Hur mycket får rum i asklådan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Hur mycket får rum i asklådan?

Inlägg av MangeOhamn »

Hur mycket pellets kan man bränna innan det är dags att tömma lådan.
Har kört i 10dygn när jag skulle kolla hur det såg ut inne.
Sotade kanalerna, inte mycket där inte :lol: . Flygaska var det knappt något heller vid spjället. Men asklådan var riktigt varm med mycket glödande pellets. Högläget verkar blåsa ut brinnande pellets ner i lådan. Få se om det blir bättre när det blir varmare och lågläget används mera.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

1500kg går bra. Jag brukar dra ut lådan lite, kanske 5-10 mm, och sen skaka den åt sidorna så faller askan ihop lite så man kommer åt handtaget.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

1500kg Nästan 2 pall låter bra. Då räcker 4ggr om året.
Mycket bättre än var fjortonde dag eller 20säck som jag hade förut.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag har tagit efter ca 800 kg och då är den ganska full. Kanske kunde man köra 200 kg till. Men tar man efter 800 kg så går det att suga upp askan med min Pellvac askcyklon, då blir det till märket på behållaren. Men vänta tills pannan/askan har svalnat, så du inte gör som jag och bränner hål på slangen till asksugen. Då hade jag väntat ca 3 tim och det var för lite. Sotade idag och väntade ca 5,5 tim och då var den sval.
Tyvärr glömde jag kopparpastan till skruven , så nu gnisslar den lite igen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kolla om du inte bara kan hacka bort sintring under skruven. Hacka med skruvmejsel först för att se om det är det som är problemet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Det konstiga är att det verkar som om det är efter, att jag har gjort ren koppen som gnisslet kommer. Jag petade även under skruven med en mejsel. Annars var det ovanligt lite sintring denna gång. Nu är det så lite gnissel, så nu är det uthärdligt.Men nästa gång åker kopparpastan på , såg att den tål temp på 1100 grader.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Min gamla brännare brukade gnissla riktigt ordentligt efter man sotat och innan den kommer upp i temperatur. Men det slutar när den är upp i arbetstemp.

Stugsittaren kan vara något på spåren när det gäller centrering av koppen och att axeln kommer i klämm.
Har för mig att skruven hänger ordentligt när man tagit bort koppen.
Sitter ganska löst i andra änden iallfall inte styvt vinkelmässigt.

1100grader kopparpasta, vad heter den? och var har du hittat den?

För att få bort sintringen på axeln så kan man ju tvångstyra den interna skruven och hacka samtidigt på axeln. Har använt en högkvalite 13 mm U-nyckel från Biltema för detta endamål.

Rapportera gärna fortlöpande av era framsteg och motgångar. För detta gnissel är det sämsta med denna brännarkonstruktion.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Gnisslar din brännare redan ? Efter bara nån vecka ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Nä bara lugn, problemet med den nya pannan jag hör den inte.
Måste gå ut i pannrummet och kolla att pannan är varm.

Det var min 5år gamla Bequem 15D brännare som gnisslade då monterad i en CTC total. Elementen blev som fina högtalare som lät som katten. Dvs gnället av en katt. Svårt att sova ja visst.

Jag upplever att påväxten, (det hårda svarta), blir mycket mindre av detta i den nya pannan. Fast det beror troligtvis även på pelletskvaliten. Har fått tag i riktigt bra pellets den här gången.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Min skruv håller sig fortfarande tyst. Det gäller kanske att experimentera tills man får centreringen rätt. Lätt och billig lösning.

Biltemas kopparpasta klarar sig till 1100 grader. Kanska all kopparpasta klara det i så fall.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar