Ariterms lilla frö?

Skriv svar
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Ariterms lilla frö?

Inlägg av Alpha »

Har efter lite(mycket) velande valt en pelletskamin istället för en braskamin + en LLVP som huvudvärmekälla i ett mindre hus med direktverkande el.


Har ej hört eller sett kaminen ens innan beslutet togs så man är ju lite nyfiken om lite driftfakta, bullernivå mm.

Kommer förhoppningsvis få kaminen installerad i början på veckan då rökstosen ej medföljde kaminen trots att den ingår...


Någon som har lilla frö och kan bidra med lite matnyttigt :)


En annan sak, pellets ska ju inhandlas men frågan är vart, någon som vet om byggmax i östersund har bra kvalité?

Samt om 6mm är att föredra före 8mm eftersom kaminen kan ta emot bägge storlekarna?


XL-bygg har ju en annons ute nu med ett säckpris(16kg) på 49kr vid köp av minst 1 pall dvs 52 säckar, känns inte som att det priset är jättebilligt 3.06/kg medtanke på att frakten tillkommer.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Hmm är det ingen som har en likadan, skulle behöva lite tips nämnligen ;)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte om byggmax har samma pellets hos dig. Men här är den av bra kvalité. Här är det svårt att hitta annat än 8mm, är det så så är det inte så mycket att fundera på. Byggmax är väl klart billigare är XL i så fall.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Köpte faktist ett dussin 15kg säckar 8mm norrlands tror jag de heter, gula påsar iaf och tycker pelletsen ser fin,hel och ljus ut.

Har inte hunnit jämföra varken 6mm eller andra fabrikanter än men kanske ska prova nå´n säck 6mm innan man beställer 1 pall.



Är mer intresserad av att veta om det existerar nån annan med lilla frö eller om jag är enda ägaren :lol:
swe243
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 22:15
Ort: Torslanda

Inlägg av swe243 »

Vi fick en den 5 november o den funkar jättebra. Köpte pellets på bauhaus för 40 kr säcken
Eldar i Lilla frö från Ariterm
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Imorn kommer änterligen 2pallar småsäck ifrån telgeenergi, hade hoppats på att kunna baxa in pallarna med en pallyft i garaget men nu när chaffisen ringde och meddelade så hade han en kranbil å ingen pallyft så de blir väl till att handjaga iaf då :(

Någon som vet om man kör kaminen på ON timer samt start/stopp tid går kaminen på lågfart då om man har ställt in den på det eller är det endast vid termostatläget som lågfart gäller?

Tycker nämnligen att matningen är lite ryckig så det är svärt att uppfatta vilken effekt den går på.

Hitills så har jag använt mig av 8mm pellets men nu blir det 6mm innebär det justeringar eller får man prova sig fram?

Läste nått om att 6mm "rinner" lättare fram vilket borde innebära större tillflöde till brännaren men å andra sidan så har ju 8mm större volym i jämfört med 6mm, tänker jag fel kanske?
Skriv svar