Vilken temp är normal på okylda rökgaser?

Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Vilken temp är normal på okylda rökgaser?

Inlägg av Tompa01 »

Jag undrar för jag har en nymonterad Janifire NH på min CTC Egor v-25, och tycker att den drar för mycket pellets och måste arbeta på för hög effekt i förhållande till vad jag tar ut. Undrar om den verkligen har optimal förbränning. Just nu förbrukar jag ca 4säckar pellets per dygn vilket motsvarar 320kWh. Detta stämmer ifs eftersom brännaren kräver att jag ligger med 13 kW effekt. Jag får då nästan kontinuerlig gång på brännaren, slår bara av sällan, minskar jag ner till 11 eller 12 kW så sjunker vatten tempen i pannan. Och 13kW under ett dygn blir ju ca 320kWh, men jag har svårt att tro att huset skulle kräva så mycket effekt nu.

Jag ligger med en framlednings temp på radiatorerna på ca 50 grader och retur på ca 40. Eftersom jag inte vet kapaciteten på cirkulationspumpen så kan jag tyvärr inte räkna ut den avgivna effekten. Men att det skulle motsvara 13kW har jag svårt att tro, alltså återstår en ineffektiv panna alternativt en brännare som inte jobbar med optimal förbränning. Att Egor V-25 inte är en effektiv vedpanna vet jag redan, (prövar nu att övergå från ved till pellets) och den är förmodligen inte heller den bästa pelletspannan. Men att den skulle vara så dålig har jag svårt att tro.(Enligt någon test på nätet så ansågs den vara hyfsad bra för just pellets) Vad jag kan se på askan från pelletsen så ser den ut som ett fint pulver som är mestadels svart med lite dragning åt grått, men alls inte lika grått som askan efter välförbränd ved. För att få ett hum om vilken temperatur rökgaserna har innan avkylning i rökgastuberna så öppnade jag spjället som släpper rökgaserna rakt ut utan att gå via rökgastuberna, jag får då en rökgastemperatur på ca 200 grader innan dragregulatorn. Med spjället stängt så ligger rökgaserna på ca 130-140 nysotad panna.

Jag undrar vad är en rimlig rökgas temp på okylda rökgaser från en brännare som ligger på ca 13kW? Är 200 grader lågt eller är det där pelletsbrännare arbetar?

Tompa
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

4 säckar/dygn,låter som om du har en kåk på 400m2 alternativt oisolerad stenkåk?

Kan bara besvara utifrån mina egna iaktagelser har en Albin combi-1986
med underförbränning släpper jag ut rökgaserna fullt ut när brännaren startar så kommer jag upp i ca 400 grader dvs.Båda spjällen öppna, har aldrig testat när pannan är uppe på 78-80 C men kan tänka mej att rökgastemp stiger högre ändå.

Har en Roslagsbrännare Rb easytank och gjorde av med ca.25kg/dygn när det var -25C.Tyckte det var i mesta laget har en kåk på 90+90m2
(byggd-55) med golvvärme i hela källaren.

Som jag skrivit tidigare i något inlägg ang.Rökgastemp.kolla vad du har i skorstenstoppen dvs. temp. 1m ner i skorstenen.Sen behöver du rengöra rökgastermometern med jämna mellanrum för att få rätt mätvärde.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Hur stort och i vilket skick huset är spelar ju stor roll för att kunna bedöma förbrukningen.. Och hur kallt har det varit på Gotland?

Jag värmer ungefär 200kvm och har piss till isolering, går åt ca 3½ säck vid -10/15grader, -5 om det blåser.
Senast redigerad av Danne031 den tor 14 jan, 2010 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då det var runt -20 låg jag också på 3½-4 säckar per dag men då var det stiltje. När det blåser går det åt mycket mer pellets än man tror, speciellt när det är fuktig luft som blåser.

Men jag undrar varför du inte har beskrivit basala saker som t.ex: har du dragregulator? Och om det är fallet: är den lagom öppen?

Min NH kör fullt modulerande och då kör den på runt 10kW vid -20, i nuläget (-4, fuktigt, stiltje) ligger den på 6½-7kW och då kör den ju 2/7.

Så jag tycker inte att det är så katastrofalt, du kanske inte har sett det fastän det står i MÅNGA trådar men de 3 kallaste månader tar runt 50-55% av årets pelletsförbrukning, någon som var nära att få mig att smälla av då jag startade min brännare 2005-12-22.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa01 »

Tackar för era svar.

Förvisso har jag en stor och gammal (1600-tal) kåk i kalksten med bristfällig isolering. Riktigt hur stor vet jag ej men kanske 150 +100 kvadratmeter. Eftersom jag tidigare vedeldat så vet jag att dessa månader drar oproportionellt mycket. Men ett behov på13 kW tycker jag är lite väl högt.

Jag har dragregulator, KW012, som är inställd på 15 Pa undertryck och den ligger och jobbar lite lagom. Ibland stängd, någon enstaka gång helt öppen, men oftast när brännaren går endast lite öppen. Utetemperaturen ligger nu och pendlar mellan någon enstaka minusgrad på dagarna och ner till ca 5 7 minus nattetid och svaga vindar. Så det är ju inte så att vi har samma låga temperaturer på Gotland som övriga Svergie haft.

Att anttas får en rökgastemp på 400 grader medan jag ligger på endast 200 tyder ju på att jag får ut dålig effekt från brännaren. Är ny på pellets men reagerade på min i mitt tycke låga temperatur, vet dock inte vad som är normalt.

Så oavsett min totala förbrukningen, som givetvis beror på huset, så vore det skoj att veta vilken rökgastemperatur jag bör ha ut från brännaren.

Tompa
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Det är sunt med hög pelletsförbrukning, någon måste ju få världsekonomin på fötter så varför inte vi
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en rökgastemperatur runt 200°C eller lite mer, inget stort problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa01 »

Icecap har du 200 grader om du kör rökgaserna rakt ut i skorstenen, utan att de först passerat genom rökgastuberna?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Röktubar? I en CTC265B? Finns inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa01 »

Ok, men då får du en temp på 200 grader efter att gaserna passerat pannan och kylts med brännaren på 7kW, jag får samma temp när jag kör okylda gaser rakt ut i skorstenen med 13 kW. Låter som jag har ett problem.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jaha? Som jag ser talen har du INTE problem.

Min "efter"temperatur motsvarar din "före"temperatur.

Jag undrar dock: varför är det viktigt att veta temperaturen INNAN den har gjort sin verkan? Det viktiga är vad rökgasens temperatur är när den kommer ut ur pannan och börjar gå i skorstenen, allt annat är ganska likgiltigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

400 grader!!!
Det låter som en panna med extremt dålig verkningsgrad.
250 grader till kråkorna.
Det måste gå att sänka avsevärt.
Powered by klorofyll
Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa01 »

Jag är nyfiken på temperaturen innan de passerat pannan i felsökningssyfte. Energin som brännaren ger är ju temperaturer på rökgaser. Om min brännare tror att den leverera 13 kW och drar pellets enligt detta och lämnar ifrån sig rökgaser på 200 grader medan din brännare arbetar på endast 7kW och ger högre rökgastemperatur så kan ju inte min brännare ge de 13 Kw den tror ett den levererar.

Min brännare tror att den ger dubbelt så mycket effekt som din ger, ändå levererar den lägre rökgastemperatur. Jag kan bara få det till att det är något som inte stämmer.

Det är inte rökgaserna i sig som är problemet, problemet är att min brännare drar en massa pellets utan att jag får ut motsvarande energi i radiatorerna. Att felet ligger hos brännaren vet jag dock inte, det kan ju även vara pannan som inte kan tillgodogöra sig effekten. Men att min brännare ger så låga uttemperaturer låter som om det skulle kunna vara något som inte stämmer där.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med ett luftöverskott skulle detta bli effekten och min panna är ju knappast ett under av effektivitet, det är en kombipanna som är lika eländig till ved som till olja/pellets.

Och om den är just 200°C vid 7kW vet jag inte säkert, det kan vara 130 också då jag inte har kollat speciellt på det hela men jag ska mäta när jag har nattat barnen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Nu måste ni läsa rätt gott folk,jag kör på rökgastemp.140 ut från pannan vid normal inställning.MEN öppnar jag alla spjäll så ligger jag på ca 400C.
Snälla läs innan ni kommenterar.
Mvh.Anttas
Skriv svar