Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag har bara en sak att säga,Jag håller med i varenda ord som ni har sagt oavsett vem har sagt vad :roll:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Satt in min nya pelletspanna igår och idag driftstartade jag den.
Varför då kan man undra, man är nog lite skogstokig.
Pelletsen har på fem år gått från 1450kr/pall till 2400kr/pall. Ekonomin gör valet lite svårare, men det är fortfarande billigare än olja.
Miljömässigt så är det ju vissa som hävdar att pellets är bättre än VP.
Elen kommer ju till hälften från kärnkraft (fast inte under 2009, då många verken stog still) istället importeras en massa kolkraft. Kanske det var därför Vattenfall köpte tysk kolkraft.

Med mitt högtempsystem så kändes det som det enda vettiga alternativet.
VP av något slag kanske man kan komplettera med då det är varmt ute. Fast då känns Solvärme som ett mer sunt alternativ om man glömmer pengar för en kort stund.

Huvudanledningen till valet av pellets:
Om man nu inte satt in pellets så kunde man ju inte hänga här på forumet och slänga käft :lol: och utbyta allvarliga erfarenheter.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

mcdiezel skrev: -10 grader och de går som krattor och verkningsgraden går ner avsevärt.
Vad har utetemperaturen med verkningsgraden att göra på en markvärmepump ? På en väldimensionerad anläggning med tillräckligt borrdjup / slinglängd sjunker inte verkningsgraden "anmärkninsvärt".
mcdiezel skrev: Sen är det klassiska problemet med ventilationen som försvinner i hus tillverkade för oljepannor.
Får sätta in någon form av komplement till den förlorade ventilationen i huset.
Du har rätt i detta, men hur stort är ingreppet ? Hur mycket kostar lösningen ? Som en brandskyddskontroll och några sotningar ungefär....
mcdiezel skrev:En annan sak är att du hamnar i kylmaffians (svep) händer och kostnaderna blir dyra för reperationer för du får absolut inte göra något själv när kylmediavolymen överstiger 900gram.
SVEP är en intresseorganisation för värmepumpstillverkare och importörer, ungefär som PIR är pelletsbranschens intresseorganisation.
Det finns hundratals kylfirmor i Sverige som kan laga värmepumpar och är ackrediterade. Delar köper de knappast av värmepumpstillverkare, de köps av grossister.
Alla fel på en värmepump är inte i köldmediekretsen heller för delen.
Rörmokare fixar allt en hel del på pumpar de också.
SVEP har således inte ett skit med reparation av värmepumpar att göra.
mcdiezel skrev:Elda du på och njut över en varm bostad oavsett utetemperatur och sov gott om natten då inga dyra reperationer kan komma som ett oönskat brev på posten.
Du kanske ska ta ett snack med killarna som äger Blueflame, eller de som köpt Ecotecs skitpannor, eller de som ägt första utgåvan av Thermia Bionet, eller de som ägt en Biona, eller de som bytt roster och brännarrör på värmebaronen var 2-3 säsonger, eller de som köpt dyra kärnlösa flexskruvar, eller de som köpt...

Min poäng - Framhåll inte pellets som problemfritt och värmepumpar som problemkällor, det är inte objektivt.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Men varför stoppar du inte själv in en värmepump någon gång utan bara gnäller?
När det diskuterades pelletspriser fick inte det diskuteras längre utan det var viktigare att diskutera din brorsas värmepump som han köpte på blocket och som hade ett så suveränt COP värde.
Jag tycker pelletspriserna var värda en diskussion men nu är tråden dö.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Bra skrivet bebop!

Min poäng - Framhåll inte pellets som problemfritt och värmepumpar som problemkällor, det är inte objektivt.Håller till fullo med om din poäng !!!

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

men... objektivt blir det väl om alla berättar sina erfarenheter utan att hacka på varandra?

om jag har en pelletsanläggning som jag inte tycker håller vad som lovats, så är det väl kanon om jag berättar det?
samma om man har en anläggning som gått som tåget utan ett enda stopp på flera år.

om man inte är intresserad av att köra pellets för att "bla bla bla" så är det väl inget fel att säga det, men respektera att någon har valt att göra det.

respekten för andra är ofta det som brukar falera då man inte lyssnar utan bara predikar "sitt evangelium" och det blir ofta inte speciellt objektivt heller.

själv har jag haft otrolig nytta av detta forum, då jag ifjol konverterade från direkverkande, att jag sedan inte valde pellets har med många olika faktorer att göra, dels priset men även underhållsfaktorn.
men, för den skull racka ner på någon som har vp eller pellets, vore ju knappast nått som tillförde detta forum

vem vet, om ett par år har kanske både marknadens och mina förutsättningar ändrats och då kanske det är en vp eller pelletsbrännare som värmer mitt hus (eller både och..)
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Min Ecoflex har också gått bra. I synnerhet efter konverteringen till kedjedrift. Lite missnöjd med att det tjärar / beckar pga all glödhållning men annars har det gått "som tåget".

Bättre investering för 19 000 kr beg är svårt att hitta. Men köpa den för 50 000 ny är ingen bra kalkyl med tanke på bränslets pris.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och min anläggning har varit synnerligt lönsam. Jag bytte oljebrännaren mot en pelletsbrännare, skar bort tanken och gjorde plats för säckar. Enda gång det har varit problem är när jag har klantat mig, antingen glömt att fylla på pellets eller testat en pellets som sintrade utav bara fan (har en avgjutning av brännkoppen liggande - in sinter.

Javisst, det är lite jobb med det, ung. 1:15/pall (totalt) och det går åt ung. 8 pall/år.

Att få borrat finns det ingen möjlighet för, ekonomin tillåter inte på något vis detta och grannarna har hål ganska nära ändå så det skulle bli knepigt.

Och jag kunde faktisk inte sköta mitt jobb heller utan brännaren men det är väl knappast så vanligt. Orsaken är ju att jag programmerar och testar brännaren så det är ganska viktigt att jag har en fungerande brännare.

Av samma orsak har jag en "ProSharp 2001" stående.

Jag tror att det skiljer i 2 blockar i denna tråd för att det grovt tagit finns 2 olika fraktioner:
1: Dom som vill ha värme! Man ska slå på skiten, det ska fungera och vara lagom icke-dyrt och sedan vill man inte pilla med det!
2: Själv är bästa dräng! OK att pilla o trimma och kolla, det är ingen fara att lägga lite tid på värmesystemet.

Det finns ju även en 3:dje grupp: de har en skitbrännare/panna/system, allting krånglar och de fryser häcken av sig och enda värme i huset alstras av deras ilska när de försöker få allting att fungera igen.
De vill inte välja mellan VP eller pellets, de vill bara ha värme! Nu!

Och ja, det kan finnas mer jobb med pellets, helt sant. Jag vågar dock inte tänka på hur mycket jag skulle jobba mer för att betala ett borrhål och VP och lågtemperatur i hela huset eller hur mycket extra jag skulle jobba för att betala FV installation + avgift.

Så jag har det minsta jobb vid att ha pellets, jag behöver inte slita med jobbet + firman, jag kan nöja mig med att bara jobba och sedan lägga runt 12 timmer/år på pellets.

Skulle jag betala de andra alternativ skulle jag se till att kunde fakturera runt 10 timmer/veckan i mitt firma UT ÖVER mitt fulltidsjobb så jag är helt enkelt lat och har pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

abene skrev: När det diskuterades pelletspriser fick inte det diskuteras längre utan det var viktigare att diskutera din brorsas värmepump som han köpte på blocket och som hade ett så suveränt COP värde.
Jag tycker pelletspriserna var värda en diskussion men nu är tråden dö.
Nu får du allt ta och vara lite objektiv.
Det finns en 17 sidor lång tråd om byggmax priser, här finner du den: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6765&start=240

I tråden om att byggmax höjer till 45kr/säck gör jag inlägg om att det finns billiga beg värmepumpar på precis samma sätt som det finns billiga beg oljepannor som går att pelletselda, detta är en replik på brynäs inlägg om att pelletspannor är billigare än VP anläggningar då det finns gratis beg pannor på blocket. Detta görs på sid 1 och tråden fortsätter två sidor till efter det.

Antar att den tråden dog pga att alla debattörer insåg att priset nu var 45kr. Det var liksom trådens syfte. Vill du diskutera byggmax pellets så prova den ännu aktiva. Den verkar förresten ha klingat av något, men det kan du nog inte beskylla mig för.

Man får lov att ha avvikande åsikter, det repekterar jag och de flesta på detta forum.
Men jag stör mig oerhört på omitiverad skönmålning av det ena och omotiverad svartmålning av det andra.

Huset ruttnar och möglar om man installerar värmepump.
Man behöver inte dränera om ifall man har pellets.
Ventilationen blir kass med värmepump.(gärna vinklat så att det är jäääättesvårt att lösa ventilationsfrågan)
Elpriserna kommer skjuta i höjden i framtiden, pellets kommer bara bli billigare.
Värmepumpar bara går sönder hela tiden. Pelletsbrännare går aldrig sönder. (och går de sönder så kostar det 20 spänn att laga)


Detta är exempel på kommentarer som är onödiga från de som förespråkar pellets och skapar debatter som mynnar ut i annat än det som var tänkt från början.

Om vi alla hjälps åt att vara objektiva så blir det sannolikt bättre diskussioner.
Jag har all respekt för att det finns situationer där värmepump är synnerligen olämpligt. Men därmed inte sagt att minsta lilla hinder för en bra VP-installation omedelbart ska leda till en pelletspanna. (ex. högtempradiator, självdragsventilation, fuktig källare, avsaknad av radiator i källare)
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Icecap skrev:Och min anläggning har varit synnerligt lönsam. Jag bytte oljebrännaren mot en pelletsbrännare, skar bort tanken och gjorde plats för säckar.
Helt rätt, låg investeringskostnad-liten arbetsinsats - fungerande kombination. Kanon helt enkelt !

Men den dagen din panna dör är det kanske inte lika självklart vad valet borde bli. Inte om man gör en rent ekonomisk kalkyl enbart och bortser från ditt arbete.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Intressant tråd att följa. Härligt när det hettar till lite.
Sanningen är nog att VP är lite väl dyrt att installera med tanke på att den inte duger som ensam fullgod uppvärmningskälla...om några år(eller decenier) är nog priset det rätta, vad råvaran (el) kostar kan ingen på detta forum förutse bortsett från att den knappast blir så mycket billigare.
Pellets kommer aldrig att tilltala den breda massan så länge som den kräver så stor arbetsinsats (även om man har nyare panna - jämfört med VP). Vad den tekniska utvecklingen har att erbjuda och vad som händer med pelletspriset är nog lika svårt/lätt att uttala sig om på sikt.
I nuläget är det nog vilken typ av person man är som är det avgörande inte det ena eller andra systemets tekniska fördelar och nackdelar.
Varför måste det vara så stora motsättningar mellan VP och fast bränsle. Framtiden är kanske en kombination av just dessa...vem vet.
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Jo pumpen räcker gott och väl att värma med ,förra året var tillskottet 12tim och då var det 8tim enbart för legionellkörning och 4tim eltillskott då det var under -17°(kallt)12x6kWh = 72kWh x1,20:- =86,40:- för eltillskottet vilket är försumbart i den totala kostnaden.

//Lövet
Senast redigerad av lövet den fre 22 jan, 2010 08:15, redigerad totalt 1 gånger.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

petero1973 skrev: Sanningen är nog att VP är lite väl dyrt att installera med tanke på att den inte duger som ensam fullgod uppvärmningskälla...
Och vad grundar du detta påstående på ? Att det inte duger som ensam fullgod värmekälla ?
petero1973 skrev:om några år(eller decenier) är nog priset det rätta, vad råvaran (el) kostar kan ingen på detta forum förutse bortsett från att den knappast blir så mycket billigare.
Och pelletsen kommer rasa i pris. Kommer bli nästan gratis eller ? I synnerhet när Europa börjar använda pellets som många önskar, tex skogssällskapet och PIR. http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 1/sv14.php
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Superduper Lövet. Jag har ju själv inte VP utan går ju på de råd som värmepumpsförsäljarna själva ger vilket är just att man behöver komplettera med någon annan energikälla vid toppar. Kan bara grattulera till dina 87kr.
Ganska få (om någon ) som eldar pellets som behöver lägga en enda krona på extra värme ofrivilligt.
Därav inte sagt att pellets är den bästa lösningen för alla.
Därav inte sagt att VP är det bästa för alla.
Försöker bara vara objektiv, tråden behöver det!
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Nej bebop jag tror absolut inte att pellets kommer att rasa i pris men tror knappast inte att elpriset kommer att rasa så värst mycket. Tvärtom så lär väl bränslepriserna (oavsett sort) öka men kärnfrågan är nog ändå kostnaden för investering, tillförlitlighet och arbetsinsatsen.
Jag ser ingen större prestige i pelletseldning, har en gammal anläggning som förr eller senare bör bytas ut. Försöker att väga för och nackdelar mot varandra nu istället för att ensidigt tala för min sak när jag redan investerat i ny uppvärmning.
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
Skriv svar