Dragbegränsare, behövs det?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Dragbegränsare, behövs det?

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Har nu kört en första vinter (hoppas i alla fall att den är på väg att ta slut) med min Ecoflex. Allt har väl fungerat skapligt tack vare hjälp från detta forum.
Dagens fråga rör dragbegränsare. Någon sådan har jag inte monterad. Bör jag ha det? Vad bör normal rökgastemperatur vara? Jag antar att min installation har en Ecoflex standardanslutning mot skorstenen. Finns det dragbegränsare som enkelt kan monteras på denna? Vilken dragbegränsare ska man satsa på om man ska skaffa någon?
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

JA, dragbegränsare behövs! Orsaken är att den ser till att draget genom panna/brännare inte överstiger det inställde värde (± lite) varför justeringen av brännaren är "giltig" under en stor del av året om inte hela året.

Utan den är skillnad i drag mellan 0°C ute och -20°C ute så stor att all inställning av brännare direkt går käpprätt åt fanders, det fungerar bara just vid den utetemperatur den är justerat vid.

Resten överlåter jag till folk som kan detta specifika detaljer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Ett till plus med dragbegränsare är att den drar torr pannrums luft igenom din skorstenspipa, och hjälper till att hålla den torr.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar