Neova vs. Stora Enso

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Neova vs. Stora Enso

Inlägg av nissetib »

Är det någon Ecoflexare som har kört med Neovas pellets och provat Stora Enso pellets?

Det är skillnaden som jag undrar lite över, ja dels om det är någon rent praktiskt med inställningar av pannan och dyl.

Priset är ju givetvis av den orsak som gör att jag funderar på att prova Ensos pellets. På 4 ton bulk skiljer det drygt 1700:- och det vore ju väldigt bra om det bara vore att köra på som vanligt jämfört med Neovas pellets.

Skall tillägga det att mina panninställningar gjorda av sotaren, gjordes mot Neovas pellets.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Jag har använt både Neova och Stora Enso. Men inte direkt efter varandra så det är ju ganska svårt att jämföra. Noterbart är dock att efter två pallar Stora Enso fanns det inte ett spår av sintring i brännarkoppen, vilket inte var fallet med Neova (eller något annat jag testat heller)

Angående inställningar så spelar det nog ingen större roll, parametrarna borde justeras mellan olika leveranser av samma tillverkare också.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har kört Rindi, Neova och Stora Enso utan mer än marginella justeringar. Det är nog precis som Micke C skriver att justeringar måste göras oavsett leverantör.
Väder, vind, batch, osv.
Enkelt att jämföra olika leveranser och yttre förutsättningar om man mäter med t.ex. lambda.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Rätt eller fel, inte vet jag, men jag bryr mig inte om inställningarna så länge det är en hyfsad färg på askan. Någon % hit eller dit i verkningsgrad är skitsamma. Har , exempelvis, aldrig haft anmärkning på skorstenen från sotaren.

Grejen är ju att just sotaren vill ju ha runt 1000 spänn för att göra en injustering mha sitt dyra mätinstrument. Jag vill inte betala så vansinnigt mycket pengar vid varje gång man beställt ny pellets.

Så det är därför jag undrar lite om skillnaden i just inställningsfrågan.

Har själv kört Neova och körde 4 pallar med Agrol. Skillnaden där imellan var, vad jag kunde se, obefintlig.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Gör som Andre har tipsat om tidigare.
Mata brännaren manuellt, och kolla hur mycket den tuggar i sig under en bestämd tid. Alltså väg pelletsen och hål koll på tiden. Då får ni X-antal gram på t.ex 10 minuter. Sen när ni byter pellets så justerar ni bara brännaren så att den tuggar i sig lika mycket som tidigare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jodå, det är en bra tanke med att väga pelletsen. Men hur avgör man då, om det skiljer mycket, med luftmängden?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Ändra matningen tills pannan dra lika många gram, som tidigare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jo, läs inlägget 1 gång till. :D Frågan gällde luften eller för all del, fläkten då....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag såg att du frågade om luftmängden....
Men var för blanda in den?? Om pannan är intrimmad och funkar bra, med den matning och fläkt som du har nu. Så behöver du bara justera matningen vid byte av pellets.
Läs denna tråd, här förklarar Andre:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9614

Funkar fint för mig. När jag bytte tillfälligt till 6mm pellets så justerade jag matningen tills brännaren drog lika många gram/5min som tidigare. Och då kan fläkten ha kvar samma värde som tidigare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jaha, jag fattar. Jag trodde matning och lufmängden följdes åt men då så då vet jag det.

Nu är det ett nytt problem, det verkar inte att Enso tillåter mer än max
30 meter slanglängd vid bulkad pellets. Det skulle innebära att jag får problem om nu inte åkaren har en lastbil med slanganslutningen allra längst bak. Då funkar det.
Dom jag lagt märke till hittills har ju anslutningen strax bakom förarhytten, ja nästan mitt på bilen. Då blir det längre än 30 meter. Fast å andra sidan kanske åkaren har med sig mer än 30 meter slang.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det tillåter det nog men avsäger sig då att kunde ge den kvalitet många förväntar. Orsaken är såklart att pelletsen smulas sönder, ju längre slangen är ju mer smulas den.

Och luften... har man ställd fläkten till att ge t.ex. 15kW är det bara matningen man behöver justera så att det passar med en viss vikt pellet per tidenhet, då får man 15kW. Börjar man justera på fläkten också är det lätt att båda matning och fläkt går åt fanders.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar