Vart köper jag billiga acktankar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Bbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 21:34

Inlägg av Bbob »

Omrörning i skikten... det får man främst genom att försöka mata in all värmen i botten med en sk solvärmesvindlare... nej solvärmeslinga heter det ju!

jag har en sån slinga , har skiktningen kvar på kvällen efter att solen laddat tanken hela dan.
har du erfaren av botten slinga? Lr nåt du har läst att inte skulle gå?
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Bbob skrev:
Omrörning i skikten... det får man främst genom att försöka mata in all värmen i botten med en sk solvärmesvindlare... nej solvärmeslinga heter det ju!

jag har en sån slinga , har skiktningen kvar på kvällen efter att solen laddat tanken hela dan.
har du erfaren av botten slinga? Lr nåt du har läst att inte skulle gå?
Erfarenhet: 2 mycket missnöjda kompisar, vilka jag dragit lärdom av. Och sen gäller det ju att kolla naturlagarna...
En slinga i botten lämnar värmen där den befinner sig. Framåt eftermiddagen då panelen inte blir så het sjunker temperaturen på ned-ledningen. (naturlag) Endera stänger automatiken av systemet onödigt tidigt, eller så blandar man ihop varmt och ljummet.
Med min koppling (10 års drifttid) lämnas hett vatten överst, och ljummet eftermiddags/kvällsvatten kommer längst ned.
En slinga som värmer bottenvattnet kan omöjligen ge hetvatten i toppen av tanken. Läs lite du också. Gymnasiefysiken kan man numera läsa in på Komvux. Strömningslära och sånt får man gå lite fler kurser för. Det har jag gjort.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har också ett sånt system, med en slinga i botten. Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera i praktiken. Jag har ju inte haft det i drift mer än några veckor, och idag är första gången solen ger något att tala om.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 21:34

Inlägg av Bbob »

min erfarenhet följande: har man fel instäld system kan man förstöra skiktningen på 10 min , men jag har skikningen kvar på kvällen typ 80gr överst o 60 i botten .vad jag har fått erfara att solsystemet går ju mycket trögare 80gr än vid 60gr ,så om man e ute efter så många KW som möjligt så ska man ladda lägsta möjliga temp (botten slinga) LR e man ute efter högsta möjliga temp (färre KW) så laddar man övers,men två slingers system brukar man ha vi små ack system när man behöver vv snabbt på morgon timmarna ,vid större ack system har du ju kvar vv sen dan innan (övre slingan överflödig) .
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Låter ju rimligt, när jag dechiffrerat vad du menar. Borde finnas en automatisk översättning från SMS-svenska till riktigt språk.

Nåväl, jag har solslingan i en 750-liters tank, som dessutom har två lika stora tankar till vid sidan om. Vatten finns det alltså gott om, så är det bara det det hänger på, ska det ju inte vara några problem.
Jag har annars läst om den här problemställningen tidigare, och bland annat sett ett förslag på ett stratifieringsrör, som skulle monteras ovanför solslingan, som då fortfarande bara var en och satt i bottnen på tanken.
Med utsläpp på olika höjd, inne i tanken, fick man samma effekt som annars löses med diverse temperaturgivare och ventiler, eller kombinationer därav. Fast helt utan rörliga delar, alltså. Men det måste givetvis byggas in när tanken tillverkas, annars går det inte alls.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det någon som hört nåt om denna acktank med förrådsberedare som en kona från botten o upp??
http://www.akvedukt.se/prod_acctanks_kombi.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Dyr var den ialla fall 25 388kr :?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Dyr var den ialla fall 25 388kr :?
Jodå så då borde den väl va överlägset bäst på alla punkter eller.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Re: Inte billigt men rätt

Inlägg av freki »

snillet skrev:Jag tänker satsa på en inte så billig men BRA funktion på den växelventil jag skall ha till övre/undre inloppet i tanken från solvvx.

Skall helt enkelt ha en differenstermostat på den, när tempen från solvvx är högre än tempen i tanken vid övre inlopp går vattnet in där.

När tempen från solvvx är lika med eller lägre än tempen vid övre utloppet går vattnet till det under utloppet.

Blir som sagt dyrare men det BÖR bli bra.

Det är klart att det måste orsaka problem att vattnet vid lågt laddad tank måste stiga hela vägen upp.......
Snillet, har du installarat differenstermostaterna?
Jag har funderat på en liknande installation.
Fungerar det bra?

/Mvh Fredrik
Nybyggare! :-D
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Kan man inte klä in acktankar med vanlig isolering på rulle, och sedan bygga in det i gips eller liknande, och bara göra hål för termometrar och dylikt?
Det är inte så snyggt att bara ha en acktank och isolering som lurvar av sig överallt.

/Stefan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

inkognito skrev:Kan man inte klä in acktankar med vanlig isolering på rulle, och sedan bygga in det i gips eller liknande, och bara göra hål för termometrar och dylikt?


/Stefan
Det är så man brukar göra då man isolerar tankarna själv..
Det går även klä in tanken med rostfriplåt oxå då blir det faktskt riktigt snyggt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Re: Vart köper jag billiga acktankar?

Inlägg av sjoluan »

ecke skrev:JA vart köper jag det? ska man behöva betala 12-13000 för en 750 liters med beredare och solslinga?
NEJ!
Prova att handla på blocket eller kolla med ditt lokala energiverk var man installerar fjärrvärme och håll ögon och öron öppna!!

Jag gjorde ett klipp på en 500 liters acctank på det viset. betalade 200(!) för en 2 år gammal (?) tank.
Skriv svar