Byte av brännare

Skriv svar
philippines
Frö

Byte av brännare

Inlägg av philippines »

Hejsan! Jag har en ecotec a3 från 2000, som internmotorn håller på att ge sig. Har nu funderingar på att byta brännare eller laga a3:an. jag har fått bra pris på Nibe pb 10, CTC BIO, och Viking bio. Vad tycker ni? Pannan är en Euronom A25 från 1987.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Med Nibe PB10 och Viking Bio får du ju slita hund med brännaren. Varför inte en begagnad EcoTec av nyare modell
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En ny internmotor kostar 2116 + frakt. Om du vill lägga dessa på en reparation eller som en startplåt till en nyare brännare på blocket får du fundera lite på.

Men det säljs en del begagnade brännare på blocket, köpte själv en EcoTec Bioline från 2006 där i somras som jag monterade själv. Du får en Bioline för mellan 5000-9000:-, mer tycker jag inte du skall betala.
T.ex. den här: http://www.blocket.se/orebro/Pelletsbra ... ?ca=10&w=3

Nu har du inte fyllt i uppgifterna i din profil så den brännaren som jag länkade till kanske finns i helt fel landsdel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
philippines
Frö

Inlägg av philippines »

Kan man göra installationen själv på en beg. Bioline?

Direktcitering borttagen. Forumet blir mer lättläst om vi inte citerar när vi svarar rakt under ett inlägg. / Roli moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag hade inga problem med det. Har du dessutom en A3:a redan monterad i pannan så passar Bioline brännaren direkt på den "gamla" infästningsplåten.
Har din bef. brännare snabbfäste eller muttrar som håller fast brännaren i plåten? Om det är muttrar så får du bygla och flytta en säkerhetsbrytare som sitter ivägen för en mutter annars passar den nog rakt av med snabbfästena.
Oftast kan man starta upp brännaren på de inställningar som redan finns i programmet och sedan justera matning och effekt om det behövs. Manualer och kod för att komma in i brännarmenyerna kan du få om du köper en beg. Bioline.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar