Asbest i pannisolering?

Skriv svar
nmn
Späd planta

Asbest i pannisolering?

Inlägg av nmn »

Jag har precis bytt panna (det blev en Pellmax CU). Den gamla oljepannan, en Norrahammar 2103 från -66, står kvar i pannrummet och tanken är att den ska transporteras ut i delar. (Den nya pannan med sina dryga 300 kg var tillräckligt bökig att bära ner i källaren och jag misstänker att den gamla pannan väger bra mycket mer än så...)

Jag har tittat på isoleringen kring pannan och det ser ut som glasull. Har dock mer eller mindre drabbats av asbestnoja och funderar därför på om det kan vara asbest i isoleringen. Bör jag skicka iväg en bit isolering för analys eller är det överdrivet? :)

Är det någon som har några tankar kring detta?

Tacksam för alla svar /Andreas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är enbart glasull. Asbest användes för det mesta i packningar och dylikt där det var rejält varmt. Dock bör du använda andningsskydd när du plockar bort glasullen eftersom den inte hellre är att leka med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Asbest användes bara till böjarna, ser ut som det är format i gips typ, lindat med gasbinda.
Detta ska man inte pilla med själv för då får du det i hela huset.
Känner en som sanerar sådant och de använder specialpåsar som de kan jobba i med typ "insticks-handskar" vid mindre asbest jobb, annars plastar de in hela rummet.

Om böjarna på rörisoleringen är hård och ser ut som gips bör du kontakta någon som sanerar det åt dig.
I alla fall om det har spruckit och dammar eller som du ska byta isolering, så länge det är helt frigörs det väl inga större mängder som jag förstog det.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
nmn
Späd planta

Inlägg av nmn »

Tack för svar!

Vill förtydliga att jag pratar om isoleringen som sitter innan för plåten på pannan. Vad jag vet så är rören som finns där inte isolerade, åtminstone inte de rör jag har kollat på. Den isolering som sitter innan för plåten ser som sagt ut som glasull - och det mesta tyder väl på att det är det också. Lite nojig är jag dock fortfarande :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Med tanke på produktionsåret, kan jag mycket väl förstå det. Men asbest var dyrt, så man använde det i all huvudsak till två områden: Där man villa ha lång livslängd - typ eternit, och där det blev jädrans varmt typ packningar, bromsbeläggningar och dylikt. Inuti pannan finns enbart glasull. I oljeluckan finns keramik, men sannolikt inte asbest. Jag "styckmördade" min gamla CTC 265, och hittade inte asbest - och jag vet hur asbest ser ut, eftersom jag haft med det att göra när jag jobbade på limfabrik på slutet av 1970 talet där vi använde mald asbest som tillsatsmedel i linoleumslim. :(

Idag har vi andra ämnen som är harmlösa för oss människor, och för miljön, och som är billigare och bättre än asbest - och som i viss mån även kan återvinnas :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Haha ja se där vad jag kan ställa till det :D
När jag läste "isoleringen kring pannan" tänkte jag genast på rören... my bad.
Får skylla på att det var för sent på kvällen.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
nmn
Späd planta

Inlägg av nmn »

Då blir det att "styckmörda" pannan imorgon :)

Tack igen!
Janfire Flex-A -05, Värmebaronen Pellmax CU -10
Skriv svar