Var hittar man insatskaminer? Och fler tips till en newbie..

Andersward
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 jan, 2011 21:49

Var hittar man insatskaminer? Och fler tips till en newbie..

Inlägg av Andersward »

Jag ska bygga om vardagsrummet här hemma och ska då bygga upp en vägg som ska husera baksidan av ett skafferi, en insatskamin samt eventuellt ett veckoförråd till kaminen.
Pellets är ju det självklara valet då vi vill ha det som komplettering till vår svindyra fjärrvärme men samtidigt göra så lite jobb som möjligt.

Men vart hittar man vettiga insatser till vettiga priser? Jag hade hoppats på att hitta en vattenmantlad för under 30k men det verkar kört :(
Jag har sett att en del verkar köpa sina prylar i Norge, Finland och Tyskland för att få vettigare priser, men hur hittar ni dessa?
En vanlig luftburen skulle funka men då vi som sagt har vattenburna radiatorer via fjärrvärme och gör av med ca 32 000kWh/år så blir det dyrt när fjärrvärmen kostar nästan 80öre/kWh och då vore det ju perfekt om en pelletskamin skulle kunna sköta merparten av vattenuppvärmningen.

I värsta fall bygger jag en mindre nisch där en vanlig pelletskamin får stå men helst av allt vill jag bygga in en insats.

Har ni några andra tips och idéer till en nybörjare? Vi planerar att installera bergvärme/luft-vattenvärme inom en inte alltför lång framtid så jag vill inte slänga ut massvis med stålar på något som inte kommer behövas lika mycket om några år.
Mysfaktorn är en stor del av det hela dessutom då den öppna spisen ska rivas till förmån för detta.
Pelletskamin insats köpes, gärna vattenmantlad.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Hejsan!

Om ni tänker installera berg/luft-vattenvärme inom en rimlig tid och det är viktigt med mysfaktorn så installera en braskamin för ved istället.
När ni väl installerat det nya systemet så kommer ju det vara dyrare att använda en pelletskamin än berg/luft värmen.
Bättre då att ha en braskamin som kan värma och spraka lite. Billigare att skaffa dessutom.'


//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

en till fördel med en braskamin är den kan du nyttja även om det är strömavbrott
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Andersward
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 jan, 2011 21:49

Inlägg av Andersward »

Det kanske kan låta dumt då jag har fri tillgång till gratis ved då föräldrarna äger skog och eldar men jag vill verkligen inte hålla på med ved om jag kan slippa.
Dels för att undvika de dryga transporterna samt förvaringen men även för att det är mer jobb med tändning osv. Med en pelletskamin så kan jag styra den hur jag vill via telefonen, den kan ta hand om uppvärmningen när vi inte är hemma osv.

Visst, en vattenmantlad vedkamininsats får man för runt 20 000:- och urvalet är betydligt större känns det som.
Men pellets är ju så jäkla smidigt vad det gäller både förvaring (veckoförråd dolt i väggen, påfyllning via skafferi) och tändning OCH det är enkelt att installera själv med tanke på att det inte är samma krav på skorsten osv.

Men tanken finns där i bakhuvudet, den snåla människan i mig vill sätta fingret på beställningsknappen redan idag medan den praktiska människan avstår.

Jag var ner till en bekant som har en VVS-firma som även säljer pellets och kaminer och snackade lite pelletskamin idag men utbudet var lite för dåligt där. Han skulle se vad han kunde få fram men hittar jag något annat så tror jag säkerligen att han kan ta hem det åt mig.

En annan fråga gällande pelletskamin; Jag och tjejen har byggt en liten sommarstuga och jag sökte även bygglov för eldstad där men kraven säger att jag måste ha skorsten mynna ut 1 meter över taknock. Detta är väldigt jobbigt med en taklutning på 47 grader och kaminplatsen är vid yttervägg vilket resulterar i en skorstenshöjd på totalt 4,2 meter :shock:

Nu har jag inga planer på att behålla den långa skorstenen utan det blir endast vid besiktning men kan jag komma undan det helt så är jag glad.
Och då dyker ju genast pelletskamin upp i tankarna igen!
Det finns väl nån form av "dosa" man sätter utanför väggen och bara drar rökröret rakt bakåt från kamin?
Vad heter denna lösning och är det dyrt samt komplicerat att installera?
Tanken annars var att köpa en vedkamin på Bauhaus för 6000:- då jag inte vill slänga ut så mycket pengar på något vi utnyttjar 2-3ggr per år då jag ändå har monterat en effektiv luftvärmepump med underhållsvärme.
Finns det SMÅ och smidiga samt BILLIGA pelletskaminer som skulle passa mitt ändamål där? Utrymmet är ganska begränsat nämligen, bara en liten hörna på 1x1 meter där kaminen ska stå.
Pelletskamin insats köpes, gärna vattenmantlad.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

http://www.varaenergi.se/priserpellets5.php där har du "dosan". Denna http://www.smart-energi.com/kmp-pellets ... -lilla-fro kan kopplas till "dosan". 27850 kr för båda.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Andersward
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 jan, 2011 21:49

Inlägg av Andersward »

Oj då, så pass dyrt :( Då får det nog bli vanlig vedeldad kamin med besiktningsskorsten som sedan nedmonteras till lite vettigare mått när sotaren alternativt kommunens bygglovs-gubbar har sagt sitt.

Men tack för snabbt svar!
Pelletskamin insats köpes, gärna vattenmantlad.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andersward:

Säger kommunen att skorstenen måste mynna 1m över nock. Så tycker jag att du skall säga till dem att läsa på reglerna, de är nämligen ändrade.
Citat från BBR 2008:
"Allmänt råd
Skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60 kW bör dels mynna
över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen, om inte särskilda
förhållanden föreligger. Vid val av skorstenshöjd bör hänsyn tas till bl.a.
förhärskande vindriktning, brandfara vid fastbränsleeldning och risken för
gnistspridning.
Regler för beräkning av skorstenshöjd för eldstäder med en märkeffekt
över 60 kW ges ut av Naturvårdsverket.
Vid gaseldning med fläktförstärkt avgaskanal bör denna utformas med
minst de mått som anges i Svenska Gasföreningens energigasnormer,
EGN 07, kapitel 7.8.5.4. (BFS 2008:6)."

Nu kan iofs kommunen ha egna regler men för det mesta är det de enligt ovan som tillämpas.
Du borde kunna klara dig med en skorsten som blir 1 m kortare men 3,2 m skorsten över takbeläggning är inte så snyggt det heller men bättre än 4,2m........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tryck in en luftvärmepump så slipper du sot, aska, ohälsosam eldning och får på köpet billig värme.
Myseldning går att fixa med T-sprit kamin eller elektrisk fake kamin.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andersward
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 jan, 2011 21:49

Inlägg av Andersward »

Nej, någon luftvärmepump är inte vad jag är ute efter även om det skulle vara den billigaste lösningen.
Jag är alltså ute efter något som samtidigt som det ger mysfaktor även agerar som en respektabel värmekälla.
En luftvärmepump i all ära men jag vill inte ha en vit klump på väggen som står och surrar och blåser varmluft på matgästerna vid middagar :)

Och ohälsosam eldning? Vart är det ohälsosamt menar du? Jag ser flera fördelar med att elda, en av de största är ju att man får ett stort luftombyte i huset då man tar in luft utifrån som sedan värms upp av kaminen. Så tänkte åtminstone jag göra.
Och en t-spritsspis kommer inte in hos mig, där snackar vi ohälsosamt :D Kul om man är full och välter ut den med lättantändlig t-sprit och helt plötsligt är man en levande fackla. Ok, lite överdrift men jag ser inte syftet med en sådan och då har jag monterat flertalet sådana i yrket.

Så frågan kvarstår dessvärre.
Pelletskamin insats köpes, gärna vattenmantlad.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Intressant det där med skorstenshöjd över tak! Jag har nämligen en pelletskamin med skorsten som kommer ut genom väggen och upp över taket där det i princip är som lägst. Röret går bara en meter ovanför taket där det kommer ut och är då klart lägre än nock. Vill minnas att reglerna var sådana att det enda som krävdes för en pelletskamin var att röret sticker upp minst en meter ovanför takytan, oavsett var det kommer upp.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Är det så dyrt med fjärrvärme? Sist jag kollade låg det i linje med pellets. Så skall du spara får det nog bli ved. Och köp hellre en beg av ett bra märke, än nytt av dåligt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

baggis skrev:Intressant det där med skorstenshöjd över tak! Jag har nämligen en pelletskamin med skorsten som kommer ut genom väggen och upp över taket där det i princip är som lägst. Röret går bara en meter ovanför taket där det kommer ut och är då klart lägre än nock. Vill minnas att reglerna var sådana att det enda som krävdes för en pelletskamin var att röret sticker upp minst en meter ovanför takytan, oavsett var det kommer upp.
Det är kravet numera, se mitt utdrag lite högre upp. Det är bara "bör" på att skorstenen skall vara högre än nock. Det är med andra ord upp till sotaren att säga ja eller nej till ett godkännande. Bara skorsten är minst 1 m över takbeläggningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Jo, men menar att det skiljde mellan pellets och ved. Hade jag haft en vedkamin så hade jag varit tvungen att dra iväg röret en meter ovanför nocken.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det stämmer inte med den information som jag har och hört.

Är själv på gång med en vedkamin i mitt uterum, skorstenen ligger hemma och skall sättas upp så fort det blir lite varmare och den kommer "bara" att gå ca 1,2-1,2 m över takbeläggningen (krav 1 m) och över nock blir det ca 0,1-0,2 m (krav bör gå över nock).

Detta var OK med sotaren förra året innan jag beställde min skorsten. Det skall väl vara samma krav oavsett om det är en pellets- eller vedkamin?

BBR gör ingen skillnad mellan de olika bränslena.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Ja just det ja, jag glömde vända mig mot Mecka och hoppa tre gånger på vänster ben medan jag sjöng Gubben Noa baklänges i valstakt, läs: Ert forum är allergiskt mot s.k direktcitat. Det är minsann inte enkelt att hålla isär alla forums udda regler... :wink:

Förtydligande: Det var år 2003 som den sotare som jag då hade kontakt med tolkade det hela som jag skrev. Efter det har jag hört precis som du skriver att det inte skulle vara någon skillnad på vilket fastbränsle man eldar.
Skriv svar