2:a sotningen m Ecoflexen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

2:a sotningen m Ecoflexen..

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu har man sotat en andra gång med nya ecoflexen. Sotarn har tagit en gång i början av dec. Det positiva var att det var mindre sintring i koppen nu, tuberna var svarta ca 1mm m sot , rensluckan var vit m lite tunt vitt sot, bakom rökgasspjället var det en liten hög av aska, rökröret lite tunt lager av flygaska, detta efter ca 1200kg pellets. Vad som var mer konstigt var att asklådan var ganska full efter bara ca 400 kg , än mer konstigt var att kåpan över brännaren hade smält undertill dvs deformerad. Fick en ny av rörfirman sen jag klagat på att det var en spricka i den gamla. Vet ej om det finns olika kåpor min gamla var mer ljus-grå , den nya var mörkare. Men jag tänkte inte på om det var någon skillnad, den passade ju bra. Brände av slangen till asksugen , för mycket glöd kvar i lådan efter 3 tim. Ja, alltid lär man sej något , måste svalna betydligt längre, var väl för snål, dyr el nu ! Satte även dit nya dragbegränsaren.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm full asklåda efter 3-400 kg känns bekant :(
Så va det för minsa kompisar oxå deras ecoflex som jag skrivit en tråd om, Det gick ju aldrig få till den pannan trots folk från Ctc som bytte lite av varje förutom elektroniken..
En kompis som har biomatic kör då 1500 kg pellets innan asklådan är full o samma sak nu hus dom som hade ecoflexen med deras biomatic..
Dom som byte ut ecoflexen klarade bara 3-4 dagar innan lådan va full då det va som kallast men nu kör dom minst 1 månad mellan tömmningarna fast dom ökat innetempen i garaget från 12-16° vilket ökat årsförbrukningen med 3 ton
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Din kompis m Biomaticen , packar han askan nån gång eller är den helt orörd efter 1500 kg? Jag fick ju bära ut asklådan (varmt) efter som jag hade bränt av slangen, så när jag tömde den var den ca halvfull , dvs askan hade blivit omskakad.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Han brukar skaka lådan lite lätt medans den sitter i pannan o då kör han 2 ton innan lådan är full, Det som verkar som med Ctc pannan är just att det är mycket glöd i askan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar