Ny med EcoTec A3 15kW i en CTC265B, ställa in ???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Ny med EcoTec A3 15kW i en CTC265B, ställa in ???

Inlägg av karaff »

Har en kåk med bergvärme, Nibe 1210-7, kanonbra och underhållsfritt, sparar 30k om året mot oljan enligt tidigare ägaren...

Tyvärr är den för lite för vårat behov, särskilt med tanke på varmvatten, men även när det blir rejält kallt ute, vilket gör att elpatronen bränner hål i plånboken.

Kvar stod vid köpet stod också en CTC 265B med castor-brännare för olja, fick veta att den är otjänlig för vedeldning, så jag stoppade in en Ecotec A3 som jag köpt beg - efter att jag sett denna kombination flera gånger.
Har mekat i helgen och fick igång brännaren, den eldar på bra och brinner fint, inga problem att få igång, blev positivt överraskad.

Nu är frågan hur stor bränslematning man skall ställa, det brinner ner i koppen och när man släcker så ser man luftslitsarna ovanför pelletnivån, i natt stängdes pannan av på termostat (kör bara varmvatten nu i början för att prova) och då brann det ner i röret så brännaren matade ut magasinet i pannan för att slippa bakeld, kan detta bero på för snål matning ?

Vad är lagom panntemperatur vid eldning med denna brännare ?

Tacksamt tar jag emot alla era tips, verkar finnas endel folk här som kör just denna gamla panna !
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur gammal är A3-brännaren?? De äldre går inte att ändra speciellt mycket. Bränslematningen styrs av effektbehovet och bör ställas så att brännaren får så långa gångtider som möjligt eftersom brännaren mår bäst då samt miljön och din plånbok = lagom pelletsförbrukning :wink: En A3:a går med hjälp av glödhållning eftersom den saknar autostart och ju färre stopp den behöver göra dessto renare blir det i pannan = mindre arbete med rengörning.

Om brännaren matade ut för att förhindra bakbrand finns det tre felkällor.
1) Dina slussvingar är slut och hindrar inte längre för drag genom brännaren. Vilket får till följd att glöden sakta brinner bakåt tills termostaten på brännarröret slår ifrån.
2) Högt drag genom pannan pga avsaknad av dragbegränsare. (Behövs för att få bra gång med pelletsbrännare.
3) Kombination av 1) och 2).

Panntempen har inget att göra med brännartyp utan ställs för att få "bra" varmvatten och bör ligga kring 70-80 grader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

jag tror det står 2001 på brännaren, ser nästan ut som någon ändrat till 2004 eller kladdat där men det tar jag för mindre sannolikt..

Ok, så att bränslet brinner såpass långt ner i koppen så man knappt ser det genom inspektionsluckan är normalt ?

Höjde precis till 80% matning när jag testade lite, nu ser man glödbädden iaf och det brann lika fint som innan.

Ang bakbrandsskyddet så ser vingarna i slussen bra ut, kraftigt drag i pannan ? - ja kanske, kan det även bero på om man inte får ordentligt tätt vid genomföringen för pelletsbrännaren ?

Ser även i manualen att man kan minska tiden till 30 min mellan stödbränningen på 1min för att hålla glöden, kanske ett alternativ om det brinner ner innan termostat kallar på värme ?
I nuläget går den som sagt bara för varmvatten och för att spy ut lite värme i min obefintligt uppvärmda källare :)

Funderar dock på att köra bergvärmen med avstängd elpatron och köra CTC:n på sin egen automatik inställd på liknande kurva, så får man billig bergvärme i grund och stöd av pellets, flyttar isf givaren till shuntstyrningen till efter grenkoppling mellan bergvärme och panna, samt sänker CP i båda till låg hastighet.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Det kan vara svårt att se om dom ser bra ut, har slussvingarna blivit böjda så är risken stor att dom inte sluter tätt ordentligt, är nog lika bra att börja med att byta ut dom, då vet du ju att dom är ok sedan. Du kan ju temporärt ta isär och vända på vingarna så dom går åt andra hållet, dock så går dom av ganska fort, men det kanske räcker så du hinner få en leverans av nya.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Va nere o kröp i pannrummet och konstaterade att det drar en hel del luft genom fläkten i brännaren när den står still, man hör att det susar, satte en skruv i dragluckan på vedsidan i pannan (ja vet, fattig lösning, men ändå) så minskade genomdraget till brännaren något, får se vad det ger, kan vara så att min 10meter skorsten som är ganska grov skapar för mycket undertryck, känns troligt då det är runt 6-8 minus nu.

Återstår en hel del innan jag kan köra permanent, skall bygga en binge på ett par kubik o stoppa skruven i o fixa lite runt om, men det är alltid kul o börja småköra o se hur det fungerar iaf :)

När det gäller just ctc265 pannan, är det onaturligt att det kan smita över eldslågor i det andra pannrummet under baffeln om man öppnar luckan o kollar när brännaren går ? Händer inte ofta men har sett det vid tillfälle, annars verkar det över lag vara väldigt ren förbränning, man kan knappt ana doften av bränt trä, känns mer som väldigt varm luft.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat en del med min 265B och jag ska inte köra över 12kW om jag vill ha något som kan kallas effektivitet ur den.

Normalt kör jag 7kW om det räcker.

Kör du 15kW i den lär kråkorna gilla dig ganska ordentligt, skorstenen lär nog vara mindre nöjd dock...

Jag hoppas att du har den baffel som finns, det är en vinklad bit gjutjärn som riktar "utblåset" från oljadelen neråt i veddelen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

När det gäller effektivitet så antar jag att du avser hur mycket värme som lämnar pannan ut i skorstenen ?

Har för avsikt att installera rökgastermometer och draglucka i röret mellan panna och murstock.

Sen vill jag inte heller lämna allt för låg temperatur ut i stocken då den är ca 10 meter till utsläppet från pannan, varav iaf 4 meter går igenom i stort sett icke-uppvärmda utrymmen, ger gärna lite spillvärme här och minskar risken för kondens o håller vind o källare med grundvärme, visst det är inte energieffektivt men värmen gör sin lilla nytta ändå.

Ja, baffeln jag har är den som är avsedd för oljeeldning.

Vilken temperatur brukar du köra din ctc265 på ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kör min panna på 2 olika sätt:
1: Start/stopp, 60°C till 88°C
2: Fullt modulerande där brännaren försöker hålla panntemperaturen på 74°C konstant.

Min brännare byter själv mellan dessa 2 lägen tack vara ett specialprogram.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Har efter lite kollande på nätet funnit att den extra motorn till brännaren som jag fick med, samt 2 kugghjul är någon form av hårdvaluta till dessa maskiner ?

Tänkte ta isär hela brännaren när jag bygger binge till pelletsen och smörja upp växlar o allt så det kan snurra på bra sedan, ev också byta slussvingarna för att säkerställa att de inte är på upphällningen.

Brukar ni smörja skruven i den ände som går i brännarkoppen ? Har antikärvpasta som tål 1250 grader på jobbet, borde kunna räcka ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Har inte smort skruven på 12 år, dock är den bytt en gång, pga att den var så nersliten så det var snarare bara en rundstav än en skruv, för ca 3,5 år sedan
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Där ser man, jo det är klart det slits av o knuffa igenom massa hårda träpellets.

När det gäller effekten, kan jag få några negativa effekter av att dra ner bränslematningen för att sänka effekten som brännaren ger ?

Såg att jag har cpu v. 1.8 i min, finns det nyare med betydande förbättringar ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Jag har nu konstaterat att jag har överdrivet mycket drag i min panna, stannade i natt efter att ja kört igång med pelletsförrådet jag byggde (625kg fick jag i, använder bara tidigare oanvänt utrymme, nöjd), det hade brunnit bakåt innan glödhållningen slagit in troligen.

Det går bra när pannan får jobba lite mer så den brinner mer regelbundet.

Har stängt spjället i pannan nästan helt, kanske 3 hack ut, och satt en mutter i dragluckan i kokspannan så den drar in tjuvluft för o minska draget ytterligare tills jag kan få in en motdragslucka, ändå släcks en tändsticka om jag håller den 5cm från inspektionshålet vid pelletsbrännaren.

Kollade på röken idag från taket sett, tycker den håller lite lätt blåton och man kan ana doften av träförbränning, kör 60% bränsle på matningen, i pannan brinner det med gul (ganska ljus) låga och lyser man in i eldstaden bredvid så syns inte röken alls, bara dallrande het luft.
För fet blandning ändå som syns när rökgaserna kallnar utomhus ?
Eller beror det på att jag matar in tjuvluft i pannan, tycker inte det skulle påverka förbränningen utan bara verkningsgraden ?

Har iaf tre saker på min att göra lista:

nya vingar till slussen

limma slussen mot magasinet istället för den usla packningen som ligger där (vem ritade den konstruktionen ???)

motdragslucka

hur mycket gör det på förbränningen ? förstår att det påverkar verkningsgraden avsevärt iaf men vill mest ha ren förbränning nu, eller får jag leva med att röken kan synas lite ?
Det är iofs lite småfuktigt snöväder ute o 3-5 minusgrader så det kanske brinner bättre i torr kyla ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar