Tips vid installation av beg eurofire -06 (millenium II)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mr.maniac
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 22:19
Ort: Bredäng, Jämjö

Tips vid installation av beg eurofire -06 (millenium II)

Inlägg av Mr.maniac »

Hej!
(varning, långt inlägg)
Ny användare men har läst en hel del på forumet, tyckte dock inte att jag hittade något som svarade på mina frågor (rätta mig gärna om jag har fel...).

Köpte i veckan en begagnad Eurofire (millenium II)med 1,7m skruv och Mafa midi (?) förråd som jag håller på att montera upp.
Ska köra med Stora Enso pellets men börjar med några säckar Neova tills SE-pelletsen har kommit.

Själva fysiska installationen bör inte bli några problem eftersom jag är hyffsat händig och teknikkunnig men en fråga har jag ändå:
*Hur kort slang kan man egentligen ha mellan skruven och brännaren? Brännaren hamnar nämligen ganska högt upp på min panna.

Vidare till teknikfrågorna ang styrboxen:
*Vilka värden ska jag utgå från när jag startar upp brännaren och sen går vidare och fininställer (så gott jag kan). Tar nog hem en servicekille som kan göra rökgasmätningar senare, men det får vänta tills pengarna finns.

* Ska jag stänga av andra startdosen som det rekomenderas här på forumet? Kan jag göra det på MII?

*Hur får jag reda på/räknar ut hur vilken effekt jag kör på?

Kommer säkert på fler frågor när jag har kommit igång med eldandet men detta får räcka nu.

Hoppas att det är någon som orkat läsa ända hit och har lite tips och råd.

MVH
Samuel
Egor V25 FK 1990
Baxi Eurofire -2006
Strömsnäspannan 500L acktank

Total gröngöling inom pellets:
Försöker man inte lär man sig inget
Frågar man inte får man ingenting veta
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

För att ta det första först: Lutningen på skruven skall vara mellan 35 och 45 grader - själv har jag den kring 40 grader.

Egor V25 är samma panna som dagens CTC V25, så det borde vara lätt att få tag på upplysningar om pannan hos CTC.

Märkeffekt ved för denna pannan är kring 32 kW, och för pellets 30 kW, så här gäller det att låta brännaren få arbeta i fri dressyr - alltså 20 kW som ju är brännarens max. Bränsleskruven skall i sådana fall mata fram 694 gram under 10 minuter - vilket innebär ca 4,2 kg per timme. Var uppmärksam på att Stora Enso pellets är lite porösare än Neova, så att du kommet att få köra med större matningsvolym i förhållande till Neova. Antalet gram per 10 minuter skall dock vara det samma - men eftersom skruven inte matar fram vikt men volym, så måste brännaren justeras om efter byte av pellets.

Fläkten ställs in på "redneck" maner så att du nätt och jämt undviker synlig rök i avgaserna. Skall man göra detta vetenskapligt, så skall ju fläkten ställas in med hyperkänsligt instrument och sedan skall man justera pelletsmatning så att den möter fläkten i punkten för ren förbränning och inställd effekt - allt detta enligt Icecap och Torsten. Men det viktiga är att det fungerar. En pelletsbrännare är ganska så rudimentär teknologi och inte alls någon raketvetenskap - än, Men vänta bara så skall du få se hur denna tråden utvecklas till en akademisk diskussion om fläktar och deras Volt tal, om hur mycket syre som går åt för att elda upp viss mängd pellets med mycket mera. Då vill det till att göra som när man handlar på tight budget: Plocka med sig det man behöver och strunta i resten :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du läst här?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11150
Vet ej om det skiljer mycket mellan dessa och millenium.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Utgå från manualen på baxi.se:

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev11.pdf

Låt fläktens standardvärde vara (220/230, min resp. max, men du kanske bör ställa upp värdena 1 steg på varje) och ändra sedan startdos till 40 sek (ger cirka 3 dl, men kontrollera gärna så det blir den mängden på 40 sek) och 2:a startdosen till 0 sek.

Justera sedan matningen efter dina behov, men det rekommenderas väl att matningen är runt 1,2 på max-effekt vilket ger cirka 12kW. Matning under min-effekt kan du ställa på 0,4 eftersom startdosen räcker gott och väl under nästan hela min-effekt-fasen (tips från vednisse på forumet).

Vilken version har du på PLC:n/Styrboxen?

Mvh
Mr.maniac
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 22:19
Ort: Bredäng, Jämjö

Inlägg av Mr.maniac »

Okej, Tack för snabba svar, även om de går åt helt olika håll! :shock:

Jag har snokat i manualerna till både pannan (är ju samma som CTC V25) och till brännaren så jag har lite hum om hur jag ska göra.

@bergatorparen: Frågan var inte hur mycket skruven skulle luta utan hur mycket slangen mellan röret och brännaren skulle luta. Fallröret tycker jag är väldigt flackt och det gör att slangen får en konstig böj eftersom brännaren sitter så högt upp i pannan som den gör, men jag får väl testa mig fram.
Ska testa att ställa in alla grundinställningar och sen justera lite grovt efter det.
Försökte få tag i SE pellets i säck på byggmax men de hade någon annan sort i lager just nu så därför blev det Neova till att börja med. Får helt enkelt justera brännaren en gång till sedan...

@Taxen: Jag har läst den tråden men vet inte hur mkt som är tillämpligt för mig eftersom jag har en Millenium II box.

@Foxmulder90: Manualen har jag läst ett par gånger (blir nog fler...) och ska utgå från standardvärdena och sen experimentera vidare.
Vilken version jag har på PLC:n vet jag inte än eftersom jag inte har startat upp den ännu. Det ska dock göras idag så jag återkommer ikväll med dagens utveckling...

Ny fråga:
*Vad skiljer mellan en Millenium II och en Millenium III box förutom färgen då...? Är värden på de olika inställningarna samma?

/Samuel
Egor V25 FK 1990
Baxi Eurofire -2006
Strömsnäspannan 500L acktank

Total gröngöling inom pellets:
Försöker man inte lär man sig inget
Frågar man inte får man ingenting veta
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Kör på de värdena jag skrev, nästan alla på forumet verkar ha snarlika värden och installatörer rekommenderar de värdena.

Det skiljer sig inte så mycket mellan Millenium 2 och 3, färre parametrar att ändra på Millenium 2 då du inte kan ändra tid för renblåsning och något annat smått.

Matning är samma, och fläktens standardvärde är 220/230 min resp. max på Millenium 2, medans de på Millenium 3 är antingen 155/170 eller 180/200, så det är i stort sett samma. Fotocellen är också lite olika Millenium 3 då den på Millenium 2 är 20/255, men det är ju samma värden enbart annan skala.

Om brännaren sitter högt upp i pannan så slangen "viker sig" så kanske du bör kapa av slangen lite? Pelletsen ska ju trilla rakt i brännren utan att fastna i slangen, vilket du bör höra och se på slangens utformning.

Tror inte att det blir så mycket omjustering efter du byter pelletsen.

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Som bergatorparen säger: I Egor V25 måste du köra brännaren allt vad som går 20 kW för att inte få för låg rökgastemperatur.
Du kan inte kopiera värdena från dem som eldar i trånga oljepannor.
Den brännbara slangen mellan fallröret och skruven är en viktig säkerhetsdetalj. Ska nog inte vara kortare än 3 dm. Den slangen ska brinna av om man får bakvärme så man slipper eld i förrådet.

Vid byte av pelletssort behövs vanligtvis en justering av brännaren. Det kan skilja rätt mycket i matning mellan olika sorter. Men Millenium II PLC är det hela enkelt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Lyssna på Torsten; jag förbisåg detaljen om att det krävs 20kW.

Mvh
Mr.maniac
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 22:19
Ort: Bredäng, Jämjö

Inlägg av Mr.maniac »

Tack igen för tips och råd!
Brännaren är nu igång!

Mina värden:
Start dos 40 (ca 3dl)
2 dos 0
vänta 40

Matning
Min 1.0
max 1.8

Fläkt
tändning 220
Max 250

Temp
Min 66
max 76

Fotocell
gräns 20

version 04.1.31


Vi hade lite problem att få den att starta.
Försök 1 satt allting på plats, pellets ramlade ner och tändelement samt fläkt gick igång. Fotocellen varierade mellan 0 och 6.
Dock började det inte brinna och efter ett par minuter signalerade plc:n LARM
Brännare togs ur och det konstaterades att där var några enstaka pellets som glödde lite svagt men inget mer. Vi märkte oxå att lutningen på slangen var för flack eftersom där var en handfull pellets kvar i slangen, detta är åtgärdat och nu ramlar all pellets ner när den ska.

Vid andra försöket ställdes brännaren på golvet för att kunna studera vad som hände på rostret, pellets las på manuellt (ca 3dl) och elektroniken startades.
Samma sak som innan, ingen eld, fotocell mellan 0 och 6 och till slut larm.

Vi tredje försöket togs även kåpan över rostret av för att ännu men ingående kunna studera händelseförloppet.
På flera minuter hände ingenting, sen tänkte jag att man kunde kolla om fotocellen fungerade genom att hålla min Zippo-tändare framför det hålet där fotocellen mäter ljuset. Då började det hända saker...Lågan sögs in genom det hålet och blåstes ut vid elementet och antände efter ett par sekunder pelletsen.

Efter det har vi ännu inte stängt av brännaren utan tänkte låta pannan komma upp i angiven temperatur och därefter se om den startar om sig själv efter att temperaturen fallit eller om den larmar och låter elpatronen ta över.


De angivna värden på framförallt fläkt och matning är inte huggna i sten eftersom vi håller på att testa olika värden för att få så lite halvförbränd pellets som möjlig i askan.
Matningen stod från början på 2,0 vilket ska ge ca 20kw men pga för många oförbrända och halvförbrända pellets i askan så sänkte jag den lite, får se om det blir bättre.
Tips på vad som ska ökas/minskas i detta avseende mottages tacksamt.

Återkommer senare ikväll när jag har testat lite till.

/Samuel
Egor V25 FK 1990
Baxi Eurofire -2006
Strömsnäspannan 500L acktank

Total gröngöling inom pellets:
Försöker man inte lär man sig inget
Frågar man inte får man ingenting veta
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag tycker att du ska hålla dig så långt under 20kW som rökgastemperaturen tillåter, bör vara minst 150-180gr direkt efter pannan. Sliter hårt på brännaren att gå på max.

När brännaren är helt ren kräver den 3dl för att starta, det bildas en liten "askhög" mellan sekundärlufthålen längst fram och slitsarna när brännaren gått ett tag. Denna fungerar som ett stop så startdosen hamnar längst in i brännaren där den ska vara och tänder lättare, när du rensat brännaren så lägg en liten näve pellets framför slitsarna. Efter första starten när nu rensat brännare och askhögen bildats startar den utan problem på 2,5dl.

Förmodar att du satt brännaren i vedpåfyllningsluckan vilket är rätt, keramiken bör du ta ut då det är mååånga kilo att värma i denna panna. Samt att askutrymmet blir mycket större, var försiktig då det är ömtåliga stenar om det finns sprickor i dem.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Sliter det hårt på brännaren att elda med den effekt som brännaren är byggd för så ska man byta brännare.
En Iwabo Villa S1 klarar 6 års eldning med rätt inställningar och 20 kW effekt innan rostret börjar bli lite dåligt.
Ska det inte bli för låg rökgastemperatur här så gäller det att elda på allt vad som går.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Tja, allting är relativt. Visst kan man väl köra på Max i 6år om inte luftöverskottet är för stort (vilket 9 av 10 självinstallatörer har).

I min värld är det bättre att ligga på 17-18kW och slippa byta delar på brännaren, finns andra sätt att få upp rökgastempen i den pannan som förmodligen blir billigare på sikt om man förlorar någon procent i verkningsgrad.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

Inte så vidare bra om brännaren inte klarar vad den utger sig.
Min TM Mini brännare klarar 25 kW som mest enligt beskrivningen.
Den jag köpte har suttit sedan 2004 i en vedpanna CTC171 och körts rätt hårt. för han nämnde att röktemperaturen var på gränsen. Hade 145 grader nere vid nysotat och längst upp kom han inte upp i 60 grader ändå.

Verkar helt fel att göra sämre verkningsgrad för att röken ska bli varmare som jag ser det. Måste kosta massor av pellets i onödan.
Blir nog billigare att byta till en brännare som tål att gå för fullt på en gång.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Ja, brännarvalet är fel till att börja med. Borde vara 30kW till den pannan...
I övrigt förstår jag inte ert resonemang, visst klarar Eurofire 20kW att gå på den effekten, men det säger väl sig själv att det sliter mer att gå på max med de flesta saker.

Har ni låst gaspedalen i botten på era bilar och står med fullt varv i korsningarna, hur många maskiner i tillverkningsindustrin körs på maxfart, vad håller längst en underdimensionerad kompressor som går nonstop eller en stor som startar en gång i timmen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Mr.maniac
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 22:19
Ort: Bredäng, Jämjö

Inlägg av Mr.maniac »

Tack för svaren och ursäkta att jag inte svarat på länge, har jobbat på tok för mycket och inte hunnit med att läsa här.

Anledningen till att jag köpte denna brännare var att vi planerat lite dåligt och veden var slut...:oops: Därför sonderades blocket och till slut hittades denna brännare till ett vettigt pris. Även om den inte är optimal för pannan så är den fortfarande billigare än att värma med el...

Vi har nu börjat elda med SE-pellets, och det verkar som om inställningarna som jag hade med mina första säckar Neova funkar bättre på SE. Inga halvförbrända pellets utan bara fin aska.
Brännaren går på ca 17kw nu och det verkar lagom. Acktanken är bortkopplad efter rekomendation från far min och lite andra, tror att den drar lite mindre pellets nu.
Fick oxå lite tips om hur jag skulle ha spjällen och nu startar brännaren fint vid varje försök.
Rökgastemperaturerna mättes när jag hade Neova pelletsen och om jag inte minns fel var de ca 140 grader direkt efter pannan och 80-90 grader ca 1,5-2 meter ner i skorstenen. Det är en tegelskorsten som går från källare via 2 våningar och vind så jag tycker nog det är ganska okej.

/Samuel
Egor V25 FK 1990
Baxi Eurofire -2006
Strömsnäspannan 500L acktank

Total gröngöling inom pellets:
Försöker man inte lär man sig inget
Frågar man inte får man ingenting veta
Skriv svar