Reset av pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Reset av pannan

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Hej!

Idag blev jag tvungen att göra en "reset" på pannan, dvs jag fick slå av och på huvudströmbrytaren till pannan. Orsaken var att jag inte fick ut någon värme på radiatorerna. Jag har 16 grader som stopp för radiatorvärme och trots att pannan meddelade att utetempen var 12 grader gick inte radiatorpumpen igång. Börtempen visade 30 grader (jag har ett kallt hus) och stigartempen 25 grader, men som sagt pumpen gick inte. Efter "reseten" startade pumpen och jag fick värme. Är det någon annan som behövt göra en "reset"? Finns det någon fördröjning som gör att det dröjer innan radiatorpumpen startar?

Vill också passa på att tacka för alla bra råd och tips från övriga forumdeltagare. Det har varit till stor hjälp sedan jag fick pannan installerad i höstas.
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det verkar som de byggt in en fördröjning kopplad till utetempen. Jag kan tänka mig att det går åt så mycket värme att värma upp hela rediatorkretsen att den inte skall gå ingång förrän tempen tydligt går under inställt värde. Har åxå sett att tempen legat på fel sida om inställningen men det ändrar sig efter ett tag.

Jag har en eller två gånger behövs starta om pannan (på 4 år snart). Det var i början när jag kanske experimenterade med olika värden. Det kan ha berott på det eller kanske ngn strömspik här ute på landet. Vi hade luftledningar för elen på långa sträckor under den tiden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Det är som "Stugsittaren" säger, en otrolig tröghet i alla tempmätare på CTC`n . Jag har också Husvärme från 16 grader , då slår den av vid ca 18 grader och på igen vid 9 grader ute. Så var det för mej iallafall. Tur man har braskassett vid såna fall.Detta är nog ett typiskt vår och höst fenomen , vid stora tempvariationer. Samma sak med rökgastempen på displayen , den är också trög , visar minst 30 grader för lite vintertid, nu med kortare gångtid på sommaren, ännu mer.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Hittade detta, gäller visserligen CTC,s värmepump , men skulle tro att samma gäller Ecoflexen: Sommar : Husvärme från , ex 16 grader. Om utomhustempen varit högre än 16 grader i mer än 2 tim. stängs cirkpumpen.
Höst : Om ute-temperaturen varit 2 grader kallare än inst. värde i mer än 3 tim. startar cirkpumpen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar