Ljudnivå för vattenmantlad?

Skriv svar
mumiemonstret
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 feb, 2011 11:40
Ort: Stockholm

Ljudnivå för vattenmantlad?

Inlägg av mumiemonstret »

Om vi ska välja pelletskamin som stöd till vår frånluftsvärmepump står valet mellan vattenmantlad och vanlig. De flesta skillnader har jag klart för mig (pris, komplexitet vid installation, jämnhet hos värmen) men jag undrar om en vattenmantlad (med hög andel vattenburen effekt) har betydligt lägre ljudnivå än en med luftkonvektion.

Jag har ännu inte lyssnat på någon pelletskamin så jag har inget att jämföra med, men om en väldigt stor del av ljudet kommer från konvektionsfläkten borde det ju vara en faktor att väga in. Om å andra sidan fläkten till eldstaden och matarmotorn också låter mycket blir det ju ingen större skillnad om man väljer vattenmantlad.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

I min vattenmantlade skulle jag säga att de ljud som är mest dominanta är matarskruven och rökgasfläkten. Matarskruven är egentligen mest "irriterande" då den har ett intermittent ljud.
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Jeg har en Extraflame ecologica idro, og den hadde en materskrue med ganske liten gearboks plastikk tannhjul. Den bråket ganske mye. Denne gikk raskt i stykker når jeg skulle bruke opp noen sekker med 8mm som jeg hadde liggende.
Etter at denne ble ødelagt så ble den skiften til en betydelig mer solid gearboks. Lyden har blitt svært mye lavere og høres ikke med mindre man er nærme lytter nøye. På litt avstand høres den ikke. Denne tåler også 8mm pellets, så jeg er mye mer fornøyd med den nye mateskrue motoren m/gearboks. Dette var opprinnelig en garantijobb, men jeg tror at alle som har Extraflame pelletskaminer innenfor garantiperioden har den nye og mer solide mateskrue motoren...

Vannpumoen har jeg koblet vekk, men den støyer vel ikke noe særlig sammenliknet med tangent- og røkvifte...
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Jag fick också byta pelletsmatarmotorn av samma skäl. Den nya har hållit bra, men inte är den alls så tyst som din verkar vara. Tvärtom låter den väldigt tydligt då den går. Låter ju märkligt tillika. Kan det finnas flera sorter av de "bättre"?
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Den nye motor og gearboks er en god del større og tyngere. Hvordan så din ut da du byttet?
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Hmm.. Det är ju ett antal år sedan vid det här laget, men jag vill minnas att den nya ser ut i princip likadan som den gamla gjorde. I så fall kanske det finns flera ersättningssorter? De sa i alla fall att den nya har metallkugghjul mot plast i den gamla.
Skriv svar