Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är så moderna pannor arbetar. De skickar energin till radiatorkretsen och inte upp genom skorstenen. Så långe skorstenen känns varm på ovanvåningen, är det ingen fara. Det som krematorieskorstenens vänner glömmer, är att moderna pannor har långa gångtider och låg bränsleförbrukning - vilket ger fin avluftning av skorstenen så att vattenångan inte hinner kondensera. Man skall inte behöva ha rökgastemperatur som ett krematorium för att undvika kondens, det räcker fint om skorstenen är utrustad med ett dragavbrott/dragbegränsare som ventilerar skorstenspipan mellan eldningscyklerna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Låter som det står rätt till då...
Tack :D
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Dessutom kan givaren visa fel. Min erfarenhet är att den visar cirka 20 grader mindre än den faktiska temperaturen. Prova att referensmäta med en ungstermometer.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
quint
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 19:37

Inlägg av quint »

Det är likadant på min. När jag körde med max-effekt så blev det inte så varmt enligt displayen. Jag har sänkt effekten något för att få högre verkningsgrad och längre gångtider. Innan gick pannan inte mer än några minuter innan den stannade igen. Nu går den iaf 6 minuter....
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

6 minuter????

Min brännare kör i eldningscyklar om 4-6 timmar om den kör av/på-drift, växlar den läge kör den 24 timmar/dygn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
quint
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 19:37

Inlägg av quint »

Precis.

Nu när vi har 0-gradit så går pannan i ca 6 minuter och sedan står den still i ca en halvtimme för att sedan gå i ca 6 minuter igen.

Jag har även ställt in så att den inte startar förrän pannan håller 70 grader, så den värmer från 70 till 85 grader i panntemperatur på ca 6 minuter.

Använder vi varmvatten eller liknande så får den så klart jobba mer, men den går inte så mycket mer än det där när den bara ska hålla elementen varma..

Än så länge så har jag gjort av med 3½ pall sedan pannan installerades.
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Loranga skrev:, iofVarför kommer jag aldrig upp över 100C i rökgastemp enligt displayen?
Den kanske inte är tillförlitlig?
Känns som det finns stor risk att det blir för svalt uppe i skorsten
Kan det vara dykröret till temperatursonden som täckt av sot och tjära som isolerar?

Gå upp på taket och mät rökgastemperaturen själv en halvmeter ned i skorstenen. Låt dig inte luras av rent dösvammel om Kari Kråka. Det är din skorsten och det är du som får betala skadorna senare.
10 meter tegelskorsten är ett klart problem om man har en panna på låg effekt som ger låg rökgastemperatur. Jag har drygt 9 meter halvsten x halvsten och helst bör det ligga på över 170 grader från pannan för att slippa kondens i övre delen.
Det är inte utan orsak som Ariterm rekommenderar 100 mm insatsrör i skorstenen till sina Biomatic pannor.

De som tror att de sparar pellets genom att elda med för låg rökgastemperatur tröstar sig med att dragbegränsaren vädrar skorstenen osv. osv. Normalt är dragbegränsaren stängd när brännaren stannat eller går på underhållsglöd så någon vädring blir det inte av.
Det är STORA mängder vatten som bildas vid eldning av trä och ska man bli av med vattnet måste det ut genom skorstenen innan det kondenserar till droppar i skorstenen. Har det väl kondenserat så är skadan redan skedd. När brännaren står stilla bildas inget vatten.
Så hela resonemanget om vädring vid stillestånd är också bara ett rent svammel.

Man förlorar i stort sett ingen värme på att elda med normal rökgastemperatur då värmen tas upp i skorstenen och avlämnas längre upp i huset.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Loranga skrev:Varför kommer jag aldrig upp över 100C i rökgastemp enligt displayen?
Den kanske inte är tillförlitlig?
Ofta visar dom 20-30° för lite så för att veta mer exakt så kolla med stektermometer o gärna då uppe i skorsten, Så lågt som möjligt men ingen kondens ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

quint skrev:Precis.

Nu när vi har 0-gradit så går pannan i ca 6 minuter och sedan står den still i ca en halvtimme för att sedan gå i ca 6 minuter igen.

Jag har även ställt in så att den inte startar förrän pannan håller 70 grader, så den värmer från 70 till 85 grader i panntemperatur på ca 6 minuter.
Då du kör brännaren med tankdiff (70-85°) går den endast i effektläge hög o går den på fabriksinställning är det 20 kW o då blir det korta körningar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
quint
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 19:37

Inlägg av quint »

Jag har skruvat ner effektläge hög till 14KW.
Dem andra effektlägena använder jag inte (pga tankdiffen)
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ok bra och dåliga nyheter....
Pannan visar fel, vid 96C på displayen var det enligt vår digitala köttermometer 138C precis bakom dragbegränsaren (höll den stängd).
Sen uppe på taket då, där var det fuktigt/blött ovanpå plåten som ligger över "ändträt" på tegelstenarna. Nu kom jag inte upp förns kanske 5-7minuter efter pannan hade stannat och givaren räckte ner ca 80cm och där var det 26C ?!.
Kunde iaf inte se några skador inuti rökkanalen där uppe.

Jag bytte ändå pipa när vi installerade panna från den gamla 20x20 till 15x15, hade väl varit nollgradigt i den gamla pipan...
Påverkas temperaturen om rökkanalen inte går rakt upp?
Vår svänger nämligen litegrann.

Ska ta mig upp precis i slutet på en HÖG-effekts eldning och mäta tempen igen...
Men vad ska man annars göra åt det? Elda för kråkorna? GLidgjuta kanalen så den blir tång, insatsrör?
BUHU :?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Ariterm anger att man skall ha insatsrör vid eldning med Biomatic+. Om det sen är så himla noga vette fåglarna. Du har uppenbarligen ännu rejälare avsvalning än vad jag har. Men jag har ett isolerat insatsrör dim 125.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Hmm.. nu har jag inte pappret framför mig men när du skrev 125 känns det som min diameter och inte 150x150, börjar bli allvarligt senil tror jag.
Men riktmärket var väl att man ska ha minst 60C en meter ner i skorsten?
Och när och hur länge ska man ha det? Det tar ju inte många minuter för pannan att komma upp i temp och avsluta eldningen (kör 86C med 20C tempdiff).

Ska man kanske sänka effekten så pannan går en längre tid så det hinner bli varmt ordentligt?
Eller hur kan man förbättra tempen med bara inställningar?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

150X150 är ju helsten så det är väl inte helt otänkbart?

Läste i papperna och det var inte dimensionen som var det viktiga. Kravet är att skorsten skall vara av stål.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ofan, ja var uppe och mätte diameter och temp under drift nu.
Den är 150x150 och tempen kom inte upp högre än 34C. Fack...
Kan man ta till något knep för att få upp tempen i skorsten utan att göra så pannan kokar, tills vidare?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Skriv svar