Fläktstyrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hotseeker
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 22:02

Fläktstyrning

Inlägg av hotseeker »

Hjälp!Under startfasen på min viking-bio fr 2003 börjar plötsligt fläkten att köra på för fullt eft ca 1min och släcker då följdaktligen glöden! gör så flera ggr innan den larmar för misslyckad start vad är fel???
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Fläkten i Viking Bio har varvräknare. Om denna strular, kan det bli så här tokigt. Nu kostar dock en ny fläkt lika mycket som ett besök av en servicetekniker, så jag tror det bästa är att få hem en sådan för att kontrollera att det verkligen ÄR fläkten och inte något annat.
:?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Inlägg av Torparen »

Kan vara damm på fläktvingarna som orsakar detta, prova att rengöra fläkten. Detta lösta liknande beteende på min VB.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
hotseeker
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 22:02

Inlägg av hotseeker »

Pratade med VB idag och kom fram till att jag hade en fläkt av den äldre typen
typ Torin!? och att det nog var klokt att byta ut den!provar med det.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

bergatorparen skrev:Fläkten i Viking Bio har varvräknare. Om denna strular, kan det bli så här tokigt. Nu kostar dock en ny fläkt lika mycket som ett besök av en servicetekniker, så jag tror det bästa är att få hem en sådan för att kontrollera att det verkligen ÄR fläkten och inte något annat.
:?
Har den verkligen varvräknare?

Jag har läst någonstans (troligen i detta forum) att logiken mäter strömen som fläkten drar och därmed listar ut hur mycket den "teoretiskt" varvar eller rättare sagt hur mycket motstånd i form av lufttransport som genereras.
Den drar väldigt lite ström om vingarna är skitiga och inte transporterar luft, d.v.s. den ökar varvet för att leverera tillräckligt med luft.

Så tesen att skitiga vingar får fläkten att varva för mycket stämmer säkert men den levererar ändå inte för mycket luft.

- Viss mängd energi förbrukad av fläkten motsvarar en viss mängd transporterad luft.
Alltså är den styrningen genial som kompenserar för skitiga fläktvingar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Torin är väl annars de fläktar som sitter i nästan alla brännare.
9 års pelletseldning har inte tagit kål på Torin fläkten i grannens Iwabo brännare.
Kan det vara Värmebaronens hemliga unika funktioner att känna av mottryck i pannan som spökar.http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 5082a735af

Rengör bladen på fläkten så kanske det blir bättre.
Köpa ny fläkt kanske inte gör saken bättre.
Kan det inte vara damm i poteintometrarna som man ställer in brännaren med?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Rayyan skrev: Har den verkligen varvräknare?
Visst har den så. Titta:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Rekommenderar en burk komprimerad luft för elektronik för rengöring av fläktblad och övriga delar av pelletsbrännaren. Finns för ca en hundring hos Kjell, teknikmagasinet m.fl
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
hotseeker
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 22:02

Inlägg av hotseeker »

Har gjort det ovanstående! putsat varje blad på fläkten,öppnade t.o.m gaveln på fläkten där var det fullt med sågspån på elektroniken.gjorde rent
men det hjälpte inte.Det VB reagerade på var att fläkten står still under tändfasen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Inte skall den stå still under mer än den allra första delen av tändfasen. Därefter skall den blåsa försiktigt, pulserande i tre långa intervall tills att låga erhålls, eller att misslyckat start konstaterats - i det sista fallet skall ske en renblåsning. Nu är inte jag någon elektronikexpert, men detta låter som om det är något fel på styrningen. Felet kan befinna sig i fläkten (felaktig tachometer) eller värre: På själva styrkortet. Att prova och fela kan bli dyrt, så vore jag som du skulle jag skicka efter servicetekniker :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
hotseeker
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 22:02

Inlägg av hotseeker »

Tog till slut hjälp av en panntekniker som konstaterade skador på kretskort
+div andra förslitningsskador så det blev en ny brännare.
Skriv svar