Roster till Ulma

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Roster till Ulma

Inlägg av simon.s »

Såg nu att mitt inre roster har spruckit och tänkte beställa ett nytt, någon som vet vad det kostar?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Har du ett roster i din brännare :? Du menar inte det inre brännarröret?
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Jo det menar jag, vad är skillnaden?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

I pengar skiljer det mycket :shaking:

Många kallar inre brännarröret för roster eftersom det på en del brännare även fyller den funktionen, medan på till exempel Viking Bio är rostret en löstagbar enhet som kan bytas enkelt. Roster till en VB Viking Bio kostar kring 330 - 350 kronor, medan röret går loss på 1 600 - 1 700 kronor, hos andra brännare, kostar detta rör så mycket som 3 500 (Effecta PellX)

Hur mycket inre röret till Ulma kostar, vet jag inte även om jag försökt leta reda på det. Men försök kontakta Ulma Låt oss bara hoppas att det inte är lika dyrt som till Effecta PellX :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Ringde Ulma idag, 2800 inkl moms, man blir ju gråtfärdig! :cry:

Men dom kan tydligen laga röret för ungefär halva kostnaden, men då måste jag skicka delen till dom, eller åka dit med den. Ja, bergvärmen kommer allt närmare i tanken......
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

1 400 kronor för en svetsning? För kring 1 600 kronor skulle du fått nytt rör hos Värmebaronen. Om det finns någon metallverkstad i närheten av där du bor eller arbetar, så fråga där om de kan svetsa sprickan i röret för en överkomlig slant.

Det man i princip gör, är att man skär bort det skadade materialet, och svetsar in en bit friskt material.

Nästa gång röret spricker, kan det kanske vara läge att fundera på att byta brännare. Fråga då här på forumet om folks erfarenheter med reservdelspriser, driftssäkerhet m.m för de olika brännarmodellerna. Mitt råd kan du få redan nu: Värmebaronen Viking Bio. Billig att köpa, billig att äga och lättskött samt tillförlitlig. Så, det var dagens svordom i katedralen :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Roster till Ulma

Inlägg av simon.s »

Då var det dags igen, inre brännarröret är det ett hål stort som en 10 öring plus en jävla grop i materialet, håller nog säsongen ut då jag brukar stänga av i mitten på april men man blir ju så jävla less! 3000 kr för något som håller precis över garantitiden. Nu åker pannan o brännaren ut!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Roster till Ulma

Inlägg av mivi »

Ja, eller prova att få någon att ställa in brännaren, det ska inte bränna hål i röret hela tiden, brukar hålla rätt så bra på Ulma.

Men sparar man tusenlapp i inställning, kostar det mera i framtiden ...

Jag vet, men kan inte låta bli ... det är väl ingen som ens försöker justera in sin nya Volvo mm. - men med brännare ska man göra det?

/M
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Roster till Ulma

Inlägg av Erik_73 »

Har du erfarenhet av svetsning i rostfritt så kan du laga det själv, om inte kanske du har någon bekant som har det som du kan höra med, brukar kunna bli billigare än att lämna in det.....nu vet jag inte vilket mattrial ulma använder men skulle kunna gissa att det är MA253 och i såna fall är det bara att införskaffa det mattrialet och elektroder så är det ganska enkelt att fixa och behöver inte kosta så mycket
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Roster till Ulma

Inlägg av Honda »

Känner igen situationen efter 10 år med PellX rörbrännare. Bytte inre röret 4 gånger och yttre 2 gånger (om jag minns rätt, ungefär iallafall), endast första bytet gick på garanti. Ville bara påpeka att det finns ju andra brännare som inte har detta problem överhuvudtaget, hittills har jag kört ca 18 ton i nya brännaren utan minsta antydning till nötning på rostret, som dessutom kostar bara 1/3 av pellexröret ifall det behöver bytas någon gång. Vill inte på något sätt påstå att min nuvarande brännare skulle vara bäst eller ens bättre än andra likvärdiga alternativ, men för min del är jag numera mycket nöjd pelleteldare efter två säsonger med exakt noll problem. Så byt inte ut hela systemet bara för brännarens skull, men det kan förstås finnas andra orsaker att byta till värmepump. Och dåligt injusterad brännare nöter på röret ja, men jag fick aldrig mina rör att hålla vad jag än gjorde. Ulma kan mycket väl hålla bättre än pellx, och det finns även nöjda rörbrännar-eldare här, men man kommer inte ifrån att konstruktionen som sådan är känslig för överhettning.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Roster till Ulma

Inlägg av psau »

Nyckeln till att få det att hålla är att använda rätt material från början.

Jag var en nöjd PX21 eldare efter det att jag bytte röret till ett riktigt gjort i MA253, tack till Lars Inge i Slöinge.
Nu är jag en ännu nöjdare Bionordic eldare :-)

Jag har ingen koll på reservdelsmarknaden gällande Ulma men det originalrör jag sett imponerar inte mig iaf, det ska till lätt fet förbränning för att det ska hålla en längre tid.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Roster till Ulma

Inlägg av brattne »

Nu har de 2 års garanti på brännarrören i en ny brännare
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Roster till Ulma

Inlägg av Eldvin »

Ställer man in effekten och förbränningen rätt så håller det mycket bättre.Att bara ställa in effekten blir inte alltid helt rätt,man kan få en fet blandning på tex 11 kw lika väl som en korrekt blandning vid 11 kw.Vilket beror på vilken pellets,skruv,vinkel osv.
Skriv svar