Effekt vs temp
Effekt vs temp
Vilka temperaturer ändras om man ändrar effekten? Flammtemp? Brännkammartemp? Rökgas temp? Synd att det inte går att stänga av högeffekten, för då skulle man kunna ha 2 effektlägen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
På Viking Bio kan du stänga av högeffekten och köra enbart lågeffekt. Jag tror i och för sig att det går på alla brännare så nära som på PellX och Swebo. Att starta för raka rör eller starta försiktigt är två alternativa förfaranden som folk än idag diskuterar så tänderna skallrar, skjortan står rakt ut och ögonen rullar.

Själv tror jag väl mest på att köra brännaren lugnt igång som Värmebaronen. Lågeffekt med långa gångtider ger bättre effektivitet än en massa järnskrammel som stoppas in lite här och var på pannan för att försöka "lura" avgaserna att lämna ifrån sig mer energi. Lågeffekt + turbulatorer = säker vinst

Själv tror jag väl mest på att köra brännaren lugnt igång som Värmebaronen. Lågeffekt med långa gångtider ger bättre effektivitet än en massa järnskrammel som stoppas in lite här och var på pannan för att försöka "lura" avgaserna att lämna ifrån sig mer energi. Lågeffekt + turbulatorer = säker vinst

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Du frågade vilka temperaturer som ändras? Väl, flamtemperaturen ändras inte - den är den samma. Lågan blir mindre omfattningsrik, så du får en mindre mängd avgaser. De har i utgångspunkten samma temperatur när de lämnar lågan, men eftersom du tillför mindre bränsle, så blir det mindre avgas och dessa får då lättare att lämna ifrån sig energin. Brännkammaren blir mindre varm eftersom det finns mindre energi att fördela på dens volym. Allt detta summerar sig då ihop till att det tar längre tid att värma pannvattnet, och att du således får högre verkningsgrad - så länge du kommer ihåg gaussiska kurvan. I det här fallet innebär det att du har pannans "sweet spot" mitt på kurvan och en bit på vardera sidan. Så om du har en panna med märkeffekt 20 kW pellets, så ligger dens "sweet spot" mellan 7,5 och 12,5 kW brännareffekt - med andra ord: Det är innanför den intervallen du får mest tillbaka för pelletspengarna 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Både och. Det beror på utrymmet. Normalt vill lågan önska bli bredare, men om det inte går, så blir den längre. Titta på Värmebaronens pelletsfilm, där kan du se lågan på en Viking Bio som går för raka rör. Diametern på den är drygt ½ parten av diametern på röret eftersom den reflekteras från taket i röret. Längden utanför röret skulle jag nog säga är drygt 1,1 - 1,2 gånger diametern på röret. 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Nu blev jag nyfiken, så jag "kapar" tråden lite fräckt. Bergatorparn, kan du tipsa om var man kan läsa mer om det du refererar till här?bergatorparen skrev:Allt detta summerar sig då ihop till att det tar längre tid att värma pannvattnet, och att du således får högre verkningsgrad - så länge du kommer ihåg gaussiska kurvan. I det här fallet innebär det att du har pannans "sweet spot" mitt på kurvan och en bit på vardera sidan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]