fint.

Sotade ut ordentligt i samband med det, blir spännande att se hur det ser ut i tuberna på söndag. Går ju lite pellets nu...

:?: En fråga: Vi har ju diskuterat temperaturen på fallröret... Om vi blir lite petiga med detaljerna: hur långt ner / upp på fallröret skall det vara "som en bebismage" :wink: ? Sätter jag handen i höjd med flamvakten så är det fortfarande såpass varmt att jag inte kan hålla handen där. Flyttar jag dock upp handen till där överhettningssensorn sitter (säg 4-5 cm ovanför) så är det kallt. Vet inte hur väl ni känner till just den här brännaren? Flamvakten sitter precis nedanför fallrörets "knä" och överhattningssensorn sitter precis ovanför.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

"Bumpar" min tråd igen...

Efter en vecka från såg det nu åter ut så här:
http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 0938970722
http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 6934016290
Askan är brunsvart.
Dock så gott som fritt från den koks jag haft tidigare.
Det har förvisso gått åt 26 säck (416 kg) i veckan, men det känns ändå inte helt rätt med ett 5 mm lager aska i tuberna...

Jag har också sökt efter fler läckor (tjuvluft) och upptäckte att en skarv i rökröret sög luft så att det kändes med bara handen. Jag har alltså troligen haft lägre drag genom pannan än dragbegränsaren varit inställd på. Har gjort ett försök att täta den; vet inte hur bra det blev, men rökgastempen steg ca 20 grader så en del bör det ha gjort.

Jag vill förstås fortsätta trimma in anläggningen och än så länge känner jag inte att jag riktigt förstår allt...

Bra förbränning:
Är viktigt, förstås. Har förstått att det ska vara tillräckligt med luft (syre) för den matning brännaren är inställd på. Jag ser ju genom fotocellens hål i fallröret att färgen på lågan ändras med inställningen på fläktspjället.
:?: Hur ljus låga ska jag sträva efter? Ska det dra åt citrongult/vitt, eller mer åt apelsin/orange?

Jag har testat med tändare vid fallröret & lite olika inställningar på fläktspjället. Oavsett läge på det så har jag drag ner genom fallröret. Dock ser jag ju på tändarlågan att det ändras med fläktspjället.
:?: Kan jag dra på för mycket fläkt även om jag har drag i fallröret?
Om ja, hur märker jag om det är för mycket fläkt?
Vad kan hända om jag dar på för mycket fläkt?

Flygaska:
Jag tänker att ju högre draget är, desto mer dras askan med förbi askbaljan & vidare upp i tuberna.
:?: Tänker jag helt galet?

Fallrörstempen, igen:
:?: Som tidigare: Exakt var (hur långt ner) på fallröret ska det vara svalt om allt är OK? På min brännare är det enorm skillnad i temp mellan den vertikala delen & bara några få centimeter ner under "knät".

Vet inte om någon blir klokare på vad det är jag egentligen undrar över :?

Jag är väl själv ute efter att förstå hur jag påverkas anläggningen när jag ändrar på de olika inställningarna. Typ:

Mer öppet fläktspjäll leder till XXXX
Mer stängt fläktspjäll leder till YYYY
Högre undertryck på dragbegränsaren leder till ZZZZ
etc...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Mer öppet fläktspjäll leder till varmare förbränning, sintring och värmeskador på brännardelarna. FÖR LITE fläktspjäll leder till ofullständig förbränning och sotig rök.

Draget ska man ställa in först. 10-14 Pa kan man ta. Sedan rör man inte draget mer den vintern.
Sedan väljer man vilken effekt man vill ha och ställer in motsvarande pelletsmatning. Sedan rör man inte den inställningen mer.
Sist ställer man in fläktspjället efter skorstensröken. Varje ändring man gör får man vänta ett tag. Spjället ska ligga precis ovanför det läge när det kommer svart rök. Justering max 1 mm i taget.
Titta på lågans färg som gamla vedgubbar gör då kan man nog lika gärna titta i kaffesump.

Efter sedan man justerat in en bra förbränning kan man kontrollera att det drar ned genom fallröret. Hur varmt fallröret kan bli varierar mellan olika brännare. Så länge det finns drag in i fallröret är det ingen fara.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Rakt svar. Tack! :D
Skriv svar