"Renovera" gammal brännare, någon mening?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ddf
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 14 feb, 2007 22:01

"Renovera" gammal brännare, någon mening?

Inlägg av ddf »

Jag har en gammal (vet ej exakt, men baserat på styrdosen så kan vi säga tidig stenålder) eurofire-brännare. Den sitter i ett annat gammalt arv från förra ägaren, en kombipanna som sett sina bästa dagar.
Så pannan SKA bytas, och eftersom jag tycker man kan få en ny pelletspanna för hanterbara summor så känns det smidigast att byta till en nya pelletspanna.

Men det jag då måste bestämma mig för är hur jag ska göra med brännaren:
  • 1. Behålla den rakt upp och ner och köra tills den rasar.
    2. Köpa en nya och gråta en skvätt.
    3. "Renovera" upp den och hoppas den håller längre och funkar bättre än alt. 1.
Anledningen till att jag funderar på att behålla den är att jag tycker det verkar vara en robust konstruktion som är hyggligt enkel att felsöka. Dessutom får jag tag i reservdelarna samma dag som jag upptäckt att jag behöver dom. (oftast)

min fråga är enkel, vad är att rekommendera? (och som följdfråga, renoverar man ens upp sådan här produkter eller byter man bara slitdelar och ger upp dom vid större haverier?)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om den fungerar bra tycker jag att du kör tills den ger upp alternativt kostar för mycket att reparera (jämfört mot vad en likvärdig går att köpa begagnad).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: "Renovera" gammal brännare, någon mening?

Inlägg av bergatorparen »

ddf skrev: min fråga är enkel, vad är att rekommendera? (och som följdfråga, renoverar man ens upp sådan här produkter eller byter man bara slitdelar och ger upp dom vid större haverier?)
Om brännaren inte har några skador såsom sprucket roster ( hos Eurofire kallas det brännarkassett), eller att dyra delar såsom PLC'n strular, så går det mycket väl att använda den ett tag till. Vi byter ofta stora, slitageansatta delar på våra brännare med vissa intervall, så en 10 år gammal brännare finns det inte mycket kvar av annat än kroppen, kåpan och fallröret - allt annat har kanske bytts upptill flera gånger. Annars håller jag med dig om pannbyte. En ny, pelletsanpassad panna ger bättre komfort och ekonomi än en föredetta oljekombi.

Skulle det strula med brännaren under vintern, så går det att få tag på en ny Baxi Eurofire hos Rinkaby Rör till under 15 000 kronor. All kringutrustning såsom pelletsskruv och förråd går ju att använda till en eventuell ny brännare :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Den verkar vara utan PLC så det kanske inte finns så många inställningar på den..

Varför inte köpa en beg. Eurofire på blocket (finns för runt 5 000:- inkl. allt) och använda din befintliga som reserv (om delarna tillåter det vill säga ;))

Men om brännaren är i bra skick med nybytta delar så kör den under vintern och jämför lite förbrukning osv..
ddf
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 14 feb, 2007 22:01

Inlägg av ddf »

PLC vet jag inte var det är så det gissar jag att jag inte har.
Har levt något år med dessa, och brännaren har jag inget problem med egentligen, men pannan känns döende .
I brännaren har jag bytt roster, fotocell och tändelement. (vilka måste ses som förbrukningsdelar, för eller senare) Den känns stabil i sin funktion och konstruktion Förbrukningen tycker jag är helt ok också, har rätt litet hus.

Kollade med ekosystem, och intrycket jag fick vara att det inte var något värde i att "renovera". Rådet blev helt enkelt att köra med den så länge som jag inte var missnöjd med funktionen. (stort haveri, konstanta småfel eller att en ny skulle ge avsevärt lägre förbrukning)

Eftersom den funkar så kanske det är vettigare att lägga den tiden, energin och pengarna på ett bulkförråd.

Pannan måste dock bytas, den litar jag inte på. ;)
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Har du som sagt bytt ut tändelement, fotocell och brännarkassett så är det inte så mycket som kan gå sönder, den kan inte bara haverera, så den kan du nog köra på ett bra tag till, enda fördelen med en nyare brännare är att den ev. har fler funktioner beroende på märke.

PLC är styrenheten, och jag syftar mest på en liten skärm med knappar, antingen svart eller guld/beige :)
Skriv svar