fel på kaminen

Skriv svar
murarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 18:18

fel på kaminen

Inlägg av murarn »

hejsan jag köpte häromdagen en begagnad pelletskamin men någonting är fel på den för när jag startar den så går den i ca fem minuter och sen slutar skruven att gå. är det någon som har upplevt samma problem och vad kan det i så fall vara? mvh krister
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

underlättar när du skriver vad det är för kamin du har :roll:
efter den har tänt matar den pellets överhuvudtaget :?:
du kan kolla om flamvakt eller dylig sak fungerar
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
murarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 18:18

Inlägg av murarn »

hej det är en st croix men jag hittar ingen modell beteckning. ja den matar på pellets i cirka fem minuter sen kommer det inget mer. men startar jag om den så funkar den igen en liten stund. vart sitter flamvakten då och hur testar jag den???
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan kolla härhttp://www.stcroixstoves.com/pelletstoves.php
där borde du kunna hitta din modell verkar kunna finnas pdf om kaminerna
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
murarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 18:18

Inlägg av murarn »

tack för tipset jag hittade en givare som mäter rökgaserna som inte verkar fungera så det blir till att beställa en ny sådan. är det någon som har nåt tips om vart jag ska köpa en sån plus en ny tändare till kaminen?
murarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 18:18

Inlägg av murarn »

Nu har jag lyckats ordna till det första problemet och då visar det sig att den inte går att styra med termostaten. termostaten i sig fungerar men kaminen går bara på konstant drift. på kretskortet finns det en brygga som man kan sätta på två olika ställen som skall styra om man skall ha termostat drift eller konstant men inget av det hjälper. kan det vara någonting annat som är omkopplat på kaminen eller är det fel på något annat????? mvh krister
Skriv svar