EcoFlex verkar inte klara av kylan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst är det pannan som inte orkar upp i temp med 15 kW läget el sjunker även innetempen??
Om det är tempen inne som sjunker så måste du höja max radiatortemp men det spelar inte nån större roll om du har den som max 80° men det inte behövs mer än 60° för att hålla innetempen..

Den verkar gå på fabriksinställning i läge hög, Iof inget ovanligt att installatörerna inte justerar det ta utan bara lågläget då det inte är så ofta som hög används i normala fall..

Med inställningarna du har med 68% matning så kanske den matar in knappt 15 kW vilket gör att du får ut 13-13,5 kW till vattnet med 90% verkningsgrad, Nu tycker iof jag att det är mycket fläkt med 40% o då får man inte max verkningsgrad..
Då du ändrar till 20 kW ändras matningen i lägena då??
Jag kommer inte ihåg hur det va men vet att det inte är nån skillnad i Thermia/Ariterm utan man måste in o ändra matning/fläkt..

Om du har en hushållsvåg kan du kolla hur mycket brännaren förbrukar under 10 min, Håll internförrådet i brännaren fyllt o mata brännaren manuellt från vågen..
Förbrukar brännaren 520 gram på 10 min har den inmatad effekt på 15 kW..

Med 40% fläkt skulle du ju annars kunna öka matningen 10%, När brännaren är på 20 kW (uppmätta kW) så behövs 48-49% fläkt o med 15 kW så behövs 33% fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Inlägg av palm_i_ulvsby »

André, jag ska under dagen (har lite annat för mig under förmiddagen) kontrollera vilka värden som 20kW-läget ger och återkomma. '

Jag vet sedan tidigare att huset drar mycket värme och när tempen går under -15 så behövs mer än 60 grader ut på radiatorerna. Under de dagar efter jul med -20 så lämnade pannan ca 57-58 grader till radiatorerna, vilket var för lite för innetemperaturen och själva panntemperaturen låg då på drygt 60 grader. Jag har ännu inte monterat rumsgivaren, utan går enbart på utegivaren. Jag provade att ställa om till 20 kW-läget och panntemperaturen gick upp som den skulle, "tyvärr" steg även utetempen samtidigt så jag kan inte vara säker på vad som är "hönan och ägget". Nu ska det (tyvärr) bli kallare igen och då får vi se hur det funkar mera kontrollerat.

Nu har vi haft några dagar med runt -10 och då har jag ställt tillbaka till 15 kW och allt är OK. Problemen börjar tydligen vid ca -15 eller kallare.

Det verkar som om jag skulle kunna öka lite matning vid 40% fläkt alternativt sänka för att få bättre verkningsgrad, eller tänker jag fel här?
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok då förstod jag dej rätt :D

Då behöver du nog ha rätt hög begränsningstemp till radiatorerna men 70° bör räcka, Fördelen med högre är väl om man haft sänkt innetemp o vill höja den snabbare.. Förmodligen är systemet dimensionerat för DT50 vilket innebär 50° över innetemp kallaste dagen så då måste du kanske ha iaf begränsningen på 75°

Med andra ord är de som ja misstänkte, Effekten med 15 kW räcker inte till då det blir riktigt kallt..
Bra att du försöker justera in kurvor mm med bara utegivaren, När du fått allt att funka hyfsat vid olika temperaturer kopplar du in innegivaren då fixar den till innetempen vid ev blåsigt väder el övertemp pga solinstrålning folk mm..

Förmodligen låg du väldigt nära att klara av värmebehovet o då behövs de bara att utetempen sjunker lite så går det fint..
Vore kanske läge att aktivera alla lägen så min är som låg i 15 kW läget o låg ca 15 kW o sedan hög 18 kW, Då kommer hög bara att gå in då det är absolut som kallast men de blir inte långa stunder för den kommer gå över till låg då panntempen är 4-5° under börvärdet..
Kanske så gär typ
Läge 20 kW
Hög 80-85% matning o fläkt 40-44% el 18 kW=625 gram/10 min o 44% fläkt
Låg ca 70-72% matning 33% fläkt el 15 kW = 520 gram/10 min o 33% fläkt
Min 45-50% matning 24-26% fläkt el 10 kW = 350 gram/10 min o 24% fläkt

Pannan/brännaren är gjord för 8-20 kW men det är inte lätt att få de optimalt under 10 o över 18 kW därför brukar jag lägga mej mellan 10-18 kW inmatad effekt..
Är bar hos en kompis jag justerar in den på 20 kW då han behöver ca 23 kW då det är -25° så han skulle igentligen haft en Biomatic 30 kW..
Det är samma sak med den pannan, Den är märkeffekten 12-30 kW men går bäst mellan 14-28 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Inlägg av palm_i_ulvsby »

La i morse in André förslag på inställningar på hög, låg och min. Var ute alldeles nyss och tittade till pannan. Panntempen låg då på 76 grader och pannan gick i min-läget. Har -9 grader i utetemp för tillfället. Ska nu hålla lite koll bl.a. på hur askan ser ut och hur förbrukningen verkar vara, men jag vill nog låta det gå minst en dag med de nya inställningarna först.
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du mätt upp hur mycket den förbrukar (effekten) med hjälp av hushållsvågen??
Om inte så kommer inte mina fläktvärden stämma om du inte har riktigt tur :wink:
Det är ganska stora variationer mellan olika pellets/leveranser men det är vikten som brännaren förbrukar som avgör effekten o hur mycket syre som behövs, Så får man rätt inställningar på effekt/matning o fläkt behöver man bara mäta upp effekten/förbrukningen o ev justera matning så de blir rätt så behöver fläkten aldrig ändras senare..

Igentligen skulle tillverkarna ange hur mycket den ska förbruka o vilka fläktvärden det ska vara med olika drag så ska det stämma bra sen..
Skulle det mot all förmodan sota lite (synglaset blir svart snabbt) så öka fläkten 1%/läge..

Ställ in dragbegränsaren på 15 pa oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar