Beställt Baxi Eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Beställt Baxi Eurofire

Inlägg av munin »

Så där nu väntar jag bara på att paketet ska komma (kanske med tomten) så att även jag kan kalla mig pelletseldare :D
Efter mycket funderande och tips från er användare på forumet blev det en ny Baxi Eurofire, hoppas bara att det var ett bra val....
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Det var nog ett bra val! :)

Vart beställde du den?

Lite tips du kan göra direkt när du får brännaren:

Ställ 2:a startdosen till 0 sek, annars finns det risk att den ger ifrån gengasexplosioner ifall den inte startar på första försöket.

Sedan kan du ändra 1:a startdosen till 40 sek, blir ungefär 3 dl.

Och till sist så kan du förlänga renblåsningen till 300 sek istället för 240 sek, det gör du i dolda inställningar.

Sen får du ställa in effekt och fläktvärden efter dina krav, men rekommenderat från Baxi's tekniker är min/max-fläkt: 156/171, min/max-matning: 0,8/1,2 (cirka), men det skiljer ju från system till system.

Det är en robust brännare i övrigt, rejält tjock plåt till rostret (4,5 mm), sedan är den enkelt konstruerad på ett positivt sätt.

Se till att du får senaste mjukvaran så det inte är en brännare som legat på lager i några år.

Det kan ibland vara lite problem med fotocellen, speciellt på gamla mjukvaran, ibland kan det vara svårt för den att känna av lågan beroende på vilket håll rökgaskanalen går (fotocellen sitter till vänster i brännaren).

Baxi har också riktigt bra support och bra hemsida med dokument osv., dom svarar alltid på mail och telefon väldigt snabbt, vid både beställningar och support-ärenden.

Sedan finns det lite tillbehör att köpa till Eurofiren som inte finns på hemsidan, såsom Baxi GSM-larm (industrimodem), kostar cirka 4 000:-, dom säljer även "extern matning", dvs. pelletsmatning i liten behållare ovanför pelletsbrännaren, på så sätt matar den inte ojämnt från matarskruven utan fyller på den lilla behållaren, den kostar lite över 5 000:-.

Jag kan rekommendera extra tändelement nu under vintern, även om det inte borde gå sönder på flera år så kan det hända, men du får nog ett extra element med på köpet ;)

Hoppas de går bra att installera den! :)
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av munin »

Beställde den från pelletsproffsen verkar ha bra service om man skulle behöva hjälp. Har nog läst dom flesta trådarna men ja lär nog återkomma när brännaren sitter på plats.
Tack för tipsen blir nog en del "pillande" innan man är helt nöjd.
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Menar du Sölvesborgs Pellets? Han verkar riktigt duktig på dessa brännare så det var ett bra köp! :D
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av munin »

Japp det är från Sölvesborgs Pellets. Var på byggmax och bunkrade upp med pellets, just nu står elpatronerna och gör mig fattig så jag hoppas att brännaren dyker upp i veckan.
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Du har ju läst igenom alla trådar på forumet så du vet säkert detta, köp en dragbegränsare om du redan inte har någon ;)

Jag rekommenderar KW Z150, här i Sverige kostar dom sjukt mycket, men skicka mig ett pm så får du mailadress till en annan som säljer till mycket bättre pris. Tigex 25 är som alla säger för liten.
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av munin »

Nu sitter brännaren på plats och har gått utan probem sen juldagen :D Monteringen var enkel, modifierade den medföljande plåten och bultade fast den på pannluckan som jag även tagit upp ett större hål i, kunde även återanvända isoleringen som satt på insidan av pannluckan.
Kör brännaren på ca 12kW med en rökgas temp på 200 grader, med start 60 och stopp 87 har brännaren under dessa dagar haft ungefär lika lång gång som stopp tid, en dryg timme.
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag gör dig sällskap munin med att just ha beställt en baxi eurofire. Läser tacksamt tipsen ovan från foxmulder och har lite att göra med att snickra ihop en pelletsficka när grunkorna kommit.

En kollega har just satt in en likadan brännare och det inspirerade mig. Förra vintern tog veden slut och vi fick "elda" el i pannan, vilket kändes onödigt och dyrt. Som den här vintern har varit hittills är vi halvvägs in i vedförrådet redan... Men jag har ambitionen att kunna fortsätta med ved eller elda parallellt om det blir aktuellt i framtiden.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Vill bara gratulera till ett bra brännarval! Enkel och gedigen konstruktion på godset samt styrboxen ;)

Mvh
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har också lagt en blänkades ny på hyllan i källaren, får se om den kommer till användning hos mig.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Glömde skriva;

Det är vednisse's tips här på forumet om förlängd renblåsning samt 0 sek i 2:a startdosen ;)

PS, Vednisse, ska du återgå till Eurofire?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Troligen behåller jag Vikingen, de flesta problem är lösta nu. Bara lite strul med extra funktioner och grejer som igentligen inte finns på på brännaren standard.

Tog dock hem en Eurofire på öppetköp/lån när allt strulade för mig här och det var bortåt -25gr.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Skönt att höra att det verkar ordna sig, och tack för dina tidigare tips ang. Eurofiren, det är onekligen mycket smart att stänga av 2:a startdosen som du sa ;)
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Beställt Baxi Eurofire

Inlägg av nord »

hur kommer man in på den dolda menyn ?
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
Skriv svar