Köpråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eniac
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 10:04

Köpråd

Inlägg av Eniac »

Hej!

Jag fick igång pannan. Bränd kopplinglist som sagt.

Men pannan börjar bli lite till åldern. Om man ska titta på andra begagnade CTC-pannor vilka rekommenderas då? Jag har sett flertalet 1100 family till salu (säljes pga fjärrvärme etc). På bilderna så ser ju brännkammaren så liten ut jämfört med min 265. Eller är det en synvilla?

Vilka kan ni rekommendera för pelletseldning? Eller ska man satsa på en ny panna som är "optimerad" för pellets?
CTC 265 -75 | PX21
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

En ctc 1100 är ju en oljepanna och kör man med pellets i den får man räkna med att sota och aska ur ofta och att det finns en stor risk att du kommer att få dålig vv kapacitet eftersom pannvolymen är liten i en sådan.

Sen finns det tillverkare som hävdar att det kan skilja 20 - 30 % i verkningsgrad mellan en oljepanna och en pelletspanna men om det är sant vet jag inte.

Så en sådan skulle inte jag välja om jag var tvungen att köpa ny.

Köper du en panna som är avsedd för pellets så kommer du få en mycket mer lättskött anläggning.
deleted
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vill du behålla PX21:an så kan du köpa en CTC Easyflex till lite drygt 25 000 kronor. Vill du ha allt nytt, och fortfarande köra CTC, så kanske EcoFlex med integrerad brännare och klimatstyrning kan vara något? Den kostar kring 50 000 kronor plus installation, men då har den också allt - även lättskötthet. En annan panna, som liknar, men har förrådsberedare för varmvatten och som kan paras ihop med valfri brännare, är Värmebaronen Pellmax CU. Den är alldeles nyutvecklad, och har all skötsel från framsidan. Luckor som öppnas med handtag - inget skrúvande. Stor Asklåda, och medföljande sotviska av proffskvalitet. Till den pannan kan du även använda din nuvarande brännare - om den är i bra skick. I annat fall borde en Janfire NH eller en Roslagsbrännare vara bra alternativ. Viking Bio är även den en bra brännare, men den börjar bli lite till åren kommen, så den kanske inte är det allra bästa alternativ ur ekonomisk synvinkel. En modern brännare bör kunna gå sömlöst från låg till medium till högeffekt. Viking Bio har endast två lägen: Låg 15 kW och Hög 20 kW. I ett modernt hus, så vill 15 kW räcka till sprängkyla, medan det är på tok för mycket vår och höst. Därför rekommenderar jag brännare som kan gå så långt ner i effekt att de får bra ekonomi även när effektbehovet i huset är lågt.
Janfire NH kan dessutom kombineras med Effecta 220 pannan - och den kombinationen ger man 5 års garanti på

Hoppas detta var till hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det går ju att justera effekten själv på vb om man vet lite vad man gör =)
deleted
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men en begagnad oljepanna börjar väl bli i sista minuten nu. Knappast några oljepannor har sålts sedan 2004 och livslängden på pannan beräknas till 25 år.
Några år gamla pelletssystem säljs ibland till bra pris.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jo, men de börjar bli allt mer sällsynta - tyvärr :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar