pellets installation

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

fidde skrev: På tisdag nästa vecka kommer sotaren och inspekterar skorstenen, pannrummet, gräsmattan, bilen och fönsterputsningen...
Jag förstår vad du menar. Jag fick anmärkning på centraldammsugaren.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Håkan S skrev:Då hade jag lättare som bara bytte oljebrännaren mot pelletsbrännaren.
Det är precis detta som jag också skall göra. Endast byta brännare.
Dock inte bara så "endast".
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

:D Nu är jag pellets eldare :D

Det blev en Ulma brännare, den installerades i juni och nu har den blivit justerad. Måste säga den går som ett skott...

Pellets förbrukning c:a 2,5 dag/säck om bägge cirk.pumparna är avstängda.

Dock så har jag ett litet problem.
Jag har 2 st värmekretsar, en till bottenvån. och en till källaren.
På bottenvån. sitter det idag en shunt som ger ut 30 grader.

På källarevån. finns det ingen shunt. Jag tror att oljebrännaren gav ut 30 grader och när varmvattnet behövdes så ökade den själv i temperatur.
Nu är pelletsbrännaren ställd på 55-70 grader pga varmvattnet.
Detta innebär att jag idag har ut samma temp. på värmekretsen i källaren, vilket = varmt samt att pelletsförbrukningen ökar markant även sommartid.

Nu kan jag installera en shunt = rörläggare behövs.
Eller så kan jag försöka styra det med cirk.pumpen = ingen elektriker behövs. För det är jag själv.

Min tanke är: när cirk.pumpen är avstängd till ligger temp i värmerören på följande 60 grader och returen på 30 grader. Om man sätter en tempgivare på returen och ställer den på 40 grader också säger man till cirk.pumpen att under 40 grader kör den och över 40 grader så är den avstängd.
Är detta en bra lösning?

Fick också förslag på att sätta en klocka på cirk.pumpen vilket är lättare, dock så är inte systemet då självjusterande sommar som vinter.

Har ni några bra förslag på hur man kan göra ?

Har ni haft liknande problem och hur gjorde ni då ?

Jag har letat på nätet men än inte hittat det jag söker. Jag letar efter tempgivare som man kan montera direkt på värmeröret utan att borra hål, dessa skall man kunna justera eller vara fast justerade på c:a 40 grader som man sedan kan koppla till ett relä, någon som veta var detta finns att köpa ?
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

fidde skrev:Installation nr 2 imorgon Torsdag = inställd :?

Kommunen vill nu ha kvalitetsansvarig, dvs fick skicka dessa papper till
brännarinstallatören i tisdags, dom fyller han förhoppningsvis i idag.

När jag får tillbaka dom så får jag skicka om bygganmälan igen...
Samt att kommunen nu helt plötsligt vill veta följande:
* Brandklass på dörren
* Material på golv, vägg, tak
* Var i huset pannrummet befinner sig
* Skorstenshöjd över taket
* Diameter på skorstensröret, 100 mm = olja, 150 mm = ved,
pellets borde då enligt kommunen ligga på c:a 120 mm
* "Tips" om skorstenen är ok och besiktigad

På tisdag nästa vecka kommer sotaren och inspekterar skorstenen, pannrummet, gräsmattan, bilen och fönsterputsningen...

Oljenivån i tanken blir bara lägre och lägre, o andra sidan så blir det
mindre för mig att pumpa upp. Undrar om kommunen tillåter mig
att skrota tanke själv...
Konstigt, för här lämna jag in en Bygganmälan och skrev bara "montering av pelletsbrännare i befintlig panna" Och fyllde i BH (ByggHerren) alltså mig själv som kvalitetsansvarig. De ringde upp mig och undrade bara vad för Brännare det var typ och vad för förråd jag hade. Sen var allt klart! Godkänt på papper :) En bygganmälan kostar här 234 kr. Och besiktning från sotaren gick på 990 kr ungefär.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

fidde skrev::D Nu är jag pellets eldare :D

Jag har letat på nätet men än inte hittat det jag söker. Jag letar efter tempgivare som man kan montera direkt på värmeröret utan att borra hål, dessa skall man kunna justera eller vara fast justerade på c:a 40 grader som man sedan kan koppla till ett relä, någon som veta var detta finns att köpa ?
Testa denna länk till ELFA. Där finns både billiga fasta termostater i olika temperaturintervall för under en hundring och dyra justerbara med yttre givare för över tusen spänn. Det beror ju på hur sofistikerad du vill vara, men själva principen för att styra den ena kretsen verkar ju vettig. Om du själv är elektriker får du ju inga problem med kopplandet heller.
Lycka till
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 003289.htm
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

fidde skrev:
Dock så har jag ett litet problem.
Jag har 2 st värmekretsar, en till bottenvån. och en till källaren.
På bottenvån. sitter det idag en shunt som ger ut 30 grader.

På källarevån. finns det ingen shunt. Jag tror att oljebrännaren gav ut 30 grader och när varmvattnet behövdes så ökade den själv i temperatur.
Nu är pelletsbrännaren ställd på 55-70 grader pga varmvattnet.
Detta innebär att jag idag har ut samma temp. på värmekretsen i källaren, vilket = varmt samt att pelletsförbrukningen ökar markant även sommartid.

Har ni några bra förslag på hur man kan göra ?

Har ni haft liknande problem och hur gjorde ni då ?
Hmmm rätt skum inkoppling må jag säga.. :?

Har du 2 cirk.pumpar då, En till källaren o en till bottenvåningen??

Du skulle fått allt kopplat till shunten/cirk.pumpen till bottenvåningen sen bara en strypventil (radiator returventil) så du kan få rätt flöd/värme mellan källare/bottenvåning via shuntstyrning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

André skrev:
Hmmm rätt skum inkoppling må jag säga.. :?

Har du 2 cirk.pumpar då, En till källaren o en till bottenvåningen??
Det stämmer,
1 shunt och cirk.pump till bottenvån och en cirk.pump till källaren.
Jag bytade bara brännaren, pannan är bara 10 år gammal så alla rörkopplingar är orginal, dock så flyttade jag ner expansionskärlet
ifrån vinden till källaren, vilket nu känns skönt.

Förmodligen så har oljebrännaren haft något 2 stegs effekt läge, jag blev själv förvånad när jag kom hem efter installationen och insåg att tempen
på elementen i källaren låg på nästan 80 grader. (brännaren var ställd på 60-80 grader)

Nu kanske jag kan återgå till att ha pelletsbrännaren på 60-80 grader istället för som idag 55-70. Vilket är bäst ???

Pelletsbrännaren har ju fast ström hela tiden dock via överhettningsskyddet.

Tackar Mlund, ditt tips lede mig i rätt riktning, dock så fattar jag varför jag inte själva kom att tänka på det.
Det blev inte ELFA dock Claes Olsson

Bild

Nu skall jag montera 2 st, en på utloppet och en på returen.
Av någon anledning så växlar utlopp/retur med varandra varje gång som
cirk.pumpen varit avstängd.
Sen skall jag ställa dem på 40,45 grader och sedan skall dessa via ett
relä styra cirk.pumpen i källaren.
Så fort som returvattnet understiger 40 grader skall pumpen gå igång
och så fort som returvattnet överstiger 40 grader så skall pumpen stanna.

Förhoppningsvis skall detta funger och man skall inte behöva sitt vid datorn i enbart kalsonger... :oops: :oops: :oops:
Skriv svar