Brännaren går konstant

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vikingbio
Späd planta

Brännaren går konstant

Inlägg av vikingbio »

En arbetskompis som också har viking bio har fått problem med att det alstras för dåligt med värme. Dom fick tändelementet bytt och sen började det att krångla.
Brännaren kan gå konstant en natt och ha höjt temperaturen i pannan från 30 till 45 grader. Ingen vet vad det är för fel.
Finns det någon här som har liknande erfarenheter och vet vad det är för fel?
Gubben på rörfirman trodde att det var pelletsskruven som var boven. Den är 4 år gammal.

Tackar för alla svar i förhand :)
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Eldar med Laxå Pellets ungefärlig åtgång 7 pall/år (162 kvm)-trodde jag....blir nog 9 :(
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl bara att köra skruven manuellt en stund och se hur mycket pellets det kommer så lär det snabbt märkas om det är den som är boven.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om den går konstant och brinner OK kan orsaken vara:
1: För låg effekt utvecklas.
2: För dålig effektivitet (vilket kan leda till problem 1)

Om den inte sotar skulle jag tro att det är luftöverskott och micke_932's råd om att köra den manuellt är mycket bra, det gäller att _veta_ vad som är OK och vad som är onormalt.

Gör som vissa gör: kör skruven manuellt en viss tid och notera hur mycket pellets som kom (väga i gram), alternativt är att ta loss slangen och leda pelletsen ned i en burk under en känd tid, kanske 10 minuter och mata manuellt under tiden, detta ger hur många kW brännaren utvecklar.

I nuläget (-15°C ute) behöver mitt hus runt 7,5-8kWmen det är för att jag kör brännaren i fullt modulerande läge, med en av/på-styrning kräver högre effekt för att komma "i mål", runt 11-12kW vill nog vara lagom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar