Larmutgång på Px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Karsten
Frö

Larmutgång på Px21

Inlägg av Karsten »

Hej!

Är ny som medlem här på forumet och så till lika ganska så nybliven ägare av pelletsanläggning (se spec nedan). Övertog huset för ca ett år sedan och det mesta har fungerat ok sedan dess. Blir bara roligare med tiden och detta forum har gett mig många nyttiga tips och insperation.

Nu är det så att jag ibland är bortrest i längre perioder så därför har jag tänkt att instalera GSM-larm (ComLink) som kan varsla snälla grannar och närboende föräldrar vid driftstopp.

Tanken är att ha en ingång som larmar på låg tempratur i pannan och en som larmar vid driftsstopp på brännaren. Har tittat runt en del i trådarna och sett att man möjligen kan använda utgång 5&6 på kopplingsplinten, allternativt 5,6,18 & 20. Är dock lite fundersam på om/hur det fungerar och om någon testat det?
Larmet behöver bara en NC eller NO "kontakt". Är det så att port 5&6 är NO eller NC och att man bara kan koppla sig på rakt av? Har försökt att hitta ett "riktigt" elchema som visar all poler på kopplingsplinten men utan framgång.

Skulle vara mycket tacksam för svar.
PX 21 (2007-2008)
Bio-Sol
Effecta mullvad och sug
Solpaneler
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har för mig att jag läst om någon som skulle prova med en fotocell över den röda larmdioden.Låter ju vettigt då man inte behöver störa nåt på kretskortet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karsten
Frö

Inlägg av Karsten »

Har läst om det ja och det verkar iof inte så dumt. Tänkte dock att det blir en enklare/robustare lösning att koppla sig direkt til larmutgången, om det nu finns någon sådan vill säga.
PX 21 (2007-2008)
Bio-Sol
Effecta mullvad och sug
Solpaneler
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det finns en tråd om det http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=rel%E4

Den här från www.kjell.com ....sök på B197 funkar om du löder på två trådar på den röda dioden ...den känner av mycket små spänningar och stör inte lysdioden ...på relät kan du sen hänga på vad du nu vill
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar