Undrar om det är någon mer som råkat ut för samma: Har i flera år köpt pellets från Lantmännen och det har fungerat alldeles utmärkt, MEN den senaste (och sista!) leveransen var inte alls bra. Bilen kom i vintras, i februari, det var snö och det var sent på kvällen,ca halv 9, den som körde var ordentligt irriterad för han hade kört fel och han skulle ha varit hemma för länge sen. Jag skulle ha tre ton och det var inblåst på ett par minuter, det var knappt han hann lägga ut slangarna! Efter en tid så började brännaren (Janfire) prestera en mycket svag låga och det flög gnistor i mängder inne i pannan. För att få en någorlunda låga så ställde jag om brännaren, alltså ändrade volymvikten. Lågan blev bättre, men det gnistrade lika mycket. Förklaringen kom så småningom: Det var stora mängder spån i förrådet och det ledde till att bottenskruven ibland inte orkade dra, med stopp som följd.
Jag skrev ett mail till Lantmännenkontoret och berättade hur det var men fick aldrig något svar och det var ändå samma adress som jag använde när det skulle beställas pellets. Efter ytterligare tid och flera stopp började jag bli grinig och skickade ett nytt mail till dom. Det var kanske inte helt snällt, men då började det komma svar! Det förklarades för mig att jag skulle ha gjort rent förrådet före leveransen (Pellistore med uppblåsbara kuddar på sidorna, vilket gör att det blir nästan helt tomt av sig själv) och jag hade ljugit om slanglängden från bil till intaget och jag var oerhört oförskämd som anklagade chauffören för att ha gjort fel. De och han hade hållit på med detta i flera år och gjorde inte fel. Så allt var mitt eget fel och jag fick skylla mig själv. Så lät det fram och tillbaks ett tag och inte blev jag gladare.
Nu blev det dags för ny leverans nästan ett par månader tidigare än beräknat tack vare omställningen av brännaren, men ingen ursäkt eller någonting från leverantören, men det finns ju andra som säljer pellets! Den som nu var här hade gummislangar (den förra hade spiralslangar av metall), körde med lågt tryck, ca 0,5 kg, tre ton tog i närheten av 20 minuter att ta in, så det var skillnad. Aldrig mer Lantmännen! Dom som inte kan göra fel, men gör det ändå.
Bulkleverans
Bulkleverans
Fela är mänskligt, men ska det bli riktigt galet behövs en dator!
Janfire NH, Fokus PE 30, Pellistore.
Janfire NH, Fokus PE 30, Pellistore.