Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Ojdå, här hettade det till.

Först och främst så jämförde jag inte en installation med en pelletspanna på vad 70-90 000:- med en bergvärmeinstallation på 150-250 000:-.
Tror ingen går i funderingarna om att investera 90 000- eller 200 000:-.
De som överväger pellets tittar nog närmast på en luft/vattenanläggning för 90- 110 000:-
Och jag tittade på ett hus förra året med en oljepanna och övervägde luft/vatten med pellets och jag skulle om inte huset visat sig vara ett råttbo investerat i en Luft/vattenvärmepump.
Så jag har inte skygglappar på och enbart förespråkar pellets.

En bergvärmeanläggning är ett betydligt bättre alternativ än luft/vatten som jag syftade på i mitt tidigare inlägg.
Men, det handlar helt och hållet vilket märke man väljer om det skall bli problemfritt eller inte.
Vid en framledningstemperatur på jordslingan på 4 grader då får pumpen arbeta ganska hårt och på vissa märken sätter det sina spår.

Svep är en organisation som inte sköter sig speciellt bra.
Kylbranschen är lite åt maffiahållet faktiskt.
Det går/gick att utläsa på Sveps hemsida att det är strängt förbjudet att själva installera luft/luft värmepumpar.
Något som är en total lögn.
Du får installera en värmepump såvida den totala köldmediemängden inte överstiger 900 gram, vilket de flesta inte gör av just den anledningen.
Du får däremot inte göra ingrepp eller tömma/fylla aggregatet.
De som känner till organisationen ser dem inte som bara en annan branschorganisation.

I grund och botten handlar uppvärmningsalternativet om hur mycket man är villig och har ekonomi att investera och om man har ork eller förmåga att sköta en panna oavsett om det är ved eller pellets.

Inget är fel om det är rätt och passar just dig!
Powered by klorofyll
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Dä här med vad man ska ha för värmekälla är ju just nu kanska hett samtalämne..

Men de man kan generellt säga om Vp är.
Inte snåla. = borra tillräckligt djupt och köp inte den billigaste pumpen som precis räcker för husets behov.

Har man högtempsystem så bör man överväga om man inte ska komplettera med några nya lågtemp element eller ha kamin att kunna elda i när det är som kallast.
Detta kan bero lite på var man bor i sverige. Bor man i södra Sverige räcker pumpen gott och väl för att värma huset.
Vid nyinstallation är Vp är dyrt att insstallera om man jämför mot en ny pelletspanna. Men man får ju också ett underhållfritt system. Obs! att jag inte räknar på luft-luft eller luft-vatten värmepump

Vad gäller pellets så är det kanske inte lika tilltalande längre då det är mer jobb än Vp pluss att pelletspriserna har ökat en hel del den senaste tiden. De felet många gör är nog att man hör med de som redan har pelletsbrännare i en befintlig panna som är gjord för olja. Oftast är ju en sådan kombination inte lika lyckad som de nya pelletspannorna som det går att elda i en månad utan att behöva aska ur.
Sedan så är det ju upp till var och en hur man vill ha det. Själv så njuter jag av att bära lite pelletsäckar eftersom det tillför träning som jag annars inte skulle har gjort. Men det är ju olika person från person.

Fördelen med pelletsbrännare är ju att du har rejält med värme när det är som kallast. Du behöver inte elda i en kamin. Vilket jag tar som mindre jobb jämför med om jag skulle ha Vp och var tvungen att elda i kamin när det är -27.

Det kommer säket synpunkter på det jag skrivit .
Jag är ingen expert..Men jag har bondförnuft. :lol:

Sedan en komentar till de/den som anser att biona är problem brännare.
Jag installerade min beg. kostnad 5000 med veckoförråd. Satte in brännaren och körde ingång. Visste att det skulle fungera eftersom jag hört mig för här på det hära forumet. Nu har jag kört i 2 veckor utan uraskning.(=670kg pellets) Fungerar hur bra som helst. Så jag är nöjd iaf.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det finns inget som är "bäst", det viktiga är väl att man är nöjd med det man har, om man inte är det så får man ju fixa till något annat (om det är leverantöreren som inte håller vad dom lovat så ska dom fixa sitt givetvis) osv.

Det är ju dessutom våldsamt stor skillnad på olika hus, ett hus med direktverkande el och elektrisk varmvattenberedare är kanske inte ett jättebra(läs ekonomiskt) hus att sätta in en pelletspanna i, och ett gammalt hus med oljepanna från 50-talet och en tums rör till elementen är kanske inte ett jättesmart hus att sätta in en luft/vatten värmepump i, så man kan gnälla om att ett är bättre än ett annat alternativ i hundra år men i slutänden så måste det ju ändå handla om att man är nöjd med det man har/ska ha.

Sen är det synd att vi lever i monpolens förlovade land, det slutar alltid med att vi får ett fåtal leverantörer som säljer en proukt (dom stora köper dom små) och då kan dom sätta sig ner gemensamt och enas om priset, dom tjänar massor med pengar och folk får betala för det finns inte så många andra alternativ att välja på, så har det alltid varit här och kommer antagligen alltid att vara det oavsett om det handlar om bensin, eldningsolja, asfalt, pellets eller något annat som kan monopolariseras.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Micke_932:

Mycket bra inlägg, kunde inte sagt det bättre själv. Håller med till 110% :wink:

Just nu är jag j---igt trött på min pelletsbrännare (se inlägg under Ecotec) men får jag bara ordning på problemet så är jag nöjd.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Instämmer till fullo med ovanstående inlägg.
Både deasstore och mickes gav en bra beskrivning.

Själv sitter jag nu i ett hus med direktverkande el och kamin och funderar på vad som skall göras förrutom luft/luft VP.
Komplettera med Solceller är på gång och lite andra projekt om tiden räcker till.

Som sagt, vi har alla olika förutsättningar och får göra det som passar våra förutsättningar bäst.
Powered by klorofyll
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag funderar på att köra både nuvarande pelletsanläggning och installera en luft/luft pump som går ner till -15 och vvberedare till dusch och på så vis slippa en del jobb med själva pelletshanteringen och sotning. när det är -25 eller kallare eldar jag i köksspisen så ofta jag kan/orkar. då har jag ju inte låst mig till ett system och installationskostnaden blir inte så kännbar heller som tex bergv eller ny pelletspanna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför inte en luft/vatten?

Edit: Använd "besvara" knappen i första hand. Direktciteringar skall undvika och tas bort för att få ett mer lättläst forum. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Re:Det var väl det jag sa

Inlägg av Gotte »

Gotte skrev: Du får gärna säja att min fru inte är snygg,
men för hel..e säg inte att mitt värmesystem är fel.

Oika hus, olika miljöer, olika krav, vart och ett system passar inte överallt. Någon är jättenöjd med VP, någon annan Pellets, jag vet t.o.m. de som är nöjda med direkt-el. (Billigt underhåll)
Quotar mej själv, men då nappade ingen på inlägget :?:
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Du får gärna säja att min fru inte är snygg,
men för hel..e säg inte att mitt värmesystem är fel.

En liten variant av en visa av Eddie Meduza
" ... med min fru, men
Kallar du mig norrman så åker du på stryk"
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mcdiezel skrev:Det har du förmodligen helt rätt i.
Jag har bara en högskoleexamen i Energiteknik och arbetar med både fastbränsle, gas, olje och värmepumpar dagligen.
För att få arbeta med värmepumparna har jag kylcert 3.2.
Men du kan förklara för mig så att jag förstår.

Edit: Forumet blir mer lättläst om alla använder "besvara" knappen istället för "citera" när man svarar rakt under ett inlägg.
Direktciteringen borttagen.... / Roli moderator
Men då är det väl du med din fantastiska utbildning som ska förklara :roll:
Varför går en jord/berg vp som krattor vid -10° el kallare t.ex???
Jo för att pumpen är för liten el för små radiatorer alt kort borra/kb slang..
Sånt är ju de första man bör veta, kan inte du varför de blir så bör du nog gå om utbildningen
Blir det för korta gångtider ordnar man det med med volymtank o inga radiator termostater ska det vara..
En kompis har inte nått tillskott i anläggningen jag valde åt honom under dom dryga 3 år som han haft jorvärmen, lnga problem utan tillskott nu då han hade -34,6° iaf o årscop har han på över 4..
Fantastskt många som inte klarat värmen med pellets heller nu då det varit kallt, Då kan man ju tänka sej hur bra de blir om anläggningen dimensioneras med en 8 kW pump i ett hus som inte hålls varmt med pelletsbrännare på 15 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Mycket hackande i denna tråd :)

Vi valde pellets av 2 anledningar.
Miljön, det fanns ingen el-leverantör som kunde garantera grön el.

Investeringskostnaden, vi skulle behöva investera i nya element. Nya rör, ny ventilation. Och detta skulle medför nya innertak, nya golv, nya tapeter mm.

Så för oss var valet självklart.
Men om Ett par år så blir det VP av något slag, då el fortfarande är det effektivaste sättet att transportera energi.

Skrivet på min mobil så ha överseende med gramatiken :)
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har nog varit en av dom största förespråkarna för pellets men då va pelletsen 920:-/ton billigare än nu(feb 2005), Nu gäller inte detta mej då jag inte betalat en enda krona för pelletsen sedan -05 genom bra kontakter..
Att jag inte forsätter förespråka pellets till vanligt folk utan kontakter är för att priset verkar lägga sej ca 25-30 öre/kWh under elpriset om man räknar på/med en ny panna med årsverkningsgrad på 85% men då kostar en sådan anläggning med bulkförråd o allt 90000:- o uppåt..
Kör man i en gammal panna med dåligverkningsgrad kan de bli lika dyrt el dyrare med pellets än el då alla avgifter som sotare mm ska räknas in..
Även om man får så dåligt cop som 2 med vp så är den billigare i drift än med en ny pelletsanläggning, En vp har cop på 3 inkl pumpar då den gör 50° vatten med 0° inkommande KB..

Hmmm måste ta reda på när en vp har så dåligt cop som 2 :roll:
VP slår ifrån pga för hög temp då radiatorreturen är 57° o dom klarar att göra 65° med kompressorn, Kanske är vid dom temperaturerna den får cop på 2 ?

Grannen har hus på 190m2 där 80m2 är tillbyggt -95 o gamla delen är från början på 1900 med 2 glasfönster överallt, Dom borrade -95 men endast 98 meter o satte in en 6 kW pump..
När han körde elvärme i garaget på 65m2 + hus inkl hushållsel låg dom på 16-17000 kWh men då är det närmare 20 år gamla vitvaror, När en billig L/L VP installerades i garaget för att hålla 17° så kom dom ner till knappa 15000 kWh senaste 2 åren.. Hushållselen är nog ca 6000 kWh o dom är 5 pers i familjen o det är i västerbotten huset ligger...

En kompis som har hus på 300 m2 byggt -80 (han som har biomatic 30+ i lasbilsgaraget) har en 7 kW nibe till det huset med bara knappt 300 meter jordvärme pga av att isen tog slangen som förra ägaren grävt över åkern o ner i en å så då kapades bara slangen ner på längden..
Dom är oxå 5 personer i huset där barnen är tonåringar med egna datorer o flera platt tv men klarar sej med 21000 kWh/år inkl hushållsel..
Det är minus på inkomande brinne stor del av året så jag gav honnom rådet att gräva ner 3-400 meter slang till så brinnen håller sej på +3°..
Han bytte pumpen ifjol men tog samma storlek som tidigare o installerade en elberedare i serie pga byte till stort dubbelbad på 350 L, Mer slang i marken o en större pump på 11-12 kW så hade han fått mycket lägre förbrukning än dom 21000 kWh som han har nu, Men pumpen gick iaf i drygt 28 år :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Andre'

Inlägg av Gotte »

Hemskt mycket kompisar du har och grannar.
Finns det någon här som jobbar med kunder, dvs har firma och ser system utanför kompiskretsen. En objektiv syn är alltid bättre.

Ps:
Vet skattemasen om att du har tillgång till fri pellets ? :wink:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De va då dummast komentaren så långt, Du litar mer på installatörer o säljare :lol:
Sluta använd forumet o åk runt o hör vad firmorna säjer du

Ja visst är det bra att ha mycket kompisar så man får se hur det fungerar i verkligheten inte bara vad säljarna säger Gotte :wink:
Tycker det är bättre ju fler verkliga anläggningar jag sett med egna ögon än bara se till vad jag har för kostnad o rekomendera andra
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag kan svara på TS' fråga. :D

Här är frågan:
"Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning"

Mitt svar:
1- Minimalt utnyttjande av el (dvs kolkraft, då vi behöver värme)
2- CO² neutralt.
3- Låg investeringskostnad.
4- Enkelt underhåll.
5- Liten arbetsinsats.
6- Trevlig hobby.
7- Utvecklande för den som är intresserad av familjeekonomin.
8- Utvecklande för den som är intresserad av teknik.
9- Utvecklande för den som är intresserad av att kontrollera (styra) kostnaden för värme i huset.
10- Jag kan komma på en massa fler saker men det räcker så här, just nu.

Tänk på den ni...
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar