Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik_73
Energiprofet!

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Har för mig att dioderna ska pulsera när elspiralen ska försöka tända pelletsen vilket jag inte kan se på klippet du lagt in, klippet du lagt in på matningen av pellets varför är det så skitigt i ditt nedfallschakt?....ser ju ut som att du har dåligt drag när det blir rester av förbränningen upp i fallschaktet, vad är dina tankar och funderingar kring att det ser ut så?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Jag skall se om jag kan låna hem en som mäter de olika värdena?

Hur då skitigt? Ljuset i rummet är inte speciellt bra
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Tycker det ser ut som att det är aska/sot upp i fallschaktet, alltså mellan internskruven och rosterplåten
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Skulle nån vänlig själ förklara varför jag får rökgassmällar vid uppstarten av min brännare/panna? Brännaren pulserar och helt plötsligt så blir det en smäll och rök far ut via manluckan. Är det farligt? Den är helt nysotad. Är fläkten för dålig vid uppstart?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rökgassmällar brukar vara tecken på för stor startdos. Det kan även vara tecken på att draget i skorstenen är tungt att starta.

Och ja, det är ett fara-tecken!
Senast redigerad av Icecap den tor 16 jan, 2014 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan-Ohamn
Späd planta

Inlägg av Håkan-Ohamn »

belfour1979 skrev:Skulle nån vänlig själ förklara varför jag får rökgassmällar vid uppstarten av min brännare/panna? Brännaren pulserar och helt plötsligt så blir det en smäll och rök far ut via manluckan. Är det farligt? Den är helt nysotad. Är fläkten för dålig vid uppstart?

Lyssna på icecap så kanske du får till det han verkar veta vad han håller på med.
Bonnlurk
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Går det att regler doseringsmängden vid uppstart?
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Kolla draget i första hand, har du för dåligt drag så kvittar det hur du justerar startdos eller annat....
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hur är dragbegränsaren inställd?
Det skall vara 15 mm mellan motvikten och fästplåten i luckan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, lite punkter att systematisera efter. Om inte brännaren har möjlighet att fungera pga. yttre faktorer är det dessa faktorer man ska kolla på och åtgärda vid behov.

1: Dragbegränsaren. Ska kollas under normala förhållanden, alltså om dörren till pannrummet är stängd normalt ska den vara stängd även vid testen. Och det ska INTE vara frågan om att stänga dörren, kolla och öppna igen! Kolla under t.ex. 20 minuter med stängd dörr!
- Är den ställd rätt?
- Öppnar den "lagom" under drift?
- "Fladdrar" den när det blåser?

2: Finns det till-luft nog till pannrummet? Samma sak med dörren.
- Blir det någon skillnad på t.ex. dragbegränsaren med öppen dörr och med stängd dörr (~20 min)?

Båda punkter ska såklart kollas med brännaren i normal drift.

Med svaren på dessa punkter kan man komma längre. Om man inte vet vilket fel som orsaker problemen kan man utesluta alla andra möjligheter och till slut kvarstår orsaken till problemen.

En brännare ska ha:
* Ström. Ganska enkelt i detta fall, det finns!
* Rätt signaler (termostat oftast). Helt OK i detta fall.
* Tillgång till luft. Okänd faktor och ska kollas enl. ovanstånde.
* Ett visst "sug" i skorstenen vid drifteffekten. Okänd.
Uppfylls dessa punkter och det inte är teknisk fel på brännaren ska det fungera!

Ett vanligt fel är att det inte är nog med till-luft i pannrummet, det kan ge en massa intressanta problem - bl.a. dessa som TS beskriver - men när det kommer servicepresoner brukar de öppna dörren, kolla läget och inte hitta något proble. Och självklart är det så för dörren är ju öppen! och problemet är borta.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Sitter med en voltmätare nu. Om jag ökar hastigheten på fläkten, skall volttalet gå neråt? Så gör min om jag trycker på dos. Ville bara kolla så inte elen är felkopplad.

I läge 3, skall volttalet på fläkten vara 90v vid full bränning och 75v vid uppstart?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"volttalet" heter "spänningen".

Ingen felkoppling kan får spänningen till fläkten att fela på det vis.

Vid drift beror spänningen över fläkten på vilket effektläge den står i men 90V låter ganska OK - för mig. Vid uppstart ska den dels pulsa och dels ha en fast spänning (beroende på var i cykeln den är) och 75V låter - för mig - helt OK.

Men dessa värden står i manualen som det finns en klistrat tråd om i forumet, längst upp i denna del. Och kom ihåg: spänningarna ska mätas med ett icke-TRMS multimeter för att kunde jämföras med manualer.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Jag mätte spänningen på steg 3 vid full genombränning och då stod den på 150V. Jag ökade/sänkte spänningen till 90V vid full bränning (2 gröna lampor). Rökgastemperaturen är på 170 grader. Testa med öppen/stängd dörr men det var inte skillnad.
Om jag ändrar spänningen till 90V, ökar/sänker jag samtidigt spänningen på uppstarten eftersom den går inte ändra under uppstart.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Vad är anledning till att du inte kollar att du har rätt och stabilt drag?....filmen du lagt upp ser det onekligen ut som att det är skitigt fallschakt vilket är ett tecken på att det varit dåligt drag och en del rökgaser gått den vägen istället för in i pannan.....det är ett tecken på att draget inte är bra!

Du får rökgassmällar, vad får man det av?....kan vara för stor startdos och/eller dåligt drag.....

Vad av dina fel på brännaren tyder på att det är fel på fläkten?

Börja att kolla upp så draget är bra och som icecap skrivit att pannrummet har tillräckligt med tilluft!!!!

Att draget är korrekt är av yttersta vikt för att det ska kunna gå att justera in brännaren att fungera optimalt....är det fel på draget så är alla dina försök till justeringar helt bortkastat....
Zündapp
Frö

Inlägg av Zündapp »

Mycket tråkigt när det inte fungerar som det ska. Jag läste en annan tråd om en kille som också hade haft mycket problem med sin Janfire.

Janfire är dock inte "sämsta brännaren i världen" av följande anledning.

Hus: 110+55kvm
Panna: Uråldrig Exonom A20B
Brännare: Janfire flex A

Tjänster och gentjänster gjorde att jag 2005 fick ovanstående brännare installerad 2005 för totalt 7000 kr
(brännare+montering). Denna brännare har sedan dess gått som en klocka helt utan service. Jag har bytt elspiral en gång annars har jag inte gjort någonting mer än sotat och kört. Jag har heller aldrig haft någon motdragslucka/dragbegränsare och kört samma märke på pelletsen i nio år.

Kanske ett extremfall och det går förmodligen att minska ner de 6-7 pall som jag förbrukar varje år genom service & finjustering samt motdragslucka men kontentan av detta motbevisar påståendet att Janfire är skit.
Skriv svar