Alltid perfekt inställd förbränning, enkelt

thomasx
Energiprofet!

Alltid perfekt inställd förbränning, enkelt

Inlägg av thomasx »

Jaja, givet vissa förutsättingar. Nämligen att det alltid går åt en exakt mängd luft för att förbränna en given effekt och att pelletsens effekt alltid står i direkt proportion till dess vikt, samt att inga andra variabler som påverkar förbränningen finns. (Det är ju den sista brasklappen som gör att detta inte är 100%-igt)

Då räcker det att ställa in sin panna med instrument en gång, sedan räcker det med ett volymmått och en våg för att alltid kunna justera in sin panna efter nya pelletsleveranser, och det är lätt gjort, för de som kan justera matningen (eller luften men då varierar effekten)

Metod:

Vid intrimning med instrument trimmas pannan in på den effekt man vill köra den. Notera matningshastigheten, den angivna effekten/kg på pelletsen samt vikten på en bestämd volym pellets, exvis 10 liter.

V = mängd pellets som vägs
Mref = Vikt på den vägda mängden pellets vid intrimningstillfället
Href = Matningshastighet vid intrimningstillfället
Pref = Angiven effekt/kg på pellets vid intrimningstillfället

Mx = Vikt på den vägda mängden ny pellets
Px = Angiven effekt/kg på den nya pelletsen

Hny = Den matningshastighet man ska ställa in för den nya pelletsen

Hny beräknas enligt följande:

Väg upp den nya pelletsen, samma volym (V) som när intrimningen gjordes ska vägas, därefter fås hastigheten av formeln,

Hny = Href * Mref/Mx * Pref/Px

Givet nämnda förutsättningar kan man med denna enkla metod och formel alltid ställa in sin panna för att få den effekt man trimmat för med en god förbränning.

Den fanatiske pelletseldaren bygger så klart in en våg i sitt externmatningssystem och låter denna styra matningshastigheten i brännaren :-)
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag är en stor tvivlare till att det finns exakta mätmetoder vad gäller pelletseldning. Efter att ha "forskat" i många år på detta och provat det mesta, så ser jag att det är så oändligt många parametrar som samverkar och påverkar förbränningen att det är omöjligt att ställa in "rätt" parametrar och gör man de ja då gäller de för stunden. Ta tex slaggen som täcker lufthålen efter en kort stund och jag skulle nog kunna räkna upp ett antal tiotal fler parametrar som stör noggrannheten.. Tar man tex oljeeldning ja då har man i det korta perspektivet konstanta variabler och det går att ställa in "exakt" och det gäller över tiden eller åtminstone till munstycket blir slitet efter ett år. Bränslet är nära nog konstant. Pellets skiljer sig åt även från samma leverantör enormt mycket så även om det finns en grov standard så är inte pellets standardiserad. Jag har gjort rökgasanalyser vid pelletseldning och får hela tiden olika värden beroende på när i förbränningscykeln man gör mätningarna. Kunde man sampla säg fem kubikmeter rökgas eller hellre en cykels rökgas och göra en analys på denna volym ja då skulle man få ett medelvärde som var mer tillförlitligt men att bara plocka ut lite gas under några sekunder ger inget. Kan ju vara när brännaren fyller på ny pellets eller precis då satsen har brunnit upp och ny skall fyllas på. Då är frågan om det finns något annat sätt att läsa av processen tex röken, askan, sottalet....Själv förespråkar jag sottalet då detta mättes över en lite längre cykel och visar om allt som går att förbränna är förbränt. Metoden är helt mekanisk och kräver ingen kalibrering över tiden och rätt utförd så täcker den hela cykeln då den samplar gas.För mig har detta gett en fin aska som berättar att processen mår bra. Se foto i annan tråd om asksugning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Alltid perfekt inställd förbränning, enkelt

Inlägg av Torsten »

thomasx skrev: Då räcker det att ställa in sin panna med instrument en gång, sedan räcker det med ett volymmått och en våg för att alltid kunna justera in sin panna efter nya pelletsleveranser, och det är lätt gjort, för de som kan justera matningen (eller luften men då varierar effekten)
Här finns fallgropen i tomasx resonemang. Blandar man in volym eller börjar prata om volymvikt så blir det fel ,fel ,fel.
Volymen på en viss mängd pellets varierar beroende på pelletsens storlek på olika sätt. Elementärt för processtekniker men tydligen svårt för många att förstå.

Annars är resonemanget klockrent. Varför göra en ny grundinställning varje gång man skaffar ny pellets när det enda man behöver ändra på är tiderna för pelletsmatningen. Man har redan som given faktor effekten som man inte vill ändra på. En viss effekt kräver en viss mängd luft så fläktinställningen ska man inte ändra på.

Så här gjorde jag när jag gick över från Rindi till Bionorr 6mm pellets.
Innan pelletsbytet mättes upp hur mycket pellets skruven matar per minut. Flera mätningar behövs och man tar ett medelvärde av mätningarna. Skruven kopplas alltså direkt till ett eluttag under denna mätning.
Resultatet för Rindi pellets blev 212 g/minut.
Paustiden för pelletsskruven var inställd på 12,8 sekunder för en bra förbränning.
Ett par dagar efter när Bionorr pellets fyllt hela skruven gjordes en ny mätning som gav till resultat 188 g/minut.

Bionorr pellets matar långsammare än Rindi. Alltså måste paustiden för skruven minskas.
Vill man räkna med "bråk" så blir det: X/188 = 12,88/212

Resultatet blir att den nya paustiden för skruven ska vara 11,3 sekunder för att ge samma mängd pellets till förbränningen.

I min brännare är det enklare, jag behöver inte räkna någonting alls.
Man matar in i PLC:n det aktuella värdet för pelletsmatningen per minut och då visas automatiskt vilken effekt brännaren avger.
När man byter pellets och får ett nytt värde på pelletsmatningen per minut matar man in detta värde. Sedan är det bara att justera skruvens paustid så att brännarens effekt blir samma som tidigare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

En liten fråga är hur vet man att man en gång har gjort en "rätt" grundinställning? Vilken parameter mätte man då! Har men en tvivelaktig referernsmättning ja då faller ju hela det fina reonemanget med matning vikter mm. Vill inte ifrågasätta era resonomang för de är rätt men bara veta vilket utgångsvärde ni ansåg vara "rätt".
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Rätta grundinställningen kan man få genom långvarig utprovning och finjustering eller genom att betala för en inställning med rökgasinstument.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Fukthalt och Energimängd varierar i pellets. Inte mycket på pappret men tillräckligt mycket för att förändra förbränningen.

Jag rekommenderar alla att låna eller hyra ett instrument så ser ni att eventuella metoder och deras perfektion är mest av akademisk karaktär så länge man inte vet exakt fukthalt och energimängd. Pellets borde vara mer precist tillverkad eller mer exakt varudeklarerad.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Fuktmängden påverkar energiutbytet men inte den luftmängd som åtgår för att förbränna en viss mängd pellets. Det kalorimetriska energiinnehållet i spån av tall och gran är förhållandevis konstant varierar inte så mycket att det utgör något problem för den som vill ställa in sin brännare själv.

Det är bara naturligt att installatörer med näbbar och klor kämpar för att vi ska köpa brännare som vi inte kan justera in själv. Vi tar ju brödet ur munnen hos installatörernas barn.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Vilken brännare kan du inte justera in själv ? Nämn någon.

Vad har du för Co2 på din anläggning ?
Vad har du för verkningsgrad ?

Luftmängden är inte konstant för att förbränna pellets med olika fukthalt och bibehålla maximal verkningsgrad !

.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Efter att jag börjat mäta med lambda så kan jag definitivt förkasta iden att mäta och justera "en gång för alla"
Lambdan mäter och registrerar i realtid 24/7. Kolla och analysera diagrammet och justera till att ligga på ett medel som motsvarar bästa möjliga förbränning.

Somliga kommer att ha andra åsikter (André kanske) :wink:

Bästa borde vara att styra efter lambdavärde (som Icecap testar)

Jag har provat ganska mycket och vet hyfsat bra hur min anläggning fungerar.
OBSERVERA!!! Det jag skriver och refererar till är mina erfarenheter med MIN anläggning.
Troligen är det helt fel sätt men efter 18,6 ton med original roster och brännarrör i min brännare så måste det vara världsrekord. Man måste ha tur också :D

Exempel på lambdakurva. Första inkopplingen så det verkar inte vara helt fel att justera på känsla och "vara vän med tingen"

[img][img]http://forumbilder.se/images/cb4201013406Pbed7.jpg[/img][/img]
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Jag håller helt med.....man lär sig känna igen sin egen anläggning och man tvingas bli en "expert" på att känna igen och bedömma pellets. En pelletsstav vad innehåller den av fukt, bark, sand, spån, salter, restprodukter, bindemedel mm och då förstår man att vikten inte beskriver pelletsens energiinnehåll eller förmåga att brinna optimalt. Vet ingen annan bransch där man finner denna enorma spridning på kvaliteten och där utvecklingen inte går mot en standardiserad produkt. Vi betalar ju idag ett högt pris för den produkt vi köper och tvingas "köpa grisen i säcken" varje gång. Jag fick en bulkleverans som hade 16 % fukt och det ställde till det kan ni tro. Fick lite ekonomisk kompensation men som på inget sätt betalar merarbetet. Processtyrning är i mångt och mycket att "LÅT PROCESSEN TALA!" den berättar om den fungerar eller ej dvs askans sammansättning, färg, koncistens, rökens färg, rökgastemperaturen mm berättar hur det står till och det gäller att lära sig förstå detta och justera efter detta. Som en sista kontroll mäter jag sottalet med instrument och likare och gör en sista finjustering med potentiometern för luften och ser momentant hur sottalet kryper ner mot noll.....
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f0201040834PM43e6
Detta är min förbränning med det sätt jag ser det och justerar och mäter.
Vore kul att se lite bilder från andras aska för att se och jämföra.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ulf Rasmusson skrev: Jag fick en bulkleverans som hade 16 % fukt och det ställde till det kan ni tro. Fick lite ekonomisk kompensation men som på inget sätt betalar merarbetet.
Pelletsspecifikationen anger väl 4%-7% fukt som godtagbart. Är det 16% ska leverantören byta ut mot bra pellets.
Lite påverkar ju fukten i pellets också vikten. Vill man kompensera för olika fukthalt vid pelletsbyte är det bara att väga upp ett halvt kilo pellets, hälla upp i en långpanna och ställa in i ugn vid 60 grader ett par timmar. När man sedan väger igen har fukten försvunnit.
Stora Enso pellets.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Som jag skrev i första meningen i trådstarten förutsätter formeln vissa antaganden - Nämligen att det alltid går åt en exakt mängd luft för att förbränna en given effekt och att pelletsens effekt alltid står i direkt proportion till dess vikt, samt att inga andra variabler som påverkar förbränningen finns.

Dessa antaganden görs konsekvent i många diskussionstrådar på forumet, har jag märkt, när det handlar om inställningsjusteringar för pelletsvariationer. Ingen av dom är helt sann. Inte ens luften hänsyn taget till lufttrycksvariationer, tjuvluft m.m.

För de som inte har avancerade instrument, lambdasensorer och är osäkra eller inte vill kontrollera aska, färg på låga m.m. m.m. metoder, torde den enkla formeln utgöra en enkel och hyfsad metod för att anpassa inställningen, jämfört med att göra inget alls eller att prova sig fram utan några "vetenskapliga" indata alls. Till och med inför en instrumentmätning kan det vara en lämplig förinställning för att hamna så nära som möjligt till att börja med.

Ulf, du av alla som forskat på detta borde kunna kvantifiera dina argument lite, hur stor inverkan har de faktorer du nämner egentligen?
Har din forskning visat att den mest effektiva inställningen fås genom den inställningsmetod du använder? Finns dina forskningsresultat i någon avhandling, eller rapport? Vore intressant att läsa.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag ställde in min brännare enligt instruktionsboken för 4 år sedan sen har jag inte brytt om det mera och har aldrig haft några problem 8) fast det beror nog på att jag aldrig låtit någon "professionell justerare" komma i närheten av den :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har man en bra brännare som går justera så är detta helt klart rätt sätt, Men det krävs att den har internskruv som ger stabilare matning än vissa brännare som matar med förrådsskruven..

Jag har faktiskt nyligen justerat om brännaren med instrummentet då jag nu tar ur pellets av annan lev, Jag sänkte matningen (fläkt orörd sedan installationen -05) 11% för att komma ner till 12% Co2 före låg den på 16%..
Den fläkten stämmer till 15 kW så nu va jag tvungen o gå ner med vågen o kolla vad brännaren drog, Men se de gick 520 gram/10 min vilket är mängden för 15 kW o som det även va tidigare med 11% högre matning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar