Cirkulationspumpen

Här diskuteras allt kring vedeldning
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

tackar
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ved Profilen skrev: Jag personligen är emot att stänga av cirkulationspumpar.Min pump får gå hela tiden..

Ved Profilen.
Min shuntstyrning har inbyggd pump-motionering . D.v.s varje fredag 10:00 startas pumpen och är igång 30sek. :wink:
Ingen risk att man glömmer att köra den då och då.... så jag ser inget problem med att ha den avstängd. (Shunt styrningen stänger av pumpen när det inte finns något värmebehov.)
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:
Ved Profilen skrev: Jag personligen är emot att stänga av cirkulationspumpar.Min pump får gå hela tiden..

Ved Profilen.
Min shuntstyrning har inbyggd pump-motionering . D.v.s varje fredag 10:00 startas pumpen och är igång 30sek. :wink:
Ingen risk att man glömmer att köra den då och då.... så jag ser inget problem med att ha den avstängd. (Shunt styrningen stänger av pumpen när det inte finns något värmebehov.)
Jo du har rätt i det,men alla har tyvär inte sådan styrning. Jag vill iaf att åtminståne cirkpumpen till radiatorsystemet går hela tiden om inte denna styrning finns för att vattnet skall cirkulera hela tiden. För att inte skit skall lägga sig i botten på radiatorerna som kan sätta igen termostater / ventiler Osv. när eldningssäsongen börjar..

En cirkulationspump drar inte speciellt mycket ström heller...

Tänk vad en liten stakars pump kan ställa till det som inte ens vet att vi på forumet existerar. Dom själva skall nog förklara hur dom upplever sitt liv i ett värmesystem.
Om jag vore en pump skulle jag nog vilja vara placerad på framledningen för att inte få allt för svalt vatten.

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 29 jul, 2007 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ved Profilen skrev:
matwil skrev:

Ved Profilen.
Jo du har rätt i det,men alla har tyvär inte sådan styrning. Jag vill iaf att åtminståne cirkpumpen till radiatorsystemet går hela tiden om inte denna styrning finns för att vattnet skall cirkulera hela tiden. För att inte skit skall lägga sig i botten på radiatorerna som kan sätta igen termostater / ventiler Osv. när eldningssäsongen börjar..

En cirkulationspump drar inte speciellt mycket ström heller...

Ved Profilen..
Ja inte är det kul att pyssla om ventiler och dylikt inför varje ny eldningssäsong. så sant som du skriver en pump drar inte många kWh. 25W drar min.

Hur har du det på semestern förövrigt?
Keddy 210
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kanon för utom vädret! Regn????
Jag ändrade lite på texten ovan,men du han citera före. :D :D

Ved Profilen...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

matwil skrev: så sant som du skriver en pump drar inte många kWh. 25W drar min.
Där blir jag lite avundsjuk. Min c-pump drar 140 W på läge 1 :cry: :cry:

Men så skall den förse 260 m² golvvärmeslingor med värme också.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Låter som en gammal 3-Faspump :?:

Ved Profilen!!
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Roli skrev:

Oj 260kvadrat med golvvärme , låter sköönt. Funderar på golvvärme i källarn(90kvadrat). Men det blir ett senare projekt.
På 25W har jag ett flöde på ca: 270l/h-350l/h över mina element. Drar jag upp till läge3 (60W) så blir flödet 500l/h-650l/h. Jag stannar där , flöden har diskuterats i tidiagare trådar...
Keddy 210
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:
Roli skrev:

Oj 260kvadrat med golvvärme , låter sköönt. Funderar på golvvärme i källarn(90kvadrat). Men det blir ett senare projekt.
På 25W har jag ett flöde på ca: 270l/h-350l/h över mina element. Drar jag upp till läge3 (60W) så blir flödet 500l/h-650l/h. Jag stannar där , flöden har diskuterats i tidiagare trådar...
Stanna inte där! Tror du att pumpen förbrukar mera för att man bygger om eller utökar systemet :?: Om hur mycket tror du ökningen blir :?:
Du har inte skrivit något om detta men jag vill höra din teori.
Tänkte mest på vad Roli skrev.

Ved profilen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Låter som en gammal 3-Faspump :?:

Ved Profilen!!
Näe, det är en snart 10-år gammal 1-fas pump som sitter i en push 25 laddkoppel från Wirsbo.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:
matwil skrev:
Roli skrev: Där blir jag lite avundsjuk. Min c-pump drar 140 W på läge 1 :cry: :cry:

Stanna inte där! Tror du att pumpen förbrukar mera för att man bygger om eller utökar systemet :?: Om hur mycket tror du ökningen blir :?:

Ved profilen.

Saknar eller undrar du något över det jag skrev ???
Moderator
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Roli skrev:
Ved Profilen skrev:
matwil skrev: Oj 260kvadrat med golvvärme , låter sköönt. Funderar på golvvärme i källarn(90kvadrat). Men det blir ett senare projekt.

Ved profilen.

Saknar eller undrar du något över det jag skrev ???
Nej då. Jag bara undrade om det finns någon teori om en pump drar mera energi om man tex bygger till ett rum med 2st radiatorer .

Ved Profilen.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ved Profilen skrev:
matwil skrev:
Roli skrev: Där blir jag lite avundsjuk. Min c-pump drar 140 W på läge 1 :cry: :cry:

Ved profilen.
Jag har inte kommit till den punkten att jag skulle ställa mig och bila upp källargolvet för att få golvvärme. Huset är byggt -68 så någon vidare mega isolering finns inte under. Sen när vi kommer till c-pumpen så har jag inte räknat på detta än. Men jag tror inte att jag skulle klara att ha ett så lågt flöde med golvvärme. Pumpen behöver inte förbruka mer W , men flödet skulle öka. Då är frågan om man kan hämta igen det ökade flödet med lägre framl.temp. Måste även tänka på att mycket energi kommer att gå rakt ner i marken. Vi får se , kanske blir det värmeunderfötterna. Men först ska det upp paneler på taket!

/Matte
Keddy 210
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Nu gäller det här bara min vvc pump..Den andra kommer jag att ha igång hela tiden
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

joeri91942 skrev:Men om shunten har kopplat ihop radslingan med acktankar och expansionskärl så blir det en viss skillnad. Då kommer trycket i expansionen att motverka tryckminskningen på sugsidan om pumpen sitter på stigare, alltså kommer trycket i pumpen att vara i princip samma som i resten av systemet då det finns "oändligt" med vatten att ta. Expansionen kan ju lämna ifrån sig lite vatten om det behövs.
Så är det ju inte alls. Det du beskriver nu är ett momentant tillstånd, just när pumpen startar. Under normal drift kan naturligtvis inte expansionskärlet lämna ifrån sig något vatten. I så fall skulle du tömma kärlet illa kvickt.
Vilket leder till att under det driftfall, som gäller större delen av tiden (för den som låter pumpen gå alltid gäller det året runt), har jag rätt i min beskrivning av hur det fungerar.

Leifk.a har rätt i att det skiljer lite på trycket i radiatorslingan, om pumpen sitter före eller efter shuntventilen, vilket ju i princip är det som det handlar om, när vi diskuterar retur- eller framledningen till pumpplaceringen. Men skillnaden är bara det tryckfall som finns över shuntventilen, plus en förhållandevis kort sträcka med rör (allt ligger ju inom pannrummets hank och stör). Då shuntventilen aldrig kan stängas, utan bara omfördela flödet mellan rakt genom ventilen respektive genom ackumulatortankarna (som har jämförelsevis oändligt litet motstånd, tack vare den stora arean), inser man att tryckskillnaden i någon del av elementslingan blir ytterligt liten. Har man pannrummet i källaren blir det av pumpen orsakade lägsta trycket dessutom där det statiska trycket är som högst, så det lär inte spela någon roll.

Alltså finns det bara en enda parameter som verkligen påverkar någonting alls, och det är att det blir en lägre temperatur för pumpen att jobba i, om den sitter i returledningen. Allt annat är så försumbart, att det saknar betydelse. Kanske temperaturen inte heller har någon betydelse, men om man nu ska välja på något annat sätt än genom att singla slant, då ska pumpen alltså sitta på returledningen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar