Klämma ut mer effekt till vattnet?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du isolerar värmestrålningen "bort" kommer den bara att åka ut i skorstenen istället, en viss liten del kommer såklart att tryckas in i vattnet men jag skulle inte tro att det är någon signifikant del.

Du måste helt "enkelt" öka den värmeupptagande yta som vattnet kommer i beröring med, detta lär betyda en kännbar ombyggning av hela skiten skulle jag tro.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Hmm.. Det låter som kloka ord! "Bara" att slänga in en lagom värmeväxlare då :wink:
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Isolera kamin

Inlägg av Pellking1 »

Skillanden mellan vattenmantlade pelletskaminer är mycket stor precis som det kan vara mycket stor skilland på bilar .
Vår erfarenhet är att de som använder sig av vattenmantlade kaminer är nöjda trots alltså stor variation på t.ex andel värem till vatten . Jag ser en del kritiska röster men som jag tolkar det är det inte från användare av pelletskaminer . Reagerar lite för att någon med stora mängder inlägg i forumet tlar emot vissa produkter . Vad har de för intressen ? De för i alla fall ett resonemang som jag inte känner igen bland kunder

Till svaret på frågan . Det finns material som t.ex Superwool som är ofarligt att använda , men om du börjar isolera håll koll på rökgastemperaturen så den inte börjar stiga. . Kanske är det så att din kamin är enklare uppbyggd och inte kan ta åt sig mera värme utan du får bara högre rökgastemperatur . Enklare kaminer har ett fåtal eller inga tuber som röggaserna passerar förbi . En mer avancerad har många tyber rör med stor upptagningsyta . Enklaste formen av kaminer har bara en plåtvägg mellan elden och vattnet . De ger låg effekt till vatten samt att även stor andel av energin går till luftvärme.
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Isolera kamin

Inlägg av Pellking1 »

Skillanden mellan vattenmantlade pelletskaminer är mycket stor precis som det kan vara mycket stor skilland på bilar .
Vår erfarenhet är att de som använder sig av vattenmantlade kaminer är nöjda trots alltså stor variation på t.ex andel värem till vatten . Jag ser en del kritiska röster men som jag tolkar det är det inte från användare av pelletskaminer . Reagerar lite för att någon med stora mängder inlägg i forumet tlar emot vissa produkter . Vad har de för intressen ? De för i alla fall ett resonemang som jag inte känner igen bland kunder

Till svaret på frågan . Det finns material som t.ex Superwool som är ofarligt att använda , men om du börjar isolera håll koll på rökgastemperaturen så den inte börjar stiga. . Kanske är det så att din kamin är enklare uppbyggd och inte kan ta åt sig mera värme utan du får bara högre rökgastemperatur . Enklare kaminer har ett fåtal eller inga tuber som röggaserna passerar förbi . En mer avancerad har många tyber rör med stor upptagningsyta . Enklaste formen av kaminer har bara en plåtvägg mellan elden och vattnet . De ger låg effekt till vatten samt att även stor andel av energin går till luftvärme.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Så trevligt med lite saklig information också! Tackar!

Undrar bara lite vad ett "fåtal" resp. "många" tuber kan tänkas vara? Jag är inte hemma vid kaminen nu, men uppskattar att det kan röra sig om 10-15 st åtminstone.
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking1 »

En kamin har 32 rör i koppar som rökgaserna passerar först direkt ovanför eldstad sedan när rökgaserna vänder ner mot rökgasfläkt
22 kW varav ca 18 till vatten

En annan har 14 rör i stål kamin på 14 kW varav ca 9 till vatten

En tredje bara en läpp som en baffelplåt men som innehåller vatten
4 till vatten 5 till luft
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

OK, ja den jag har ligger på max 15 kw varav 9 kW till vatten. Låter likt den med 14 rör som du nämner då och som alltså är att betrakta som "enklare"=modell mellan avancerad med mer än 30 rör och en utan med bara plåt.
Skriv svar