Brännarmärke

Skriv svar
colig
Gallringsobjekt

Brännarmärke

Inlägg av colig »

Pelletspanna Combifire 20 passar alla brännarmärke.
Jag tänkte nya brännare KMP PX22 AERO eller ULMA 2000TC med rensblåsning. Båda brännare har rensblåsning, snabbt eltändning och automatisk modulerade 2 steg effekt.
Någon vet om vad som är bäst båda brännare fördelar och nackdelar?
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Jag skulle inte välja något av alternativen. Ulma har ingen renblåsning utan manuell spaksotning.
Jag tvivlar på att renblåsning fungerar bra i ett rakt eldrör utan roster som på KMP. Blir väl bara att man blåser askan rakt in i tuberna på pannan. På min brännare fungerar renblåsningen genom att blåsa under rostret och lyfta askan.
Hög och lågeffekt och modulering är väl inget att eftersträva. Bättre köra med en effekt hela tiden som är avpassad till vad som är lämpligast för pannan.
Här skriver konstruktören av Pelda brännaren om detta.
http://www.pelda.se/

Varför ska man reflektera på en brännare med eldrör om man kan slippa.
Ett eldrör till KMP kostar mer än 3500.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
colig
Gallringsobjekt

Inlägg av colig »

Hej abene!

Jo, det finns rensblåsning på ULMA 2000TC. Kolla hamsidan: http://www.ulma.se

Står. Nyhet! ULMA 5000
Nu finns även en 50 kW brännare i vårat sortiment som standard är utrustad med automatsotning.

Jag har pratat med ULMA fabrik om det är bara ULMA 5000 och varför inte 2000 då? Han sade kommer nya generationen med rensblåsning på ULMA 2000TC men hemsidan finns inte ännu men ska göra senare.

Pelda är bra men säljer inte bra i Sverige och har inte hört många personer valde.

KMP PX22 nya generationen med snabbt effektivaste eltändning typ: PTC kostar ca 1900 kr.

Det behövs ha effekt 2 steg effekt för att brännare startar 73 grader panntemp höjer effekt 17 kW upp till väljer displayer + 2-5 = 75-78 grader panntemp så sänker brännare automatisk ner till 12 KW. Stannar brännare upp till 83 grader panntemp. Att duscha eller badkar kyler ner panntemp måste höja effekt brännare hindrar låg effekt blir kallt varmvatten samtidigt värme radiator riktigt kallt ute.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och vill man ha en självrensande brännare har jag mycket bra erfarenhet av Janfire NH. Har just askat ut efter 1350kg(!) och fastän askan stod högt i brännkammaren fungerade den utan anmärkning.

Jag brukar aska efter runt 800kg där det brukar vara dags men det gick "lite över tiden" denna gång.

Och ja, jag är inblandat i den brännare men erfarenhet är erfarenhet hursomhelst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

colig skrev: Det behövs ha effekt 2 steg
Rent försäljarsnack.

Läste du i alla fall inte vad konstruktören av Pelda brännaren skrev?

Citat:
Modulerande brännareffekt är en finess som med tiden visat sig medföra risk för dålig bränsleeffektivitet. Vad vi glömde och fortfarande glömmer, eftersom modulerande effekt är inne igen, är att pannan i sig, också har en verkningsgrad. Detta medför att totalverkningsgraden för värmepanna o pelletsbrännare vid modulerande förbränning tvärsjunker, när rökgasflödet (effekten) underskrider pannans behov för att erhålla den för värmeöverföring så viktiga turbulenta strömningen. Summerat: För låg effekt i en värmepanna ger risk för laminär strömning i rökgaserna, med hög pelletsförbrukning som följd. (= elda för kråkorna).

Laminär strömning (skiktad, ostörd) är vad t. ex. gaserna i en brinnande ljuslåga har innan de blandas med omgivande luft, då de övergår i turbulent strömning.

slut citat

Tänkvärda ord.
Ska du köra med 2 effekter i samma panna så får du betala med högre pelletsförbrukning bara. Självklart i dag men på peldans tid 1996 hade man inte tänkt så långt.

Får du brännaren för halva priset om du blir den första betatestaren av Ulma med askutblåsning?

Jag tror fortfarande att det är en ganska dum ide med askblåsning i ett rakt brännarrör.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag har testat modulerande drift under längre tid och det fungerar faktisk utmärkt! Den test jag har gjort där jag hade ganska nära identiska villkor (temperatur ute/vind/sol) visade att jag hade en vinst på ca: 7% vid modulerande drift mot fast effekt start/stop.

Jag räknar oftast av ett par % då vädret aldrig är identisk men mellan 3% och 5% kan jag anse vara säkerställd.

Och jag ska nog påpeka att detta gäller för MIN anläggning, det är inte säkert att andra får dessa resultat men att påstå att det bara är fast effekt som gäller är alltså inte sanningen men mest en teori som jag har testat praktisk och förkastat.

Dock kör jag inte modulerande drift när det totala effektbehov är lägre än 6,5kW, det fungerar inget bra i pannan.

Det som jag gillar bäst när min brännare kör modulerande drifts är att pannan direkt svarar på att man duschar, temperaturkomforten i huset är kanonbra då brännaren styr efter att hålla konstant panntemperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
colig
Gallringsobjekt

Inlägg av colig »

Hej igen Abene!

Ja. det stämmer låg effekt ger dåliga förbränning än medel effekt.

Granne har Janfirepanna med NH brännare som har provat rökgasanalys testat med 6 KW har mkt ojämn CO2 halt. 9 KW normal men klarar inte effektivaste. Men har 6 KW 92,5%, 9 KW 93%, 12 KW 93,5% och 15 KW 93,1% verkningsgrad har på kvitto protokoll. Dom har lite hög pelletsförbrukning som är 9 KW än på 12 KW. Bästa resultat minst 12 KW eller uppåt. Bäst betyg lägre pelletsförbrukning.
5. 12 KW
4. 15 KW
3. 18 KW
2. 9 KW
1. 6 KW

Jag rekommenderar 12 KW eller högre effekt för bra eldningsekonomi slipper fast hög effekt fler starter och slitage på brännare el-tändning.

Bra att ha steg 1. 12-13 KW och steg 2. 17-18 KW. Slipper pannan sjunker temp att ta kallt tappvarmvatten och radiator.

[/b]
Skriv svar