Temp och tryck i solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Professor Kalkyl skrev:Roli.

Verkar som du har någon form av flödeskontroll då med varierande pumphastighet? Eller... mer om hur det funkar!!
Flödeskontroll nja. Styrboxen känner inte av flödet utan temperaturen uppe vid solfångaren och när den börjar att närma sig den som är i acktanken, om det är den övre eller nedre tempen beror på vilken slinga som förnärvarande laddar, så drar styrboxen ner på pumphastigheten, flödet, för att kunna fortsätta ladda trots att solen kanske skyms av att moln och inte ger så mycket värme eller att systemet har precis startat på morgonen och värmen räcker inte till för att köra pumpen på max.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Roli läs det här!!

http://dalea.du.se/research/archive/5eb ... eb34ab.pdf

Lättare att förstå än mina korta förklaringar!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Professor Kalkyl skrev:Roli läs det här!!

http://dalea.du.se/research/archive/5eb ... eb34ab.pdf

Lättare att förstå än mina korta förklaringar!
Intressant läsning. Synd att man inte kan utnyttja lösningen utan att behöva "möblera om" solfångarna på taket.........

Väldigt låg energiförbrukning på deras cirk.pump. Suck, mitt system är ju "dyrt" idrift om man jämför energiförbrukningen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar