Vatten i min CTC 265 -1975

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eniac
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 10:04

Vatten i min CTC 265 -1975

Inlägg av Eniac »

Hej!

Först hade säkringen löst på pannan. Trodde att det var Pelletsbrännaren som var orsaken. Satte i en ny säkring och allt startade som vanligt.

Gick ner i källaren för att kontrollera pannan och upptäcker då att säkringen har gått igen. Nu ser jag vattnet. (bara några droppar i stöten men många droppar...)

BildHursomhelst så har vattnet runnit ner i kopplingslisten. Nu får jag inte igång pannan. Säkringen är OK. Har kört med hårtork på listen och känt på kablarna. De ser och känns torra ut.

Kopplingslisten ser inte rolig ut. Är det något mer som kan smälla i pannan? Kan man köpa en ny kopplingslist någonstans och vad heter den egentligen?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Först och främst måste du se till att få tätt med vattenläckan,så det inte blir värre.Akut kan du täcka med nåt som leder bort vattnet från det elektriska.
Kopplingsplint finns bl.a.på www.biltema.se nr 402-351 för 19 kr.Finns säkert på andra ställen som säljer elartiklar.Är det nån packning till elpatron som läcker?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det kallas kopplingslist, och de finns att köpa blant andra på Konsum, Biltema, Clas Ohlsson och i lampaffärer. Kolla bara så att de är för 1,5 mm2. Såvitt jag kan se på bilden, är det inga stora laster som går via denna kopplingslisten, så det borde vara lugnt. Lova mig bara att du gör pannan strömlös INNAN du börjar pilla med detta. Var bara noggrann med att koppla ihop i den radföljd som är där nu - annars kommer nyårsafton att infinna sig flera veckor före tiden i pannrummet :wink:

Och bara en sak: Passa på att skriva in i din profil vad du har för panna, brännare och liknande. Det blir lite lättare för de som skall komma dig till hjälp då :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar