ABSO skrev: Det är tyvärr inte så enkelt.

Var har jag ens antytt att det skulle vara enkelt?
Men trots att jag inte antytt det, inser ju du också att för vissa är det faktiskt just precis "så enkelt". (Hence, din kommentar, antar jag)
Jag är ju dock väl medveten om att det finns många fällor, och som sagt, som sagt, det är därför jag är här och frågar. Hade jag trott att det var enkelt hade jag så klart börjat bygga med en gång. Och när alla bara säger att det inte går, blir man ju så klart glad när det finns dom som bekräftar att det faktiskt kan funka.
Kan det vara så att det finns någon bakomliggande anledning till att vissa absolut inte tycker att det kan få vara enkelt, om man gör rätt?
Jag tycker inte att det låter alls ologiskt. Jag kan tänka mig massvis med fullt logiska anledningar till varför det är så.Problemet är att för vissa fungerar det bra och för vissa inte alls, för en del går systemet väldigt länge innan det skär ihop. Och det finns korta system med få krökar som inte fungerar och långa med fler krökar som fungerar bra. Det låter helt ologiskt, jag vet, men så är det.
Alla mekaniska konstruktioner behöver service och underhåll, för eller senare.
Finns det några flexprylar av annat fabrikat som funkar bättre?Jag råder dig att avstå från Thermias flexprylar så länge det inte finns någon bra förklaring till att vissa system fungerar och vissa inte.
Tja, jag tror att förklaringen finns, och jag tror också att den står att finna här på forumet. Det handlar bara om att sammanställa den information som vi som är här kollektivt besitter. En sak som orsakar problem, som inte nämnts alls i denna tråden, är packning av pellets vid intaget orsakat av för högt tryck av ovanliggande pellets. Det kan mycket väl vara orsaken till många av de strulande "böjar" som diskuterats här. Dvs. böjen har inte alls med rotorsaken till problemet att göra. Men den frågan har jag redan rett ut i en annan tråd, så där vet jag hur jag ska lösa det. Samma sak med flera intag, det vet jag också hur jag ska lösa, och golvlutningen med. Och nu vet jag hur jag ska dra mina rör också. Nu återstår bara att köpa in dem. Och till sist får vi se om mina enträgna frågor här har givit resultat. Detta förutsatt naturligtvis att jag lyckas montera skruven rätt. Där är jag fortfarande lite fundersam till hur mycket man ska sträcka upp den. Men jag kom nog fram till att man ska sträcka den, så att den roterar ordentligt, även om den tar innerkurva i böjarna. Det känns som att det är bättre än att den börjar röra sig inne i röret.
Vi kan väl i alla fall enas om en sak, förutsatt att vi litar på våra forumvänner? - Det går utmärkt att få ett 10m+ system med flera böjar att fungera bra. Eller?
Hejsvejs
Thomas