Nybliven husägare med allmänna frågor inför vinterns eldning

j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Nybliven husägare med allmänna frågor inför vinterns eldning

Inlägg av j_montana »

Hej!

Nybliven husägare sedan april i år, är alltså inne på första vintern med min pelletsanläggning. Jag har sedan november sett en kraftig ökning av pelletsförbrukningen, vilket jag förutsätter är helt normalt med tanke på de låga utetemperaturerna. Huset är ett äldre tegelhus, 1,5 plans, 180 kvm, beläget i Skåne, och förbrukningen de senaste veckorna har legat på ca 40-45 kg/dygn med en innetemperatur på 20 °C. För att försöka minimera vinterns pelletsåtgång har jag gjort följande:

1) Installerat en dragregulator
2) Isolerat vattenrör som går i kallutrymmen
3) Haft en servicekille här som trimmat in brännaren (Janfire Flex-A)
4) Beställt en automatisk shunt med inomhusgivare (ej installerad än)

Mina frågor:

1) Jag har förstått att regelbunden rengöring av pannan kan göra mycket för ekonomin, men hur noggrant ska den rengöras? Jag blir förvirrad av begreppen "aska ur" och "sota". Min panna är en gammal TMV/Nibe E-20 (http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf , tidigare använd för olja), med ett litet förbränningsutrymme och korta rökkanaler (rökrörsanslutning bakåt), vilket gör att rökgaserna är relativt varma när de skickas ut ur systemet. När jag rengör, vilket görs en gång/vecka under vintern suger jag upp all synlig aska, skrapar väggarna från aska i förbränningsutrymmet och där jag kommer åt. Själva rökkanalen kommer jag inte åt på något vettigt sätt. Är det viktigt att rengöra rökkanalen själv, eller är det vad sotaren gör en gång/år?

2) Hur stor skillnad bör det normalt vara mellan framlednings- och returtemperaturen? Jag antar att ju högre temperatur jag shuntar ut manuellt, desto mindre blir skillnaden. Jag har inte mätt, men det känns som att skillnaderna med nuvarande inställning är i storleksordningen >10°C.

3) Finns det något "generellt" värde på framledningstemperaturen som rekommenderas?

4) Hur mycket effektivare är en modern pelletspanna än min nuvarande? Jag är medveten om att förbrukningen styrs av en mängd faktorer även om förbrukningen i mitt fall korrelerar mer eller mindre perfekt med utetemperaturen, men rent generellt, skulle ett byte till en ny modern pelletspanna vara en lönsam investering över sisådär 5-10 år, om man räknar med ett inköpspris på ca 30-50'? Minns jag rätt sa servicekillen som var här att jag med nuvarande system har en verkningsgrad på ca 75% när jag kör i läge 3 på brännaren.
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

1) Du rengör, utifrån beskrivningen, alla ytor i pannan som är i kontakt med pannvatten på ena sidan och rökgaserna på den andra. Det är så bra det kan bli. Röret mellan pannan och skorstenen behöver man enbart rengöra om draget börjar försämras, och det märker man snabbt på inrykning och fet drift av brännaren.

2) Svårt att säga exakt, men man brukar räkna 5 - 7 grader i olja/pellets anläggningar med högtemperatursystem på radiatorsidan. På lågtemperatursystem har jag för mig att det skall vara större temperatur differential. För ved skall returvattnet vara nästan kallt all den tid det rör sig om modern anläggning med ack tankar.

3) Nej.

4) En Focus PE 20 panna har, enligt producentens uppgift, en verkningsgrad om drygt 90 % - vilket är mer än 15 % högre än vad du har idag. Går det åt 8 pallar idag, så kan du spara en dryg pall per år. Intjäningen tar då ca 10 - 11 år eftersom pannan ligger kring 22 000 - 25 000 kronor i pris beroende på vem du handlar av. Detta är en panna där du fortfarande kan ha kvar din Janfire och faktiskt få bättre nytta av den. Att Focus pannorna är populära beror på att de ger väldigt mycket värde för en mycket överkommlig penning.

Bild
NIBE TMV E20 P

Hoppas detta har varit till hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Inlägg av j_montana »

Tack bergatorparen för dina svar, mycket uppskattat! Då låter det som att jag rengör så gott det går, problemet är som sagt att jag inte kommer åt utrymmena som är markerade med raka pilar i din bifogade bild.

Jag ska se vad en automatisk shunt gör för förbrukningen innan eventuellt pannbyte, även om automatiken kanske främst ger en bättre komfort. Det går dock inte att komma ifrån den relativt låga verkningsgraden i nuvarande panna, för att inte tala om hur "klumpig" eländet är att rengöra (min panna har inte asklådan som finns på bilden). Jag ska kika runt på pannan du rekommenderade, och ta mig en funderare.
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Clas Ohlson har en sotviska som du monterar på en lååååånng hållare av pianotråd. Denna möjliggjör sotning av även mycket långa rökkanaler. Priset för hela nöjet? Jag gav inte ens 200 kronor för båda delarna - och även med bruk varje vecka, så varar de år ut och år in. Jag har haft min i över 4 år, och den sotar lika bra nu som första gången :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

j_montana skrev: 2) Hur stor skillnad bör det normalt vara mellan framlednings- och returtemperaturen? Jag antar att ju högre temperatur jag shuntar ut manuellt, desto mindre blir skillnaden. Jag har inte mätt, men det känns som att skillnaderna med nuvarande inställning är i storleksordningen >10°C.

3) Finns det något "generellt" värde på framledningstemperaturen som rekommenderas?
2. Det är tvärtom mot vad bergatorparen. Lågtemperatursystem har låga temperaturskillnader (golvvärme mm.) och gamla olje-/pelletssystem kan ha högre temperaturskillnader. Du kan prova att sänka hastigheten på pumpen om du vill sänka returtemperaturen. Blir det för kallt, höj igen.

3. Ju kallare det är ute. Desto varmare framledningstemperatur. Du får "trimma in" regleringen när du installerat den.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Finns turbulatorer i rökkanalen/tuberna??
Kanske går fixa till nån veckad plåt remsa o stoppa ner via sotluckan?

Kanske det även bör sitta lågriktare på brännaren?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Låg returtemperatur behöver man ha i vedsystem för att inte störa skiktningen i tanken.
Kolla först om dina värmeledningar går i dåligt isolerade ytterväggar.
Då är det framför allt viktigt att hålla ned framledingstemperaturen. Men även returtemperaturen ger förluster. Går ledningarna inne i huset så avlämmnas ledningsförlusterna till huset så fram- och returtemperatirern spelar inte så stor roll. Just detta är ju en av de stora fördelarna med pelletseldning. En utegivare tillsammans med framledningsgivare ger dig en framledningstemperatur avpassad efter de aktuella värmeförlusterna.
Med radiatorernas termostatventiler har du den allra största värmekomforten och slipper de begränsningar som värmepumpsanvändarna alltid har (behöver låg framledningstemperatur för att värmepumpen ska bli effektiv.
Med utegivare och termostatventiler kan du nämligen välja den temperatur du behöver i varje rum för sig utan att det påverkar temperaturen i de andra rummen. Sparar en del energi.
Säkert som Amen i kyrkan dyker det nu upp folk som läst på värmepumpsforum.com och påstår att du kan spara pallvis med pellets genom att anskaffa en innegivare och ta bort termostatventilerna.

Nog tror jag pannan kan ge bättre verkningsgrad än 75% men en ny panna blir effektivare. Focus PE20 har fördelen att den sotas framifrån men flygaska från pelletseldningen lägger sig i de två rökkanalerna och regelbunden rengöring behövs om man ska ha bästa verkningsgrad.
Pannor med stående kanaler är dyrare men flygaskan blir där ett mindre problem. Stående kanaler är svårare att sota.
Om Focus PE20 har en verkningsgrad på 90% har jag aldrig sett några uppgifter om. Däremot uppges Focus nya pelletspanna PE Miljö ha en verkningsgrad på 90% VID 25kW EFFEKT.

Att rengöra de båda kanalerna bakom den övre luckan från flygaska är nog nödvändigt varje vecka på din panna. Har du tagit bort den lilla luckan som ser ut att finnas längst in i förbränningsrummet. Där kan du komma åt att ta bort askan i rökkanalens botten. Är nog viktigt eftersom röken vänder där.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Inlägg av j_montana »

André skrev:Finns turbulatorer i rökkanalen/tuberna??
Kanske går fixa till nån veckad plåt remsa o stoppa ner via sotluckan?

Kanske det även bör sitta lågriktare på brännaren?
Inga turbulatorer. Det här med lågriktare, vad styr om man bör ha en sådan?
Torsten skrev:Att rengöra de båda kanalerna bakom den övre luckan från flygaska är nog nödvändigt varje vecka på din panna. Har du tagit bort den lilla luckan som ser ut att finnas längst in i förbränningsrummet. Där kan du komma åt att ta bort askan i rökkanalens botten. Är nog viktigt eftersom röken vänder där.
Bifogar en bild av hur pannan ser ut, lilla luckan tas bort varje vecka. Plåten i bergatorparens bild ovanför brännaren finns inte, istället har jag en baffelplåt (?) som sitter innanför övre luckan. Grönmarkerat område är det jag kommer åt att rengöra.

Jag ska kolla över isoleringen, då alla ledningar på övre plan går i kalla utrymmen. Vad jag sett tidigare verkar ledningarna ha än äldre typ av isoleringsmaterial bestående av något som liknar ull-isolering som är omgiven av en "plast/gummi-duk". Kanske läge att byta till en modernare, vanlig rörisolering.

Tack för era råd!

Bild
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Tar du ut rökgaserna vid den nedre bakre luckan?
Det hade nog varit bättre att använda den övre, men det kanske
inte finns någon möjlighet till det?

Med en böjlig sotviska borde det vara möjligt att komma åt det
bakre utrymmet, det kan nog vara lite bökigt, men vore nog
bra om de drogs ur åtminstone några gånger mellan sotarns
besök.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Detta var inte bra. Här går mycket energi till spillo. Oavsett vad du väljer att göra, så skaffa en sådan långskaftad sotviska. Den kostar nästan inget, och är guld värd.

Det viktigaste nu, blir att se till att pannan fungerar bäst möjligt tills det att man kan byta, och då är det att skaffa sig möjlighet att sota ordentligt prioritet nummer ett.

På tal om stående vs liggande tuber, så har min panna stående tuber, men under eldningssäsong måste jag sota jämt och trutet ändå. Flygaska är ett problem med all fastbränsleeldning, och liggande tuber kan förvärra problemet. Det är klart: Kan du lägga 10 000 - 12 000 mer på panna, så har du NIBE Pellux 200 med stående tuber och automatisk sotning (många kallar det spaksotning efter de tidiga utgåvorna där man finge rycka i en spak). Denna panna behöver manuell åtgärd 1 - 2 gånger per år, och är som klippt och skuren för Janfire brännare :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Inlägg av j_montana »

johano skrev:Tar du ut rökgaserna vid den nedre bakre luckan?
Det hade nog varit bättre att använda den övre, men det kanske
inte finns någon möjlighet till det?
Ja, tyvärr går de ut via bakre luckan. Har ingen möjlighet som det är idag att använda den övre. Jag har nog en långskaftad sotviska som gamla ägaren lämnade kvar (en liten stålborste fäst på ett 70 cm lång böjligt tunt skaft). Har inte brytt mig om att använda den eftersom jag inte vet hur jag ska lyckas med konststycket att få upp den i rökkanalen, men efter era inlägg ska jag nog göra ett försök till. Ska rengöra ikväll, återkommer med hur det gick.

Men, jag hör vad ni säger. En ny panna är kanske något att tänka på, men det blir nog inte aktuellt förrän nästa vinter. Fram till dess gäller det att minimera förlusterna.
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Glöm inte rean på pelletssystem som kommer under vår och sommar. Alla som byter värmesystem byter då. Överraskande låga priser på system några år gamla.
Men köper man ny panna vill man väl inte ha en stenåldersbrännare kvar som man måste rensa varje vecka. Då är ju mycket av vinsten med den nya pannan borta. Köpa till termostater, lågriktare, nya styrboxar och stosar för att få stenåldersgrejorna att klara sig något år till är inte kostnadseffektivt. Med regelbunden askurblåsning blir förbränningen optimal och pelletsförbrukningen mindre.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lågriktare är en plåt som ligger på brännarkoppen o riktar lågan in i pannan så inte lågan ska träffa kylda ytor innan lågan brunnit ut, Set nu att de kanske inte gör nån nytta i din panna..

Går det inte sota bakre kanalen uppifrån?
Borde väl vara en lucka där rökröret kan (borde varit) anslutas på toppen av pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Men köper man ny panna vill man väl inte ha en stenåldersbrännare kvar som man måste rensa varje vecka. Då är ju mycket av vinsten med den nya pannan borta. Köpa till termostater, lågriktare, nya styrboxar och stosar för att få stenåldersgrejorna att klara sig något år till är inte kostnadseffektivt.
Okej, men då kan han ju köpa till en NIBE PB 20 med automaturaskning, eller en Janfire NH eller en Ariterm KMP PX 22?
Men är verkligen Flex A så dålig att den inte skulle kunna samarbeta med en modern panna?
Senast redigerad av bergatorparen den tis 14 dec, 2010 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå nog fungerar Janfire i moderna pannor oxå men man kommer ändå behöva rengöra brännaren efter ca 400-500 kg pellets vilket iof kan kännas si så där om inte pannan behöver röras på 1,5-2 ton pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar