Klämma ut mer effekt till vattnet?
Klämma ut mer effekt till vattnet?
Är det nån som har nån bra teori om hur få mera effekt till vattnet och mindre till luften i en vattenmantlad pelletskamin(Extraflame Ecologica Idro)? Den ska ju ge 40% luft - 60% vatten, vilket har blivit ett allt större problem vartefter jag har lagt till fler vattenradiatorer.
Hade tanken att isolera med nått kring värmeväxlaren, men blev fundersam om det kommer nått "gift" e.d från isoleringen när den värms upp.
Hade tanken att isolera med nått kring värmeväxlaren, men blev fundersam om det kommer nått "gift" e.d från isoleringen när den värms upp.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Hade jag bara hitta någon vettig dokumentation på kaminen hade jag kanske kunnat svara men det var inte så lätt. Det tog stopp när jag kom till Extraflames hemsida.
Ladda upp en manual eller installationsanvisning så kan jag KANSKE ge ett svar
Ladda upp en manual eller installationsanvisning så kan jag KANSKE ge ett svar
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Kamindelen är ganska död, jag tror att det är en bråkdel av pelletseldare som har kamin mot hur många som har en riktig panna.
Och orsaken är just som du har märkt: vattenburen värme är grejen i de flesta fall.
Jag skulle inte tro att det är möjligt att ändra förhållandet mellan luft och vatten på din kamin, inte utan en del seriöst svetsarbete iaf. Om det är så att varmluften får igenom en värmeväxlare till vattnet kan det väl gå att ta en större växlare och då få ut mer men hela idén med en kamin är ju att det ska ge varmluft, vattendelen är ju bara "för skoj".
Ska du ha mer effekt är det panna och brännare som gäller - vilket överensstämmer med att kamin-delen är ett näst intill död del av forumet.
Och isolering kan ge otrevliga ångar men det beror på VAD man isolerar med! Sten/glasull ger inget sånt, det kan lukta lite av bindmedlet just i början men det går bort efter första uppvärmning.
Och orsaken är just som du har märkt: vattenburen värme är grejen i de flesta fall.
Jag skulle inte tro att det är möjligt att ändra förhållandet mellan luft och vatten på din kamin, inte utan en del seriöst svetsarbete iaf. Om det är så att varmluften får igenom en värmeväxlare till vattnet kan det väl gå att ta en större växlare och då få ut mer men hela idén med en kamin är ju att det ska ge varmluft, vattendelen är ju bara "för skoj".
Ska du ha mer effekt är det panna och brännare som gäller - vilket överensstämmer med att kamin-delen är ett näst intill död del av forumet.
Och isolering kan ge otrevliga ångar men det beror på VAD man isolerar med! Sten/glasull ger inget sånt, det kan lukta lite av bindmedlet just i början men det går bort efter första uppvärmning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap:
Jag har ju en vattenmantlad kamin, så jag hör till de vattenburnas skara. Jag värmer ett helt 2 våningars hus med kaminen, främst via vattnet. Den har en toppeffekt på 15 kW, så den räcker gott och väl till, även då det är under -30 ute. Problemet är snarare det motsatta, den går inte att dra ned nog långt i effekt när det är "för varmt" ute.
Vattnet värms av en värmeväxlare inne i själva eldstaden så att kalla det för "på skoj" kan jag inte alls begripa. Och som sagt, totaleffekten är fullt tillräcklig, det är fördelningen av den effekten mellan luft och vatten som kunde vara bättre.
Torsten:
Som sagt flera ggr nu, effekten duger bra för mig. Har heller aldrig hört att de är särskilt brandfarliga. Var hittar man belägg för något sådant? Ett pannrum i bostadshuset kan ju vara en brandrisk det med.
AnaMatronic:
Gissa om jag själv har sökt på deras sida m.m, haha! Anledningen till att jag frågade här är den att inget annat återstod
Jag har ju en vattenmantlad kamin, så jag hör till de vattenburnas skara. Jag värmer ett helt 2 våningars hus med kaminen, främst via vattnet. Den har en toppeffekt på 15 kW, så den räcker gott och väl till, även då det är under -30 ute. Problemet är snarare det motsatta, den går inte att dra ned nog långt i effekt när det är "för varmt" ute.
Vattnet värms av en värmeväxlare inne i själva eldstaden så att kalla det för "på skoj" kan jag inte alls begripa. Och som sagt, totaleffekten är fullt tillräcklig, det är fördelningen av den effekten mellan luft och vatten som kunde vara bättre.
Torsten:
Som sagt flera ggr nu, effekten duger bra för mig. Har heller aldrig hört att de är särskilt brandfarliga. Var hittar man belägg för något sådant? Ett pannrum i bostadshuset kan ju vara en brandrisk det med.
AnaMatronic:
Gissa om jag själv har sökt på deras sida m.m, haha! Anledningen till att jag frågade här är den att inget annat återstod
Är oxå lite inne på pelletskamin, men har inte kommit till skott. troligen på grund av att jag är rätt nöjd med mitt nuvarande system.
Verkar som att det är många "pannexpereter" som inte tycker det är lönt att inte göra på något annat sätt än att göra saker å ting perfekt (enligt deras modell...) Men ibland finns det begränsningar i ekonomi och plats, vilket inte finns på deras karta upplever jag.
/S
Verkar som att det är många "pannexpereter" som inte tycker det är lönt att inte göra på något annat sätt än att göra saker å ting perfekt (enligt deras modell...) Men ibland finns det begränsningar i ekonomi och plats, vilket inte finns på deras karta upplever jag.
/S
118 kvm. Byggt innan 1909 i 1,5plan. Eldar ved i en Norrahammar kökspanna från 1962. Ingen acctank
Men har istället upptäckt vedloggs som funkar kanon i min gamla panna
Men har istället upptäckt vedloggs som funkar kanon i min gamla panna
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Vad helskumt! Hur gör du då? Jag har kaminen i vardagsrummet, matar in närmare 2 säckar á 16 kg om dagen i den. Behöver dock inte städa det rummet mer än andra. Dammtorkar man så kan man få lite smuts/sot på trasan, men det är absolut inget som stör.
Detta börjar nu definitivt kännas som när inte en viss kategori motorcyklister vill hälsa på de andra trots att man har ett gemensamt intresse. Kunde verkligen inte tro att om man bränner pellets så måste det vara i en panna, annars är man "rökt"...
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Detta börjar nu definitivt kännas som när inte en viss kategori motorcyklister vill hälsa på de andra trots att man har ett gemensamt intresse. Kunde verkligen inte tro att om man bränner pellets så måste det vara i en panna, annars är man "rökt"...
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nu vet jag inte hur kaminen är byggt men jag skulle tro att det kräver en del ombyggning av den för att ändra effektförhållandet mellan luft och vatten.
Och om det är så bra med kamin är det ju lite konstigt att du har dessa problem...
Självklart går det att hålla rent även om man använder pellets, det behöver inte skita ner alls faktisk. Svårare med uraskningen då det är så löst och gärna vill flyga men då kan man väl använda en sugare av någon sort.
Och om det är så bra med kamin är det ju lite konstigt att du har dessa problem...
Självklart går det att hålla rent även om man använder pellets, det behöver inte skita ner alls faktisk. Svårare med uraskningen då det är så löst och gärna vill flyga men då kan man väl använda en sugare av någon sort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Jag kör både kamin och Panna. Men min kamin är en gammal vedeldad kämpe som värmer rummet direkt. Den har inihelvittes dålig verkningsgrad och veden måste vara av tandpetarstorlek för att man ska få in den. Varje gång man skall aska ur så blir det till att asa fram dammsugaren för att golvet ser ut som fan. Därför är jag lite skeptisk till det. Att det blir dammigt i mitt pannrum beror kanske på att jag köper Rindi-Pellets.
Hade jag haft direktel så hade jag kanske valt att värma med kamin, men att köpa en kamin för att värma ett vattenburet system... som tydligen inte går att styra fullt ut.. Näe.
Men all respekt till de som vill ha det. Inte mig emot. Som du säger kan man sakna utrymme mm.
Hade jag haft direktel så hade jag kanske valt att värma med kamin, men att köpa en kamin för att värma ett vattenburet system... som tydligen inte går att styra fullt ut.. Näe.
Men all respekt till de som vill ha det. Inte mig emot. Som du säger kan man sakna utrymme mm.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Jag har nog inte påstått att "det är så bra med kamin" vad jag vet. Det är liksom allt annat fråga om nån form av kompromiss. I mitt fall var det kombinationen av inte ha ett passligt utrymme för en panna i kombination med ett gammalt hus med en mycket "sluten" planlösning som gjorde att valet föll på en vattenmantlad kamin. När jag dessutom fick tag på beg vattenradiatorer till mycket bra pris så blev valet ännu enklare. Slutligen så har ju konverteringen till vattenburet system öppnat upp för framtida ombyggnationer till annan värmekälla.Icecap skrev:Nu vet jag inte hur kaminen är byggt men jag skulle tro att det kräver en del ombyggning av den för att ändra effektförhållandet mellan luft och vatten.
Och om det är så bra med kamin är det ju lite konstigt att du har dessa problem...
Självklart går det att hålla rent även om man använder pellets, det behöver inte skita ner alls faktisk. Svårare med uraskningen då det är så löst och gärna vill flyga men då kan man väl använda en sugare av någon sort.
Jag askar ur med en "hink med filter i" som i sin tur en dammsugare ansluts till. Behövs en gång per vecka i normal vintertemp(läs -15 å kallare)
Min egen teori var att isolera runt eldstaden inne i kaminen så att det inte strålar ut så mycket, men är tveksam till vad för kemikalier och "damm" som man komma från sånt när det blir varmt.
Finns det verkligen nått som går att "styra fullt ut"? Som nämnt i tidigare inlägg är väl det mesta nån form av kompromiss med sina för- och nackdelar.AnaMatronic skrev:Hade jag haft direktel så hade jag kanske valt att värma med kamin, men att köpa en kamin för att värma ett vattenburet system... som tydligen inte går att styra fullt ut.. Näe.
Men all respekt till de som vill ha det. Inte mig emot. Som du säger kan man sakna utrymme mm.
Och jag anser alltså inte att "jag vill ha det", utan som tidigare nämnt så såg jag det som det vid den tidpunkten mest lämpliga för att komma bort från direktel.
Jag skulle definitivt se fördelar med en riktig panna med bulkförråd så jag inte behöver konka omkring på säckar och i bästa fall knappt behöver aska ur