Ni som kör med Stora Enso pellets.

Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Det finns en felkälla till för järn i materialprocessen.

Det är nämligen sågverket.
När stock sågas slits klingor, bandsågar mm. Den mängd järn som frigörs fastnar i sågspånet. De fraktioner som avses är i så små mängder att det inte fastnar i magnetfällor. Detta medför att det finns järnhaltigt material i spånet och det passerar in i pelletsen. Således inget fel hos Big Enso vid pelletering utan felkällan är i tidigare led.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

@ Flexifuel .....kan inte tänka mig att det du beskriver är källan till metall ...i den sora mängd jag har så skulle vare sig sågar eller annat ha någon metall alls att förlora ...jag hade sotarmästaren här i början av veckan och jag visade han det jag har sparat i hink från sotning ..när jag gav han magneten och bad han testa styrkan på den (inget märkvärdig styrka) och sedan bad jag han köra ner den i askhinken ...han trodde inte sina ögon han var tvungen att prova flera gånger ..han har aldrig sett något liknande ...sedan berättade han att en person i grannkommunen fått mer koncentrerad metall än vad jag fått för han hade fått 13 st M14 x 130mm i bulken från SE ....nä jag misstänker att en del av SE pellets består av byggspill med spik och beslag
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Själv hittade jag en gråsten i pelletsen igår när jag fyllde på. Fina grejer att få i skruven det. Ska man verkligen behöva syna påse för påse?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Stora Ensos pellets diskuteras friskt, det är bra, jag har kört med det nu ett tag. Eldat kanske 12 pall. Har inte sett bultar eller flis, jag kollar inte supernoga allt jag häller i men det vore inte kul att få in en bult i internskruven, då är det väl tack och adjö för all framtiden för den brännaren.

Fast, diskuteras SE pga att den är billigast och att många för den skulle antar att den skulle vara sämre än de andra märkena som kostar mer? Jag har kört med tre andra märken och jag har inte märkt nån skillnad mellan dem, förutom priset. Neova var mörkare än SE, annars ingen skillnad. Brännaren krånglar på alla olika pelletssorter, den gör inget undantag för den skull...''
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Bulkförådet är i det närmaste tom nu på Stora Enso pellets ...blir nog första gången på 10 år jag måste in i förådet och städa bort sågspån .

Nu beställde jag Forssjöbruk ..okey några kronor dyrare är SE men det spelar ingen roll ifall jag slipper spån och metall samt raka ur brännaren var dag.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

notti:

Själv har jag alltid fått rensa ut en massa när förrådet nivå närmat sig slutet. Men då har det mest varit damm/mjöl, har haft ett antal fyllningar från bl.a föregångaren till Neova, Neova, Svensk Brikettenergi, Agrol, Laxå och senast Derome som de fick komma och hämta (tog sugbilen ca. två timmar att tömma förrådet på nästan 5 ton "spånförstärkt" pellets).

En gång siktade jag mig igenom det sista tonet pellets i förrådet pga för mycket spån, kommer inte ihåg om det var Laxå eller Agrol den gången.

Skall bli intressant och se om jag också måste rensa från spån nu när 5 ton Stora Enso pellets ligger i bulkförrådet??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Minsann inte konstigt att pelletsguben i Arvika varnar mig mot bulkförråd. Det är väl ändå konstigt att man år 2011 inte skall kunna få levererat pellets utan att det skall vara spån/finfraktion in absurdum. I Tyskland har pelletsbilen två slangar, varav den ena suger upp damyran. Det skulle varit intressant att leta reda på vilken effekt det har på spånförekomsten i kundens förråd Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Allt hänger på vilket tryck chauffören blåser in pellets med i förrådet.

Ju högre tryck desto fortare går det att fylla förråden men med större risk för "sönderblåst" pellets och mer finfraktion.

Vid min första förrådsfyllning tog det någonstans mellan 30-45 minuter att blåsa in 3 ton pellets, den senaste tog mellan 15-20 minuter för 5 ton.

Har aldrig fått så bra pellets som den första "tankningen", ingen finfraktion och hel och ren var den också. Men det var en "vanlig" lastbil med flak med en pressening över. Och där baklämmen normalt sitter monterad satt istället en special konstruktion med fläkt för att kunna blåsa. Denna konstruktion har jag aldrig mer sett på någon pelletsbil. Den var nog alldeles för långsam men gav en väldigt fin pellets. Numera är det foderbilar med trycktankar som kommer och levererar. Senast var leveranstrycket 0,7 bar. Vad har de haft för tryck hor er andra som "tankar" bulkpellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Metallspår i aska.

Inlägg av jallajalla »

Vissa tillverkare av pellets använder returträ, typ engångspall. Dessa rivs ned till spån och mals. Tyvärr följer massor med spik med genom processen, genom kvarn osv.. Dessa spikrester finns sedan som rester i pelletsaskan efter bränning.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Grus , stenrester i aska.

Inlägg av jallajalla »

Ryss alt polenpellets är inte så noga med var pellets lagras. Inte en platta av betong eller asfalterad yta, nä rakt på grusbacken.
När leverans skall ske ifrån dessa länder, kör man gärna en bit ned i grusen med frontlastare.

Alternativt att råvara till pelletsfabrik lagrats på grusbädd. Inte bra
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag har funderat på en fördel med lite metallspån. Metallen leder värme bättre, och och ger säkrare start. Får bli en magnet i askspannen. För SE känns lättantändlig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Inte är det metall i Neova pellarna, men tar eld snabbt gör de i vilket fall som helst Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har för mig att mina leveranser har haft 0,6kg tryck.Jag brukar vara med när de kommer,så jag kan kolla att det går rätt till.Sen gäller det att bilen kan komma så nära förrådet som möjligt,så det inte blir för lång slang,som i sin tur slår/nöter sönder pelletsen.
Angående spik i processen,så är det ingen tillverkare som vill ha in metall,då det kan slå eld i kvarn eller press.Det finns starka magneter som skall ta åt sig metall före inlopp till maskinerna.
Vi gjorde avrenspellets tidigare på vårt jobb och vid ett tillfälle så fick vi med nibbler"spån" i kvarnen och ett antal timmar senare fick vi brand i behållaren där efter :cry:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Taxen

Inlägg av jallajalla »

Jag har själv jobbat med pelletstillverkning, sedan 2001. bla. malt returpallar.. Visst kan det ibland lösa ut övervakningen, men det gör även sten i kvarnen..
Jag gissar inte ,, egna erfarenheter.
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

För ett tag sen när jag skulle fylla på mitt veckoförråd så var det en stor nyans skillnad på pelletsen vilket jag inte har lagt märke av direkt att det har ändrats, den ena mörkare och den andra ljus och fin som det var i den första leveransen från SE. Kan det vara nå skit i den mörkare pelletsen eftersom jag har problem med grusliknande partier i pannan samt kakan i brännaren? Samt att i en säck så var 1/3 av innehållet i säcken "upplöst" pellets, det måste ha varit fukt i den trots att jag direkt efter leverans har täckt över pallarna med en pressenning.

Ska ta kontakt med SE igen får se vad dom säger, funderar starkt på att byta leverantör jag betalar gärna lite mer per pall bara det fungerar.
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Skriv svar