Ni som kör med Stora Enso pellets.

notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Ni som kör med Stora Enso pellets.

Inlägg av notti »

Ni som har Stora Enso pellets skulle ni kunna kolla er aska och brännare med magnet om det finns metall hos er ? för jag har kopiösa mängder i både brännarröret och askan.

Jag ringde Stora Enso och dom bad mig skicka mail med bilder och det gjorde jag och nu rinde dom mig och tyckte att det var osannoligt att jag råkat ut för metall två gånger efter varandra när ingen annan slagit larm ...jag bad dom komma och titta men det lät som om det inte var intressant men ev hade dom någon nära mig som skulle kunna ev komma ..jaja jag hoppas han kommer och ger en förklaring annat än att metallen skulle komma från min skruv som jag hört förut ..om metallen skulle komma från min skruv så skulle jag inte ha någon skruv kvar vid det här laget för så mycke metall spån är det.

Det här med magnet ..har ni ingen magnet så kanske ni har någon gammal högtalarelement ..metallklumpen på elementet är en magnet ...eller ni kanske har någon trasig hårddisk och inne i hårddisken finns två starka magneter ..bara att öppna och känna med en skruvmejsel inne i disken så märker ni var magneterna sitter.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen järn från brännaren - men det finns i askan ändå!

Det finns i mineralerna i träet som pelletsen ju är så tar jag en magnet i askan finns det fullt med magnetiska bitar i storleksordningen små.

Och ja, jag har testat, jag brukar lägga magneten (hårddiskmagnet faktisk) i en fryspåse, det blir enklare att rengöra den sedan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Petjoh
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 21:19
Ort: Skara

Inlägg av Petjoh »

Tyckte ju detta var lite skoj så testade nu när jag sotade ur och jag har 2 olika magneter och lite skräp fastnade men var nästan inget trotts att jag försökte få på massor. :shock: .

Jag har neova pellets ifrån Telge Energi.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Testade just att peta ner min magnet 3 gg i askan, fick upp 2g järnmineral!

En del var i en klump men kan inte komma från brännaren då den är gjort av rostfritt stål, det var inte heller en bearbetat del, man kan väl kalla det en sorts slagg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det är nu så här att jag var över till två av mina kompisar med samma magnet och kollade om dom har metall i askan men ingen av dom hade metall i askan ..det är nu så att ena kör med agrol och den andra hade från forssjö.

Okey jag skulle inte bry mig i att det finns metall i askan men nu är det så att jag har problem med förbränningen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Bränslet har föroränats under transport på råvarustadiet - det är min gissning. Källan kan vara att transportkärlen varit använda för att transportera järnhaltigt avfall dessförinnan. En ren gissning, som sagt, men jag vägrar tro att så många villaägare i Svea Rike har skruvar som avger metallspåner hej villtBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat många olika pellets just för att testa och jag har kört magnettesten i dom alla och det har funnits magnetisk material i alla!

Det är knappast det som ger förbränningsfel om inte det är så att brännaren avger metall pga. usel konstruktion eller fel inställning.

Efter vad jag vet har en PX20 ingen kvarn, sluss eller annan mekanisk bearbetning av pelletsen, den skruvar fram pelletsen som ramlar ner och eldas upp (förhoppningsvis).

Alltså borde inte metall som inte är i större bitar ge speciellt mycket problem om det nu finns i pelletsen som ett produktionsfel.

Min aska packas ibland till "kakor" som är relativt fasta men ändå smular sönder om jag inte är försiktig med dom och dessa kakor kan vara ganska magnetiska så metallen verkar samla sig i klumpar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hur blir det om man löser upp en pellets i vatten och däri letar efter magnetiskt material. Finns inget magnetiskt där är det magnetitbildning under förbränningen. En form av sintring. Var kommer då järnjonerna från?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om askhalten är 0,3% (enl. S.E.-påsan < 0,3%) är det inte mycket magnetisk material i pelletsen. Om man antar att askan är 10% "magnetisk material" ska det komma 1g sådant när man har eldat 3,3t pellets.

Min senaste uraskning var efter 850kg pellets, då jag doppade magneten 3 gg i den aska fick jag 1g "magnetisk material" och det var bara en synnerligt liten del av askan som var i närheten av magneten, alltså är 10% nog ganska låg satt.

Så du vill alltså detektera järnioner (mineralerna i träet) vid att lösa upp lite pellets? Att ha palletsen till att sönderfalla till spån ger inte mycket såvida inte det faktisk är järnspån i pelletsen.

Det är svårt att detektera 0,3ppm utan en del känsliga mätinstrument.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har löst upp ett par DL pellets i vatten och sedan torkat och smulat sönder det och dragit med magnet i spånen och fått upp spån som fastnat i magneten samt faktiskt under stark förstoring sett att det finns blanka fragment ....och visst finns det mineraler och en liten mängd järn i självaste trä som man producerar pellets av men inte den mängden och inte i fast form så att en magnet kan plocka upp det ur spån.

En snubbe från Stora Enso var förbi och kollade men som jag trodde så fick jag en föreläsning om deras produktion och veta att det inte finns metall i pellets ...jag visade genom att doppa magnet i askan både i brännarröret och i askan så säger han att han ville ha pellets med sig för analys ..undra varför han helt plötsligt ville ha prov med sig när han innan sagt att det inte finns metall och sen när han såg metallen i askan ville ha prov ...okey jag säger inget om det skulle vara så att det fastnade lite metall på magneten men nu är det så att hela magneten är helt luden runt om av bara ett litet dopp i askan.

Måste säga att vid förra leveransen så tog jag upp det här med metall i pelletsen med Enso och då den så kallade produktionsansvariga som jag var i kontakt med erkännde att dom har en hög med div material som dom blandar i pelletsen i väldigt små mänder och han beklagade sig och sa att någon troligen blandat i för mycket ur den högen ...vad den högen består av fick jag inte veta ...men jag tror jag vet vad det kan vara ..det kan vara byggspill från byggen sånt som källsorteras för ex min grabb är snickare och deras byggspill skickas till pelletproduktion ..grabben säger att spillet är alltid full av spik och byggbeslag typ skarvplåtar, hammarband, mm ...jag har frågat om han vet till vilken pelletsfabrik detta skickas men det vet han inte.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Blir magneter luden av ett dopp är det definitivt för mycket, finns det små metallbitar i löst pellets är det definitivt fel!

Några enstaka bitar kan jag förstå som slitage i maskinerna men inte i den grad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Så här ser magneten ut efter ett mycket litet dopp i aska efter två dagars drift.
Jag har detta även på film som bevisar ett mycket kort dopp.

Bild
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Öhhhh... "lite väl" mycket...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Intressant det här.

Jag ska prova så fort jag ordnar fram en magnet!

Körde med SE-pellets i våras som jag köpte på Byggmax. Var väldigt nöjd med resultatet och beställde glatt 10 pallar när de började leverera till skåne i höstas.

Sedan dess har jag också haft problem med brännaren. Blir så mycket sintring/askkaka på rostret att jag efter inte alltför lång stund får driftproblem. Har sänkt luft och ökat matning men utan resultat.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Blev nyfiken och testade i min askbunke med en gammal högtalarmagnet i en plastpåse.

Det fastnade lite grann utefter kanterna på magneten men det blev inte på långa vägar så mycket som på bilden. Nu finns det iofs ingen referens som ger besked om någon storlek i bilden men som sagt väldigt mycket mindre. Min aska är då från Stora Enso på säck inköpt hos Byggmax.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar