Inställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saramicke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 08:42

Inställning

Inlägg av saramicke »

Hej! Är helt ny i pelletsvärlden :) . Jag harprecisfått instalerat, i fredags, en Ulma 2000 TCA 12-20 kW brännare med en Ulmapanna 20 kW. Larmet gick redan i lördags :( först tändfel (ringde Ulma och de sa tryck knapp 4 så försvann larmet) sedan kom nästa larm att elpatronen gick i gång. Beror detta på att inställningen på brännaren och panna är enligt förprogrameringen. Därmed skiljer sig panntemperaturen (brännare) +67och (panna) +85, ska det vara så eller ska man höja brännaren till +85?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Elpatronen skall normalt vara inställd under den temperatur som är den lägsta som brännare/panna är inställd på att gå igång.Du vill ju ha patronen i reserv ifall det blir stopp på brännaren.Om du ställer in brännaren på 80 grader och hysteres är på 10 grader,så går brännaren igång vid ca 70 grader.Ställ då patronen på 60 grader.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
saramicke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 08:42

Inställning

Inlägg av saramicke »

Hej Taxen. Jag har ställt in brännaren på start +60 och stopp 85, panntemperaturen är 67.
På pannan har jag ställt in frånslag El +57. Trott/pga denna inställning får jag larm att elpatronen går igång.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du får väl inte larm när patronen går in,utan du menar att du får en indikering att den gått in.Du ligger nog för nära 60 grader,då brännaren går igång.Sänk patronen lite till så får du den lugn.Det verkar ju inte vara fel på dina grejer,utan du vill inte köra på el i onödan.Har du så långt uppehåll,som mellan 60 - 85 grader?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
saramicke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 08:42

Inställnin

Inlägg av saramicke »

Självklart är det så att jag får en indikering att patronen gått igång. Ja, jag vill köra så lite som möjligt med el. Förstår inte riktigt det där med "långt uppehåll" jag trodde att START +60 och STOPP+85 var att brännaren sätter igång då temp understiger +60 och att den stänger av om temp överstiger +80. Vad menar du med "långt uppehåll"? I ditt första inlägg skrev du att jag skulle ställa "brännaren på 80 grader och hysteres är på 10 grader" var ställer man in temperaturen på brännaren och hysteres? På pannans display finns ett fönster där det står Pantemp, Frånslag, Hysters och Cirk.pump, det enda jag kan ändra på är Cirk.pump de andra raderna går ej att justera. hopas du har öerseende med min inkompitens då det gäller pelletsbrännare,men jag hoppas en vacker dag jag har lärt mig allt det jag behöver :) .
Skriv svar