Gnisslande skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Min skruv började gnissla igen efter sotning och rengörning. Jag fick dock TYST på den geom att lossa de fyra bultarna som sätter ihop det gjutna huset med röret som går in i pannan för att sedan spänna dem efter att ha justerat läget lite.

Kan det vara så enkelt att om man bara får till vinkeln rätt. Så att skruvens axel passar mitt i brännarkoppen hål både på in och utsidan. Det finns en viss logik i detta. Och mitt gnissel försvann när jag gjorde detta. TESTA och återkom med era erfarenheter.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Gnällade skruv

Inlägg av Lars Bergström »

Jag har inte ännu fått problem med att den interna skruven gnisslar. Jag har dock en ganska ny brännare (CTC Bio med den nya kedjedriften) som installerades sommaren 2009.
- När kan man vänta sig att få det gnisslade ljudet?
- Plockar ni isär brännaren (intern skruv etc.) för mer noggrann rengöring inför den nya eldningssäsongen och även då smörjer interna skruven?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

En liten fundering:
Om man inte har haft gnissel innan och det börjar, har då koppen flyttat på sig och gjort så att axeln kommer i klämm.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det är väl ganska troligt. I alla fall värt och testa ett annat läge. Jag har för mig att jag lyfte upp och åt en hållet för att få tyst på min innan jag spände fast den igen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar