Växellådshaveri på Bequem 12D

Skriv svar
Martin B
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 05 jan, 2010 16:10
Ort: Uppsala

Växellådshaveri på Bequem 12D

Inlägg av Martin B »

Hej

Jag är helt ny på detta forum och tycker att det finns mycket intressant att läsa. Vårt system (se nedan) är installerat hösten 06 och på det hela taget fungerar det bra. framförallt om man jämför med den gamla CTC pannan från 1963 som kombinerade olja och ved...

Men jag blev riktigt förvånad när jag upptäckte orsaken till varför den stannade under köldknäppen för några veckor sedan. Det verkar som den varit på väg att haverera under en längre tid.
Eftersom vi har solvärme ligger drifttidsuttaget uppskattningsvis på hälften av normalt drifttidsuttag. Jag nödreparerade den genom att borra ur glidlagret till en större Di och sätta in en liten hylsa som får fungera som nytt glidlager.

Thermia/Ariterm har dessvärre inte besvarat de två mejl jag skickat med beskrivning av haveriet. Närmaste ÅF vill byta både motor och låda.
Jag läste någonstans här på forumet att någon fått lösa glidlager tillskickat?

Borde man inte kunna begära mer av ett så nytt system med låg drifttid. (Cirka 3pallar per år)

mvh Martin B

Bilderna på växellådshaveriet är klickbara

BildBildBildBild
Aquasol Solvärme Big 6,6m2
Ariterm Bionet med Bequem 12D
Kamrörsbatteri Strömsnäspannan TS 500 + elpatron som backup
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Det har varit väldigt mycket problem med den brännaren.
Nu är konstruktionen ändrad helt och hållet tack och lov. Många återförsäljare vägrade sälja den pannan efter ett kort tag.
Man tog då fram en Bionet utan brännare och så satte man i den stora brännaren 15d och sänkte effekten på den.
Då blev det en bra panna.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Martin B
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 05 jan, 2010 16:10
Ort: Uppsala

Inlägg av Martin B »

Tack för svar.
Olustigt att Ariterm inte besvarar frågorna när det är uppenbara problem med denna typ av brännare. Jag har ändå skickat två städade mejl och väntat i drygt två veckor. Det var ganska kallt när kylan var som värst...


bebop skrev:Det har varit väldigt mycket problem med den brännaren.
Nu är konstruktionen ändrad helt och hållet tack och lov. Många återförsäljare vägrade sälja den pannan efter ett kort tag.
Man tog då fram en Bionet utan brännare och så satte man i den stora brännaren 15d och sänkte effekten på den.
Då blev det en bra panna.
.
Aquasol Solvärme Big 6,6m2
Ariterm Bionet med Bequem 12D
Kamrörsbatteri Strömsnäspannan TS 500 + elpatron som backup
Skriv svar