Eget styrsystem?

Thamax
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 23:28
Ort: Ronneby

Eget styrsystem?

Inlägg av Thamax »

Hej, har sannolikt ett havererat styrkort i min Bequem 15.
Brännaren i övrigt verkar vara i bra skick. Funderar på att knåpa ihop ett eget styrsystem.. Men behöver litet input från de som har erfarenhet från pelletseldning i allmänhet och Bequem i synnerhet.

Jag hade gärna velat ha ett funktionsschema med tider, villkor och parametrar för aktuell brännare.

Någon som kan bidra med litet info här?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Baserat på erfarenhet:
Att få en pelletsbrännare att starta och köra är inget större problem om man kan programmera lite, man ska bara ha för sig vilka sekvenser som ska köras.

Svårigheterna kommer när det ska vara möjligt att justera saker, alla säkerhetsfunktioner är inte enkla, när är det säkert och när är det farligt? Kan man stoppa ett hotande problem? Hur ska man avkänna detta med de input som finns?

Osv. osv.

Det kan ju vara värd att komma ihåg att skulle det bli något strul som försäkringen ska vara med i kan man bli helt utan ersättning om det visar sig att det är hempul som är/kan vara orsaken.

Man kan även åka på en "allmänfarlig vårdslöshet" om det vill sig illa.

Men om man tänker till ordentligt och faktisk hittar sambandet mellan alla kombinationer av input kan man ganska säkert göra ett lika bra system, om inte bättre, än tillverkaren. Men då ska man ha mycket bra koll på pelletsbrännare och deras funktion!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Det man ska tänka på då är att man bör ha ett säkerhetssystem som är helt skilt från brännarens styrkrets så oavsett om plc eller pc kraschar eller börjar krångla så ska det stoppa processen innan det går åt fanders så dessa funktioner inte är inbyggda i dessa enheter.

Så ett system med en separat tempgivare i pannan och eventuellt på fallröret vore att rekommendera som vid fel bryter strömmen till brännaren. Men de flesta pannorna är ju utrustade med en termostat med mekanisk återställning som bryter vid 95 grader eller något liknande så det borde vara gott nog.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kolla reservdelslistorna till div brännare, så får du nog en del tips. Även fel/problemtrådar här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Thamax
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 23:28
Ort: Ronneby

Inlägg av Thamax »

Tack för värdefulla reflektioner allihop.
Jag inser att säkerhetsaspekterna är mycket viktiga och kommer naturligtvis att prioritera dem.

Vad jag skulle behöva hjälp med är i första hand processbeskrivning för kallstart och återstart (varmstart?) med tidsschema..

I driftläge talar man om olika % typ 58, 75, 83 eller 100%
vad exakt är det man syftar på?
Thermia BeQuem 15 på CTC-kombi
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En bra fråga som när det gäller Thermia/Ariterm brännarna har ett komplicerat svar. Av logistiska/servicemässiga hänsyn, så har man valt att ha en brännarkropp, som man utrustar med olika brännarkoppar för de olika effektklasserna - med undantag av de största. Det gör att man i manualen kan ange att för viss brännarstorlek gäller max nn% matning och max nn% fläkt, samtidigt som du anger brännartyp i menyn - som hämtar upp fuelmappingen för just den brännartypen - till exempel 15 kW. Denna mappingen har grundinställningar från fabriken som man använder som utgångspunkt för att injustera brännaren för den specifika effekten.

Men eftersom du skall programmera för den brännaren du har och inte för en linje av brännare, så behöver du bara försöka få laddat ner mjukvaran från chippet i ditt befintliga styrkort, och använda det programmet som mall och riktsnöre. Per idag saluför Ariterm två brännare: 20D och 50D, som var för sig går att anpassa att köra på lägre effekt än den nominella.

Här är manualen till 20D med menyöversikten. Kolla den, så får du en idé om hur man tänker och vilka funktionerna är - fastän mycket kommer du nog att få klura ut själv med :wink:
http://195.198.92.151/ariterm/BeQuem%20 ... 0v1020.pdf

Och till din befintliga(?) brännare: http://195.198.92.151/ariterm/Tidigare_ ... 4297-1.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Thamax
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 23:28
Ort: Ronneby

Inlägg av Thamax »

Tack för det Bergatorparen.

Materialet är som sagt en bra utgångspunkt för vidare ideér.
Mja,, ladda ned och ladda ned jag har en äldre version av Bequem 15 utan display och jag kommer inte att bygga på diskret PIC processor utan på lämplig PLC med erfordeliga anpassningskretsar för (fläkt, optosensor etc.)

Jag får nog skynda mig, det börjar bli kallt som fanken ;)
Thermia BeQuem 15 på CTC-kombi
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Gör gärna ett blockschema. Inkl säkerhetsfunktionerna.
Jag funderar på att styra elvärme i ett litet utrymme kanske 1/4 m3. Med en gammal hederlig glödlampa. Man kan nog lära mycket av det.
Finns det PLC emulator till PC?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns PLC-program som använder en PC till att köra programmet, jag vill dock inte tillråda det.

Om det är för att simulera är problemet att man ska ha simulerat input till PLC-delen, simulera reaktionerna från utgångar osv.

Jag skulle föreslå att skaffa en lagom PLC med alla sladdar och programmeringsverktyg och sedan koppla upp på riktigt.

I pelletsbrännaren-fallet kan man torrköra i början, tändelementet kan simuleras med en lampa (för att få indikation), motorer likaså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ddaniel2
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 12:36

Inlägg av ddaniel2 »

Jag har gjort ett eget styrsystem till min pelletsbrännare..
köpte brännaren på blocket för 500 spänn, med 2 meter matarskruv. sen tog jag bort den gamla styrniongen och satte dit plc:n i stället..
fungerar klockrent..
ddaniel2
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 12:36

Inlägg av ddaniel2 »

I plc programmet som man lägger in i datorn och programerar med så fins det så man kan köra en simulering utav programmet och lika så när man kör brännaren sen så kan man ha datorn uppkopplad mot plc:n och se vad som händer i programmet samtidigt.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Millennium 3

Inlägg av jallajalla »

se länk: http://www.crouzet.com/english/products ... roller.htm

De har programvara att hämta, där du kan utveckla program, provköra osv i din pc.
Bygg din styrning runt denna Plc.

Lägg till moduler,, Web-server (Kul)
Temperatur enheter osv... kul , kul kul
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Icecap: Simulatorn sökte jag bara för att lära programmering innan jag köper dyr hårdvara. Menar du att man kan ha bara PC som hårdvara? Och att det är det du inte rek?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns PLC-program som baseras på PC. Men min tveksamhet beror på: skulle du vilja låta Microsoft styra en enhet som har potential att spränga huset?

En PC är helt enkelt inte byggt till de säkerhetskrav som ska finnas medan en PLC är byggt för att lagom primitiv men ändå fungera i alla väder.

Så det är inte bara mjukvaran i en PC som kan vara "intressant", det är även hårdvaran som kan spöka och det är ju helt rätt när det rimligt enkelt kan bli ganska farligt - INTE!

Men för att simulera kan det väl gå bra med PC men med en PLC med rätt antal och typ in- och utgångar kan man bara lyckats så att torrköra på PC och SEDAN investera är helt enkelt inte min stil.

Faktisk är jag mycket skeptisk till att simulera elektronik, grundprinciperna kan vara rätt men det stämmer sällan överens med verkligheten i min erfarenhet.

Jag brukar att analysera vad som behövs av in- och utgångar, vilken typ de ska vara och vad som kunde vara intressant i ett senare skede (mer vill ju ha mer) och se om jag kan få med de saker på samma gång till en rimlig peng.

När detta är klart är det bara att börja, koppla allting och testa osv. Allt finns ju så att få det hela att fungerar är då ett rent programmeringsproblem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Det finns ju Linuxbaserade varianter om man, med all rätt, inte litar på Microsofts utrustning.

Men min erfarenhet från industrin är att PLC'er heller inte tillhör något jag skulle betro med mitt liv, hade jag fått en hundring för varje gång jag tvingats till en "norsk reset" på en PLC så vinterns pelletskostnad varit täckt ;)
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Skriv svar