Hur fort blir erat synglas sotigt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Hur fort blir erat synglas sotigt

Inlägg av MangeOhamn »

Hejsan!
Skulle vara intressant att jämföra detta.

Jag har bra förbränning enligt instrument och askan ser ljusggrå ut.
Trots detta så sotar synglaset igen efter bara 2-3dygn. Har för sig gått på mycket högeffektläge nu när det är så kallt.

Skall man höja fläkten något snäpp bara för att se in? Att det brinner ser man faktiskt även att pannan är varm.

Det man skulle kunna göra att sätta röret med synglaset under lite övertryck med frisk luft så att rökgaserna aldrig kommer åt glaset.
Vem vill borra i sin panna för att testa?
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Inlägg av ingto »

Intressant! VIlken pellets eldar du med? Jag hade samma fenomen på min panna, det är ju samma brännare och liknande pannkonstruktion. Jag körde med lös "sågspånspellets", sån som mer eller mindre faller sönder i brännkoppen. Jag fick köra med onödigt luftöverskott för att inte glaset skulle sota igen snabbt. Även tuberna närmast brännaren blev sotiga.Nu eldar jag med hårdpressad Fågelfors- vilken skillnad. Nu kör jag med optimala värden. ljust i tuberna och sakta byggs en genomsiktlig hård hinna upp på synglaset. Normalt med andra ord.
Mvh
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Intressant har du fått tag i Fågelfors pellets ända upp till Gränna.
Jag kör samma här i Ohamn, fast det är ju en granne.
Underleverantören kör ut 2pall utan x-tra kostnad så det är bra det också.
Om du inte får sotning på synglaset lika fort med samma pellets.
Så skall jag nog prova lite mera fläkt, och kolla om det blir bättre.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Inlägg av ingto »

Jag hoppas vi menar samma saker. Sot är sot, svart, lättavtorkat. Det som nu syns på glaset är mera en ljusbrun tjärhinna som sakta byggs på och måste tas bort med t ex aceton. En sån hinna är för mig normal. glaset är ju en kyld yta.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
mike_the_spike
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 mar, 2009 11:49

Inlägg av mike_the_spike »

Jag har kört i nån vecka nu o glaset är helt rent än,blev bättre med lite andra värden o en draglucka,
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Jodå jag torkade bort det svarta sotet med en torr trasa.
Ljusbrunt hade jag nog kvar lite men inte tillräckligt mycket för att bry mig om rengöring med lösningsmedel
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Frågan är om man inte skall minska fläkten lite om det inte blir svagt färgat efter någon vecka?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

På 2-3 dygn ska det inte vara mer än max lite mörktonat..

Inga problem att se lågan i kompisens Biomatic efter en vecka utan att brännaren stoppat o endast gått på 20 kW, Förbrukade då 108 kg pellets/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har nu kört 10 säckar sen rengjöring av glaset , brukar göra rent 1 gång i veckan nu. Och man ser lågan bra , men färgen på lågan är orange nu genom glaset , den blir gul när det är rengjort. Har gått tillbaka till org. inställningarna, utom att jag har minskat matn på hög 1 %. Har även öppnat rökgasspjället lite, låg förut på 150 grader i rökgastemp nu 165 ca. Inbillar mej att synglaset har blivit mindre fort sotigt , nu när rökgaserna lämnar pannan lite fortare, med mindre sot som följd. Obs, rökgastempen är med en riktig rökgastermometer , den på displayen visar ca 30 grader mindre. Förut var glaset mera svart-brunt , nu grå-brunt. Verkar även som glaset blir snabbare sotigt om den får gå mycket på högläget.
Mvh Vatsug
Askan såg bra ut och inte så mycket sintring i koppen vid sista sotn.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kan den vara felställd i högläget?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Njae, den är ju inställd med instrument på både hög och låg. Att jag har minskat matn på hög med 1 % är att jag tycker synglaset blir fortare sotigt när den går mer på hög, men jag ska öka matn med 1 % och se om det blir någon skillnad. Gjorde ren synglaset i dag och det var inget sot som gick att torka bort , utan en gråvit hinna som man fick ta bort med avfettning , T-röd bet inte på den. Så jag tror att jag har ganska bra förbränning nu.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar