koppla ur vvb i panna - koppla in el vvb.

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

koppla ur vvb i panna - koppla in el vvb.

Inlägg av HRW »

Har en gammal albin panna med 90liters beredare med 6kw patron i. På vintern kör jag med pellets då jag värmer hus + varmvatten. från ~maj - ~september bara varmvatten på elpatron.
Så 4-5 månader värmer jag vattnet med 6kw och säkert hyffsat stora förluster i pannan. känns oekonomiskt.
Sen tror jag även att beredaren i pannan stjäl mycket värme från pannan på vintern också.
Så planen är att koppla ur beredaren i pannan och köpa en 300liters el-beredare tex en nibe compakt.

Nu till frågorna.

1. Kommer det att löna sig ekonomiskt?
2. Hur kopplar jag ur beredaren i pannan? pluggar man den tex?
3. Går det att använda beredarvolymen på nått sett till att utöka pannvolymen?
4. Ska jag tömma eller vatten fylla vvb?

lite egna + och - funderingar.
På vintern kommer det ju att gå lite mera ström men mindre pellets så det går kanske jämnt ut?
Mer varmvatten volym = bra då det blir dags för en jacuzzi.
Mindre ström på sommaren då en el vvb är på 2kw? och pannan på 6kw.

Det var väl allt jag kom på nu. kom gärna med tips och synpunkter.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
190Ecosworth
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 maj, 2007 15:10
Ort: Järbo, Gävleborg

Inlägg av 190Ecosworth »

Hej!
Är det inte bara att bryta varmvatten ledningen från pannan och leda in den i en varmvatten beredare i stället. Sen ut från den tar du ledningen från acktankens vvb utlopp.
Jag har ingen acktank i mitt system men däremot har jag en 160 l vvb med 6 kW elpatron i med ledning från pannans varmvatten in i den och sen ut till dusch och övriga blandare i kåken..
Har för övrigt ett 400 l (toppfyllt utan badare) bubbelbad som jag fyller med lätthet på det viset..
På det viset värms vattnet innan vvb av pannan på vinten och på sommaren (Maj-September) körs varmvattnet bara på el..
Räknade ut att jag sparade 200kr/mån på att göra så på sommaren.
Panna: Eryl från -57 utan acktank men en 160l varmvatten beredare på varmvattnet efter pannan. (Har stort badkar)
Brännare: Iwabo villa S1X Med Nymo styrenhet
värmer: 170m2 med golvvärme i 30m2 och alldeles för lite element..
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Är det inte rätt vanligt att sätta el-beredaren i serie (efter) pannan?
PÅ sommaren slår man då av pannan och el-beredaren värmer vattnet, på vintern går pannan och el-beredaren gör ingenting (utom i de fall pannan ev. inte skulle "orka med").

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Jag har ingen acctank i mitt system.
190Ecosworth skrev:Hej!
Är det inte bara att bryta varmvatten ledningen från pannan och leda in den i en varmvatten beredare i stället. Sen ut från den tar du ledningen från acktankens vvb utlopp.
Jag har ingen acktank i mitt system men däremot har jag en 160 l vvb med 6 kW elpatron i med ledning från pannans varmvatten in i den och sen ut till dusch och övriga blandare i kåken..
Har för övrigt ett 400 l (toppfyllt utan badare) bubbelbad som jag fyller med lätthet på det viset..
På det viset värms vattnet innan vvb av pannan på vinten och på sommaren (Maj-September) körs varmvattnet bara på el..
Räknade ut att jag sparade 200kr/mån på att göra så på sommaren.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

johano skrev:Är det inte rätt vanligt att sätta el-beredaren i serie (efter) pannan?
PÅ sommaren slår man då av pannan och el-beredaren värmer vattnet, på vintern går pannan och el-beredaren gör ingenting (utom i de fall pannan ev. inte skulle "orka med").

/johan
Ja så borde man kunna göra.Fast det kanske finns risk för kondens i pannan på sommaren?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
190Ecosworth
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 maj, 2007 15:10
Ort: Järbo, Gävleborg

Inlägg av 190Ecosworth »

Har jag inte märkt nånting av faktiskt..

Edit: Direktciteringar skall undvikas för att göra forumet mer lättläst och överskådligt, borttagen. / Roli moderator
Panna: Eryl från -57 utan acktank men en 160l varmvatten beredare på varmvattnet efter pannan. (Har stort badkar)
Brännare: Iwabo villa S1X Med Nymo styrenhet
värmer: 170m2 med golvvärme i 30m2 och alldeles för lite element..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Allt går me våld,vila å vasselin. Sätt en elberedare efter varmvattenröret på pannan,Men se till att ha en pannlucka öppen på sommarn så pannan vädras,(inte den bästa lösningen kanske,,men de går)
Skriv svar